Page 2 of 2

Posted: 14 Jan 2010, 22:17
by ramberg
r.ivars wrote:jag gillar tillsatser, kanske är ifrån 5 år på mekonomen då man övertygat sig själv och kunder att det är bra skit ;)

hur många kör inte waterwetter i kylaren liksom ;) bra skit!

Tror inte på sådana dära saker, om de nu var sådana mirakelpreparat.. varför hyllas dom inte till höjderna och används flitligt?

Just det dom inte gör och kanske för att man inte märker nån märkbar skillnad på en hel del av produkterna.
Väldigt skeptisk till det mesta sådana dära saker, lika så saker som täpper till läckage etc etc.. det lär ju sätta igen fler ställen än bara där läckan är, vad säger inte att det lagras och täpper till nån annanstans och gör värre än det redan var?

Näh.. vad är det för fel med o bara köra på med vanlig bensin, glykol i kylarn blandad för kyla och även glykol på sommarn för smörjningens skull? :wink:

Posted: 14 Jan 2010, 23:35
by r.ivars
ramberg wrote:
r.ivars wrote:jag gillar tillsatser, kanske är ifrån 5 år på mekonomen då man övertygat sig själv och kunder att det är bra skit ;)

hur många kör inte waterwetter i kylaren liksom ;) bra skit!

Tror inte på sådana dära saker, om de nu var sådana mirakelpreparat.. varför hyllas dom inte till höjderna och används flitligt?

Just det dom inte gör och kanske för att man inte märker nån märkbar skillnad på en hel del av produkterna.
Väldigt skeptisk till det mesta sådana dära saker, lika så saker som täpper till läckage etc etc.. det lär ju sätta igen fler ställen än bara där läckan är, vad säger inte att det lagras och täpper till nån annanstans och gör värre än det redan var?

Näh.. vad är det för fel med o bara köra på med vanlig bensin, glykol i kylarn blandad för kyla och även glykol på sommarn för smörjningens skull? :wink:


beror väl på hur mycket man vill få ut av sina grejer..

Waterwetter tar bort ytspänning ifrån vattnet kan man säga.. altså får det bättre kontakt med materialen och både värmer bättre när det är kallt och kyler bättre när det är varmt, eftersom att värmen flyttar sig snabbare genom kylvätskan..

Overkill i en vanlig bil men viktigt i en racebil.. + att på en banbil får man inte köra med glykol.. allra helst inte i en dragrace bil pga saneringar.. Då lär man ha något som smörjer vattenpumpen .. det gör även waterwetter...

Posted: 15 Jan 2010, 00:27
by Oskar
En av de roligaste tillsatas situationerna jag sett var när jag kom ut från macken och såg en kille tömma en hel flaska blyersättning i sin S80 T6.
1 flaskaräcker till 500 liter bensin. Antar att han trodde det var K-Sprit (vilket ju iofs typ ingen idag behöver men vi säljer ju en jäkla massa på macken så det är ju inget man direkt påpekar för kunden)

Posted: 15 Jan 2010, 01:09
by cerwinboy
r.ivars wrote:
jag gillar tillsatser, kanske är ifrån 5 år på mekonomen då man övertygat sig själv och kunder att det är bra skit ;)



något som man hört funkar för smörjning för spridare är en kapsyl 2T-olja till 10-15 liter lika dant med en lätt skvätt diesel med...

har hört ryckte om att när dom gammla rävarna som kunde fila jänkare och satte överdrivet högt komp i sugisarna blandade sin egen bränsle..

tydligen ska det funka om man kan receptet om man kör på 98 oktan och häller i en viss % diesel och ett lätt stänk av alcohol.. diesel är ju energi rik vätska och trög tänd så jag antar att det är därför...

men funkar det.. vi har alla våra uppfatningar :wink:

Posted: 15 Jan 2010, 09:28
by Grefven
cerwinboy wrote:
r.ivars wrote:
jag gillar tillsatser, kanske är ifrån 5 år på mekonomen då man övertygat sig själv och kunder att det är bra skit ;)



något som man hört funkar för smörjning för spridare är en kapsyl 2T-olja till 10-15 liter lika dant med en lätt skvätt diesel med...

har hört ryckte om att när dom gammla rävarna som kunde fila jänkare och satte överdrivet högt komp i sugisarna blandade sin egen bränsle..

tydligen ska det funka om man kan receptet om man kör på 98 oktan och häller i en viss % diesel och ett lätt stänk av alcohol.. diesel är ju energi rik vätska och trög tänd så jag antar att det är därför...

men funkar det.. vi har alla våra uppfatningar :wink:


alla sådana häxbryggder bottnar alltid i att personen är snål och vill att det ska fungera. det finns 112 oktanig bensin att köpa. eller så finns det andra kolvar att handla.

jag är säker på att man kan åka en finare maskin på vanlig macksoppa om man tänkt rätt från början.

Posted: 15 Jan 2010, 09:55
by cerwinboy
bullen! wrote:
cerwinboy wrote:
r.ivars wrote:
jag gillar tillsatser, kanske är ifrån 5 år på mekonomen då man övertygat sig själv och kunder att det är bra skit ;)



något som man hört funkar för smörjning för spridare är en kapsyl 2T-olja till 10-15 liter lika dant med en lätt skvätt diesel med...

har hört ryckte om att när dom gammla rävarna som kunde fila jänkare och satte överdrivet högt komp i sugisarna blandade sin egen bränsle..

tydligen ska det funka om man kan receptet om man kör på 98 oktan och häller i en viss % diesel och ett lätt stänk av alcohol.. diesel är ju energi rik vätska och trög tänd så jag antar att det är därför...

men funkar det.. vi har alla våra uppfatningar :wink:


alla sådana häxbryggder bottnar alltid i att personen är snål och vill att det ska fungera. det finna 112 oktanig bensin att köpa. eller så finns det andra kolvar att handla.

jag är säker på att man kan åka en finare maskin på vanlig macksoppa om man tänkt rätt från början.


:lol: man gör det som är billigast och ligger nära till hand. man behöver inte överflödet.. orginal styrsytemen i bmw ska vara lite känsliga mot dåligt bränsle. har hört att bmw värkstaden har haft problem med kunder förr som varit på fel mack och tankat med följd då lambdan tänds i instrumentet. men inte farligare att den släcks när de bränslet tar slut.

Posted: 15 Jan 2010, 16:35
by fredrick
Är smidigt till skotrarna när man är i fjällen om det bara finns 95oktan att tanka och man har 98oktan toppar på skotern. Annars är det inget jag vill använda...