Page 2 of 2
Posted: 08 Jan 2010, 21:42
by markus
Måste bara fråga om du ska köra M50 vanoskolvar OCH 3,5mm MLS packning ?
Posted: 08 Jan 2010, 22:00
by _Kalle_
räkna 1cc per hk om du ska åka på bensin, alltså 380hk = 380cc spridare (bmw m5 3.8 ). Ska du åka med e85 så är det lika men spridarna ska vara 30% större.
Alltså, ska du ha 400hk i motorn så blir 550cc spridare ganska bra, sen skadar det aldrig att ha större, och eftersom du använder eftermarknadssprut spelar det i princip ingen roll sålänge du inte har allt för små. Stora spridare kan dock bli svårare att mappa in finliret med. ( tomgång o sånt)
Posted: 08 Jan 2010, 23:02
by justfun
markus wrote:Måste bara fråga om du ska köra M50 vanoskolvar OCH 3,5mm MLS packning ?
vad info ja fick av förra ägaren att det satt i men ja vet inte om det är orginal packning. blir det fel att köra så?
Posted: 08 Jan 2010, 23:06
by justfun
_Kalle_ wrote:räkna 1cc per hk om du ska åka på bensin, alltså 380hk = 380cc spridare (bmw m5 3.8 ). Ska du åka med e85 så är det lika men spridarna ska vara 30% större.
Alltså, ska du ha 400hk i motorn så blir 550cc spridare ganska bra, sen skadar det aldrig att ha större, och eftersom du använder eftermarknadssprut spelar det i princip ingen roll sålänge du inte har allt för små. Stora spridare kan dock bli svårare att mappa in finliret med. ( tomgång o sånt)
okej. ja tänkte köra på blyfri o hade hoppats att kunna få ut ca 400 typ. köper spridare runt 500 cc då. Tack för svar
Posted: 08 Jan 2010, 23:14
by justfun
mitt fel. det sitter original packning
Posted: 08 Jan 2010, 23:23
by markus
Nja fel och fel men det blir sjukt låg komp. Om man sätter vanoskolvar i en original M20B25 så får man ca 7,0 i komp om jag inte minns helt galet och sen en 3,5mm packning på det så blir det nog närmare 6,0
Du kan se om du har MLS-packning om du tittar på det från sidan alltså mellan topp och block då ska du kunna se flera lager av stål-lager och tätnings-lager. Men om du bara kan se en enda packning så borde det vara original liknande.
Om du har någon diodlampa av mindre slag så kan du lysa ner i ett tändstifthål och kolla om du har ett eller två ventilurtag på varje sida av kolven 2 så har du M50 kolvar annars inte.
EDIT: va fan då får ju inte svara så före mig
Posted: 08 Jan 2010, 23:48
by justfun
markus wrote:Nja fel och fel men det blir sjukt låg komp. Om man sätter vanoskolvar i en original M20B25 så får man ca 7,0 i komp om jag inte minns helt galet och sen en 3,5mm packning på det så blir det nog närmare 6,0
Du kan se om du har MLS-packning om du tittar på det från sidan alltså mellan topp och block då ska du kunna se flera lager av stål-lager och tätnings-lager. Men om du bara kan se en enda packning så borde det vara original liknande.
Om du har någon diodlampa av mindre slag så kan du lysa ner i ett tändstifthål och kolla om du har ett eller två ventilurtag på varje sida av kolven 2 så har du M50 kolvar annars inte.
EDIT: va fan då får ju inte svara så före mig
ska kolla upp det imorgon då ja ska försöka starta den.men är inte så säker på hur ja ska göra start mappen ..
haha
Posted: 09 Jan 2010, 16:36
by iron m///
är 2 ventiluttag på varje sida och är orginal pakning.. jag som byggt bilen förutom kopplat sprutet.. hur går det med pengarna?
släng in lite fler bilder på den nu
Posted: 10 Jan 2010, 12:00
by justfun
[quote="iron m///"]är 2 ventiluttag på varje sida och är orginal pakning.. jag som byggt bilen förutom kopplat sprutet.. hur går det med pengarna?
släng in lite fler bilder på den nu
[/q
ska kolla upp det i veckan nu så det löser ja
Posted: 14 Jan 2010, 20:32
by justfun
Inte någon som ligger och klämmer på en start mapp som skulle funka för mig?:)
Posted: 15 Jan 2010, 21:05
by J.Eklund
Fick ni kontakt igår?
/Jonas
Posted: 16 Jan 2010, 16:06
by justfun
J.Eklund wrote:Fick ni kontakt igår?
/Jonas
japp:) så nu är det bara en start mapp som behövs:)
Posted: 16 Jan 2010, 16:17
by St3v3
Posted: 16 Jan 2010, 16:26
by justfun
St3v3 wrote:http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=41128 ?
där fanns ju en del. Tack
Posted: 17 Jan 2010, 19:04
by justfun