Page 2 of 2
Posted: 31 Dec 2009, 09:28
by HenrikF
SÅlde min 328/s50 touring med ett liknande chip. Den rullade 1½ år, sommar och vinter, och många banträffar med en gasglad ägare, sen gav något med sig (ej direkt relaterat till övervarv)
korkad är bullens definition. ser inte något korkat med ett chip man KAN varva 8600med även om bmw inte byggt motorn efter att den ska klara det (finns ju original s50 som rasat också)
Nej bra är det såklart inte, men är det något på detta forumet som är "bra" för motorn?
Posted: 31 Dec 2009, 09:48
by Grefven
Nu är inte jag så skillad på mattematiken. Men fick hjälp att räkna en gång. Kilvhastigheten och vad stakar utsättsför vid dom varven är i get bra alls. Så får man inte ut något nämnvärt av att varva så mycket så är det bara dumt. Sen får ni säga vad ni vill.
Det är folk på rejsa som kört sina m3 or i över 10 år på banor i sverige och på ringen flitigt. De har oftast kört både snabbare än de som ligger kring kiosken och drar i ett register där de inte behöver köra. Och de har framförallt inte rasat.
Min s38 plockade 384hk vid 8100rpm. Vilket var idiotiskt. Ingen har fått det att hålla i en 3,8. Med det varvet. Den hade rullat i 10 år så. Men inte fan hade det hållt många varv på en bana. Det är ett rent lotteri varje gång om någon skulle varva så mycket.
Så jag står fast vid att det är korkat. Vad vann din 328 på det? En halv sekund senare växling?
Posted: 31 Dec 2009, 14:40
by HenrikF
mätte inte tid faktiskt. Men den gick märkbart bättre, framför allt hade man bättre effekt till nästa växel. Men nu har du sagt att det är korkat och eftersom du har rätt så rättar jag mig i ledet:)
Posted: 31 Dec 2009, 17:13
by Ludde_
HenrikF wrote:mätte inte tid faktiskt. Men den gick märkbart bättre, framför allt hade man bättre effekt till nästa växel. Men nu har du sagt att det är korkat och eftersom du har rätt så rättar jag mig i ledet:)
det känns som att man borde tappa en massa tid på att varva en maskin längre än vad kammarna ger effekt?
Posted: 31 Dec 2009, 17:20
by jorgen
rent generellt så finns det ju viktigare saker att tänka på. har man en kam som peakar vi 9000rmp så hjälper det ju föga om veven är specad till 8000rmp pga risken för självsvängingn över det är stor. För att inte tala om ventilflyt. nu pratar jag rent generellt för alla motorer
Posted: 31 Dec 2009, 17:34
by Grefven
HenrikF wrote:mätte inte tid faktiskt. Men den gick märkbart bättre, framför allt hade man bättre effekt till nästa växel. Men nu har du sagt att det är korkat och eftersom du har rätt så rättar jag mig i ledet:)
det är inte tänkt att varva så med de grejorna så då är det minst fel att låta bli att göra det iaf. så är det bara. att du vill att det ska vara bra att göra det kan man inte ta hänsyn till. jag vil oxå att det ska vara det bästa. det hade ju varit ballt.