Page 2 of 2

Posted: 13 Nov 2009, 17:43
by 525mannen
Ursäkta Holma för trådkapet, men det kanke hjälper dig på traven när du skall sälja.

JakeDevilson skrev på garaget:
• Du har en vanlig fyrtaktsmotor på 2,0 liter.
• Eftersom den bara har insugningstakt vartannat varv betraktar vi den som en 1,0 liters motor i beräkningen.
• Maxvarvtalet på motorn är 7000 varv/minut.
• Det betyder att motorns luftbehov under atmosfärstryck är 1 x 7000, alltså 7000 liter/minut vid 7000 varv.
• Om du önskar ett laddtryck på 0,8 Bar blir luftbehovet på kompressorn 1,0 som är behovet som sugmotor + 0,8 som är önskat laddtryck (övertryck), alltså behövs 7000 * 1,8 = 12600 liter/minut.
• Nu är aldrig verkningsgraden 100%, det blir gärna lite förluster i spjällhus, filter osv så lägg på 10% och du ham nar på 13860 liter/minut. • Lämpligt bör bli en 1200 som ger max 16800 liter/minut. För att ge 13860 skall den varva 13860/1,2 = 11550 varv/minut.
• Varvtalet på kompressorn bestämmer du med storleken på remskivorna. Undvik för små diametrar. • Motorvarv 7000, kompressor 11550. Dividera 11550/7000 och du får 1,65:1 som blir utväxlingsförhållandet. Är vevaxelremskivan 140 mm skall kompressorns remskiva vara 140/1,65 = 85 mm.


• Vi bygger en lite vassare motor på 3,2 liter och önskar 1,2 Bars tryck.
Motorn skall varva 7800 varv/min.
• 3,2/2 = 1,6
• 7800 * 1,6 = 12480, motorns luftbehov som sugmotor.
• Önskat laddtryck 1,2 Bar.
• 1 + 1,2 = 2,2
• 2,2 x 12480 = 27456 liter/minut. Vi lägger på 10% för förluster och hamnar på ca 30200 liter/minut.
• En 2300 ger 29900 liter/minut och räcker precis, ett litet övervarv på ca 10% är okay under kortare perioder.
• För att få kompressorvarvtalet dividerar vi 30200 med 2,3 och får 13130 varv/minut.
13130/7800 = 1,69:1
• Med det höga trycket bör du gå upp i bredd på drivremmen, helst 8-9 ribbor om det får plats.
• Är vevaxelremskivan 140 mm skall kompressorns remskiva vara 140/1,69 = 83 mm.
• Att välja för stor kompressor resulterar i sämre laddtryck på låga varv, maxvarvtalet blir ju lägre och kompressorns inre läckage övervinns inte lika effektivt som när varvtalet är högre.
TTR Jompa skrev:
Eaton M112an pumpar 1.84 liter per varv
Mvh

Posted: 13 Nov 2009, 18:07
by Sofi
...

Posted: 28 Dec 2009, 00:31
by Holma
Behåller grejerna, ska försöka hinna få ihop grejerna i en e36 istället. e30 karossen är dock fortfarande till salu.

Posted: 28 Dec 2009, 00:31
by Holma
samt plastkittet är kvar

Posted: 28 Dec 2009, 01:47
by Lindgrennkpg
pris på plastkittet ?

kan behöva ett i reserv till drft bilen :)

Posted: 18 Jan 2010, 15:24
by Holma
Lindgrennkpg wrote:pris på plastkittet ?

kan behöva ett i reserv till drft bilen :)
tyvärr plastkittet är sålt. =( har bara karossen kvar.

Posted: 18 Jan 2010, 16:25
by Dajb
har du någon bra bild på hur karossen ser ut i nuläget? hur mycket följer med? är den komplett med inredning etc etc? eller saknas något, mer än motor och låda?


mvh

Posted: 18 Jan 2010, 16:52
by Sandén
Finns ingen 328 kardan möjligtvis??

Posted: 18 Jan 2010, 22:03
by GraveDigger
Blir de ändrade planer för m50n köper ja den gärna! :)

Posted: 19 Jan 2010, 14:16
by Bmw E30 327
Finns M3 e30 plastkitt kvar? Isåfall rickgt pris?