Page 2 of 15
Posted: 04 Nov 2009, 19:33
by Aleex
I profil är mkt tyngre än h profil. Med I profil kan man inte varva mycket men dom tål mycket tryck.
Det bästa alternativet hade vart alu stakar men jag ska ta ut bilen på gatan nångång med.
Har pratat med masa folk innan jag har valt alternativet H profil stakar.
Youask hade även kört 1800 mil innan staken gick av.
Posted: 04 Nov 2009, 19:35
by johankihl
Sandén wrote:Konstigt att mattias krökte dem. Eagle själva spec sina stakar till 6 bults 4g63 till minst 250hk/st dvs 1000hk men allt e ju ren lotto på de effekterna i en 2l 4cyl maskin känns det som hehe
Onormalt nog kör Mattias jävligt många mil per år med så mycket mos så hans stakar har ju fått smaka i ett antal timmar. Det är en jävla bil att gå fort för att vara en riktig gatbil!
Posted: 04 Nov 2009, 22:06
by fredrick
hade manley I profil och dom vägde inte märkbart mera än vanliga eagle, nåt gram isf.. men det går säkert bra med dom vanliga, men ett par kammar med lite mera lyft än 9.8 och 10.2 kanske vore något, sen förstår jag inte varför du inte bara böt till en lite snällare solfjäder i din tilton tryckplatta så den blir lite snällare mot drivlinan istället för en act.
Posted: 04 Nov 2009, 23:06
by R.Larsson
Jag tycker karossen är riktigt grym!!

900whp menar du va?

Automat på detta med så blir de riktiga rökartider!!
Lycka till nu!
Posted: 05 Nov 2009, 00:15
by Aleex
fredrick wrote:hade manley I profil och dom vägde inte märkbart mera än vanliga eagle, nåt gram isf.. men det går säkert bra med dom vanliga, men ett par kammar med lite mera lyft än 9.8 och 10.2 kanske vore något, sen förstår jag inte varför du inte bara böt till en lite snällare solfjäder i din tilton tryckplatta så den blir lite snällare mot drivlinan istället för en act.
Som sagt har jag fått till svar att h profil är de bästa stålstakarna för de mitt användning område eller hur ja ska skriva förutom alu stakar. Tänkte aldrig på byta fjädrarna, var så jävla less. Så stoppade dit en act.
Det är omslipade kammar. Likadana som youask har. Vet inte lyft på de. Men har för mig att de inte va så lite som du sa
Posted: 05 Nov 2009, 00:16
by Aleex
gatbil_vgd wrote:Jag tycker karossen är riktigt grym!!

900whp menar du va?

Automat på detta med så blir de riktiga rökartider!!
Lycka till nu!
Tycker jag med

Posted: 05 Nov 2009, 00:24
by joas_86
NU VILL JAG/VI SE BILDER 
Inte var du med på Malmby (Strippen.nu) i sommras ?
Detta ska verkligen följas !
Posted: 05 Nov 2009, 00:28
by Aleex
joas_86 wrote:NU VILL JAG/VI SE BILDER 
Inte var du med på Malmby (Strippen.nu) i sommras ?
Detta ska verkligen följas !
Jo det var jag. Åkte 10.07 med min vita evo då.
Bilder kommer
Posted: 05 Nov 2009, 00:44
by youask
fredrick wrote:hade manley I profil och dom vägde inte märkbart mera än vanliga eagle, nåt gram isf.. men det går säkert bra med dom vanliga, men ett par kammar med lite mera lyft än 9.8 och 10.2 kanske vore något, sen förstår jag inte varför du inte bara böt till en lite snällare solfjäder i din tilton tryckplatta så den blir lite snällare mot drivlinan istället för en act.
I-profilen väger runt 100g mer än H-profilerna. Minns ej exact.
Eagle spec:ar 900hk (jag har kontaktat dem) på H-profil
Andra spec:ar H-profil på till 150hk/cyl.
Jag körde av en stake i min maskin , alla de andra va krokiga.
Kan inte säga 100% att det var en stake som gav vika eller kolvbulten. Men iom att alla andra var krokiga så....
DOCK hade min maskin gått 1800mil - 3år utan koll av stakarna.
Jag vet att min maskin har spikat på fulllast då en pump slutade fungera.
Kan varit att det blev onormalt mkt cylindertryck då som gjorde att de blev krokiga och att de gav upp senare.
Sen som Kihl säger så är inte profilen hela sanningen runt en vevstake. Man får iakta längden på dem också. Evo'ns stakar ser ganska klena ut mot många andra H-profil för mitt öga.
Jag tror det går och åka 900hk på Eagle H-profil men man bör nog hålla lite koll på dem. Nu åker inte Aleex nåra direkta sträckor med sin så.
TÄNK PÅ ATT MAN ÅKER INTE FORTAST MED MAX EFFEKT
DET SKA VARA EN HARMONI
Jag åkte min snabbaste tid med säkert 70-80hk borta p.g.a 6 krökta ventiler...
Posted: 05 Nov 2009, 00:50
by joas_86
Kan detta stämma kanske ? Har aldrig fått så mkt pisk HAHA !
Ska jag radera bilden så säg till !

Posted: 05 Nov 2009, 10:14
by Aleex
Det är inte min bil
Posted: 05 Nov 2009, 10:17
by Aleex
Youask: Du vet att jag har velat om vilka stakar jag ska åka och jag hinner säkert att ändra mig igen. Vi får se vad de är för stakar den dagen min motor är ihop.
Självklart är de inte effekten som avgör hur fort man åker. Men den påverkar ju klart.
Posted: 05 Nov 2009, 12:23
by johankihl
Vad ska du koka ihop för drivlina med automatlåda? Syclone transfer och PG eller th400 kanske? Kom ihåg att det är skitsvårt att få till en turbin om du fortfarande ska åka 2l motor. Kanske satsa på en manuell dragrace låda och en hållbar transfer?
Posted: 05 Nov 2009, 12:59
by Aleex
johankihl wrote:Vad ska du koka ihop för drivlina med automatlåda? Syclone transfer och PG eller th400 kanske? Kom ihåg att det är skitsvårt att få till en turbin om du fortfarande ska åka 2l motor. Kanske satsa på en manuell dragrace låda och en hållbar transfer?
Det finns en kille i usa som bygger automatlådor. Det finns ju automat org till 4 hjuls eclipse. Så skalet är ju rätt. Byts ut delar i lådan. De konseptet fungerar ju för han därför tror jag på de.
Men som sagt vet inte om de blir manuell eller automat
Posted: 06 Nov 2009, 20:58
by Aleex
Det senaste är att det blir alustakar istället för h profils stålstakar
Posted: 06 Nov 2009, 21:16
by HULTA
lätta och bra,men är inte dom stakarna rekomenderade till ett visst antal repor per uppsättning innan dom är "matta" så att säga?
men du kanske inte ska åka så mycke gata med den motorn
Posted: 07 Nov 2009, 10:53
by Aleex
HULTA wrote:lätta och bra,men är inte dom stakarna rekomenderade till ett visst antal repor per uppsättning innan dom är "matta" så att säga?
men du kanske inte ska åka så mycke gata med den motorn
Jo, klart de mattas ju med tiden. Man får kanske byta de varje säsong eller varannan. Sånt får man ju mäta. Men kollar man på alla snabba mitsu motorer i usa åker de med alustakar.
AMS kör en hel säsong på de.
Som ärtan sa till mig varför ändra på ett vinnande koncept.
Bilen kommer att tas ut på gata. Men inte några smårace. Typ SO och sånt blir de