xelerators 325IM Turbo -90..PLENUMSDILEMMA 24/9..

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Olof.B
Posts: 289
Joined: 06 Apr 2006, 18:59
Location: Stockholm

Post by Olof.B »

xelerator wrote:Olof.B:
hehe.. visst hade ja de ;).. hoppas att dem fortfarande e lika fina :wink:...


Självklart! :)
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

hehe.. va bra då.. inge trim eller nåt för dig??

förresten.. tack SKURT för hjälp/tips med bilderna...
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

xelerator wrote:fearthis:
din fuling :lol:... tur att du inte har bild på när ja klämmer fingret 5 min senare.. då var man ju måttligt glad :wink:...


haha ja då lät du lite ansträngd :) bara öka nu så du får åka lite i sommar.. fast ja ska nog inte säga så mkt om det :oops:
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

hehe.. de började arta sig me byggandet.. åkte fram o tbax till skolan o svetsade...

men nu har man blivit billös så de blir lite svårt o få allting gjort :evil: :cry:...

vet i fan hur ja ska lösa de... får ja tag i bil, o allt går som de ska me killen som ska mappa bilen så kan den förhoppningsvis bli "körklar" till slutet av juli, annarsvetja i fan alltså :roll: ...
Olof.B
Posts: 289
Joined: 06 Apr 2006, 18:59
Location: Stockholm

Post by Olof.B »

xelerator wrote:hehe.. va bra då.. inge trim eller nåt för dig??

förresten.. tack SKURT för hjälp/tips med bilderna...


Nej, inte än iaf. Bilar har en tendens att äta pengar, pengar som jag inte har. Men det vore jävligt roligt om man fick lite mer fart i bitarna, tycker bilen börjar kännas trött men man vänjer sig vid effekten. Den har ju aldrig varit något fartvidunder direkt men har aldrig tyckt att det saknats tidigare.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

semester ifrån garaget? :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

hehe.. kan man väl säga :wink:..

skolan har tagit upp all tid :cry:..
håller på med examensarbetet nu så det blir inget sommarlov för mig heller :cry: :cry:..

men ja har köpt på mig en hel del under året o så har ja ändå fått lite gjort så snart väntar en stor uppdatering :P..

PS: dina ventiler har ja ju kvar kom ja på :oops:.. ligger iof fortfarande kvar i toppen för så snabb e ja :roll: :? :wink:.. men krisar de så e de bara o säga till så tar ja ledigt en dag o plockar ur dem :wink:, annars så vet du vart du har reservdelar :wink:..

mvh
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

jahopp.. då var de dags för uppdatering då..

pga att man pluggar blir de ibland inte så mycket tid över till bilen tyvärr :evil: ..

vet dock inte om min lathet kan ha nåt med det hela att göra också :roll:.. kanske :wink:.. eller att ja alltid får för mig att göra om något EFTER att jag monterat ihop det :lol:..

I varje fall så har jag mest köpt på mig lite smått o gott under året samt försökt få lite gjort då o då..

tog tag i en svets för första gången i mitt liv under våren förra året.. självklart ger man sig direkt på TIGen.. inget fegfasoner här inte o börja MIGa eller gasa först för att känna på :lol:...
har svetsat lite då o då på mina grejer....
ni får gärna kommentera svetsarna :wink:..

vissa av uppdateringarna är:

* ny wastegate, 60 mm

* ny IC, 50x30x10mm

* nytt plenum, med sånärsom beräknade runnersdiameterar samt plenumsvolym.. längden på runnersen vad det ingen idé att räkna på.. skulle ändå inte få plats med "rätt" längd för mitt ändamål iaf.. dem får bli så långa som det finns plats för helt enkelt..

* nya bromsar runtom, 325x25 wilwood 4kolvs ok fram, 325x25 porsche 4-kolvsok bak

* nytt chassie bestående av:
fram, m3e30 coiloverfjäderben med grupp N nav o grupp N dämpare, ställbara topplagringar för camber o caster, samt avstämda coiloverfjädrar..
bak, coiloverdämpare med avstämda coiloverfjädrar, m3e30 nav.
coiloverfjädrar samt dämpare bak ska köpas in snart..

* Nya fälgar..ni får gissa storleken mha bilderna :wink: 8)

* etc etc

hur som helst.. dags för lite bilder då..


här svestades det lite downpipe:
Image

Image

Image

nu i efterhand önskar jag att det fanns en lite rundare o fina form för bättre flöde, men men.. helt ok svetsar iaf eller :)..


svetsning av av wastegateretur.. dubbla 42.4 mm som går ihop till enkel 60mm..
Image

Image


Grenröret hade en t4 fläns som jag fick för mig att kapa bort o sätta en t3 fläns på istället då turbon hade det..
kan säga att det varit mycket enklare att bara skaffa ny turbo med t4 fläns..
fyyyy f*n vad mycket jobb det var o fixa allt..
kapa bort gamla flänsen= as stort hål..
börja svetsa ihop flänsen så den blir mindre, plana ytan, svetsa på ny fläns, porta...
självklart så hade f*nskapet slagit sig ordentligt så då fick man sitta o hålla på med det i år o dar...

gör inte om det igen :evil:..

Image

Image

Image

Image

försöker fixa den väldigt oplana grenröret..
Image


svetsning av wastegateutgång..
ska ha en en rostfri flexslang kopplat på röret sen.. o ej inkopplat i downpien utan ut i den friska underbara luften :P..
gillar ljudet när man får fullt ladd o wastegatar :twisted:...

Image

Image

Image


Fick för mig att jag skulle bygga ett nytt plenum, så då börja ja riva i motorrummet igen..

min vän leker mänsklig verkstadspress för tillverkning av trattar.
Image

såhär fint kan det bli när man ger sig fan på att göra egna trattar 8)..
Image

trattar klara.. observera dem separata spjällen i bakgrunden.. inte till min bil tyvärr :oops: .. men man kan önska :twisted: ..
Image

kapade isär orig plenum o tog flänsen
Image

står o portar upp samt matchportar mot dem portade kanalerna i toppen.. ganska behändigt när man har en så kort fläns att man med fingrarna kan känna kanten mellan topp/fläns :D
Image

Image

om inte detta är matchportning så vet jag inte vad som är det 8)
Image

portade även upp oljereturen från toppen till blocket ganska så mycket för bättre flöde..
Image

snedfräsning av flänsen, märke att det blir bättre med snedfräsning efter att jag planslipat den :evil:..
så jag fick svetsa på en liten bit alurör för att fräsa ytterligare..
blir bättre lutning för runnersen vilket gör det enklare att svetsa samt bättre flöde..
me fan vilket he***te det var att svetsa i flänsen..
många gånger var det nära att sk**et flög ut ur fönstret..

Image

Image

såhär såg det ut efter svetsning.. hade lite o porta.. mmm va roligt.. NOT
Image

såhär såg det ut ett par timmar senare :)..
Image

Image

börjar svetsa plenumet..
Image

Image

Image

värmer på T6 aluplåten så den går att böja.. e ashård annars.. ger man inte sig o böjer när det är kallt knäcks det till slut..
Image

moi sitter o svetsar
Image

plenum sånär som klart.. fan va het man är 8), ser ut som om man e me i prison break :lol:..
Image

Image

Image

Image

Jag har MEDVETET inte svetsat i förstärkningsstag i plenumet för att inte störa flödet..
Jag kommer istället låta bli o svetsa ihop runners o plenum i ett stycke o istället montera silikonslangar mellan dem..
Så vid en eventuell baksmäll kommer slangarna o flyga o inte plenumet.. förhoppningsvis :lol: 8)..
i värsta fall kan jag göra förstärkningar utifrån.. men det ser ju inge bra ut så jag hoppas att det inte behövs..

Dock önskar jag att jag hade använt mig av större rör o rörböjar för plenumet.. nu används 3" o jag fick ha en liten vinkel på plåten mellan mellan kanterna (runnersplåt och rör).. runnersplåten ligger nu på lite drygt 80 mm o kunde inte göras mindre pga runnersdiametern..

3.5-4" rör hade gjort det möjligt att använda en större plåtbit för runnersen vilket i sin tur hade medfört att man kunde fått samma avståndsdiameter drån runnersens mitt till närmaste kant, det hade varit optimalt..

gulkromaterade M3e30 coiloverfjäderben, wilwood 4kolvs ok, grupp N dämpare och M3e30 bakre nav..
Image

Image

Image

Nya fälgarna..mmm va nöjd ja är 8) ...
gissa storleken :wink: !!
sitter o funderar på ifall ja ska lacka centrumet i guld vilket var min idè från början...
vad tycker ni??

Image

Image

Image


nån som har lust o photoshoppa ihop fälgarna med min bil i org utförande o i guldutförande?? hade vart asschysst...
typ i vanlig guld färg samt i en mörkare nyans tex volvos saffrans gula färg...

aja.. det var väl en del... finns lite mer oxo, nya svänghjulet som svarvats o frästs.. var ganska så lätt etc.. kommer biler på det senare..

mvh
User avatar
KKR-Rille
Posts: 929
Joined: 21 Nov 2005, 12:35
Location: Ljusdal/Korskrogen
Contact:

Post by KKR-Rille »

Ser ju bra ut det där, och bra smak när det gäller fälgar! du kan väl pm:a mig va dom kosta?
E30 318is Isbilen 12.44/181km best topspeed 181km såld!!
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!

Rille 0046-706569535
Grefven

Post by Grefven »

istället för förstärkningar i olenumet så har jag sett att PA med monstersaaben och martin lundqvist med 8sek volvon åker med en övertrycksventil på plenumet. första vesionen av övertrycksventil som martin hade va en volvoventil och ventilfjäder.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

bullen! wrote:istället för förstärkningar i olenumet så har jag sett att PA med monstersaaben och martin lundqvist med 8sek volvon åker med en övertrycksventil på plenumet. första vesionen av övertrycksventil som martin hade va en volvoventil och ventilfjäder.


ok.. har inte sett hur dem ser ut tyvärr..

men antar att det är något liknande som man hade under turboeran i racingvärlden med plattor som hölls fast av hårda fjädrar och evakuerade luften/gasen vid baksmällar...

orkar man inte göra något sånt så kan man säkert köra med 1 eller 2 stora dumpventiler med riiiktigt hårda ventiler utan vaccumanslutning.. förenklat blir de volvoventil o ventilfjäder nu när ja tänker på det ju :wink:...
User avatar
bjorasen
Posts: 156
Joined: 30 Aug 2006, 10:38
Location: Malmö

Post by bjorasen »

Riktigt snygg bil och imponerande hantverk :)
Mvh///Christopher
535i -87
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Har du fått tag i garage nu? Snart fart på kärran :)
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

bjorasen wrote:Riktigt snygg bil och imponerande hantverk :)


tack tack för den fina kommentaren :wink:..


Tysken wrote:Har du fått tag i garage nu? Snart fart på kärran :)


nä fan.. fortfarande kvar i samma sits :cry:..
väntar på ev plats hos grabbarna i garaget bredvid igen..
men det lär ju aldrig hända :roll:..

fick inte plats i det andra garaget, du vet den som jag intresseanmälde dig också till.. fastän ja var rätt involverad :evil:..
varför har man ju ett par teorier till..

o så håller jag på med mitt examensarbete nu under sommaren så jag har fan inte en ledig stund.. så att kärran ska bli klar snart känns det inte som.. men man gör så gott man kan iaf :wink:..

hur går det för dig då??
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Grym bil du har. Kommer bli riktigt fin när den är klar.

Känns som att man ligger år efter. Själv har jag semester nu och ska precis börjar riva isär b25:an och renovera och snygga upp den lite, men det ska väl inte va nån större fara med den då den bara rullat 13k mil :lol: .

Kommer väl ikapp dig om två veckor 8) .
The Lower Class
pelleman
Posts: 46
Joined: 08 Jun 2007, 06:57
Location: Gullspång
Contact:

Post by pelleman »

Snyggt hantverk!!
Får man fråga hur ditt pressverktyg till runnersen ser ut?
Tänkte bygga ett sådant till 50mm alurör jag ska använda.
Gärna en mängd bilder på verktyget. :P
/Per Wallberg, PWEngineering
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Fan va kul att du la upp en projtråd :D

Du e såååå mycke flitigare en vad jag är med kameran :shock: , fan ja måste skärpa mej nu :? .

Hatten av för dina nybörjar svetsar med TIG'en, ser mycket bra ut :wink:

Fan ja trodde du hadde ditt på de torra vad det gäller garage :cry: ...?
Vad är det som stökar med de andra garaget?
Va det samma som du erbjöd mej att skriva upp mej på?

Aja, hur som, de ser jävligt najs ut ditt bygge (hadde ja på känn men iaf.)

Lycka till med fortsättningen nu *bara jag blir klar före så* :wink:

MVH// Tobbe P

PS. Ber om ursäkt att jag inte hörde av mej ang spoilerläppen :cry: polarn strulade och jag blev sjuk som helvete :x .
Hoppas det är ok endå.

DS.
Post Reply