jahopp.. då var de dags för uppdatering då..
pga att man pluggar blir de ibland inte så mycket tid över till bilen tyvärr
..
vet dock inte om min lathet kan ha nåt med det hela att göra också
.. kanske
.. eller att ja alltid får för mig att göra om något EFTER att jag monterat ihop det
..
I varje fall så har jag mest köpt på mig lite smått o gott under året samt försökt få lite gjort då o då..
tog tag i en svets för första gången i mitt liv under våren förra året.. självklart ger man sig direkt på TIGen.. inget fegfasoner här inte o börja MIGa eller gasa först för att känna på
...
har svetsat lite då o då på mina grejer....
ni får gärna kommentera svetsarna
..
vissa av uppdateringarna är:
* ny wastegate, 60 mm
* ny IC, 50x30x10mm
* nytt plenum, med sånärsom beräknade runnersdiameterar samt plenumsvolym.. längden på runnersen vad det ingen idé att räkna på.. skulle ändå inte få plats med "rätt" längd för mitt ändamål iaf.. dem får bli så långa som det finns plats för helt enkelt..
* nya bromsar runtom, 325x25 wilwood 4kolvs ok fram, 325x25 porsche 4-kolvsok bak
* nytt chassie bestående av:
fram, m3e30 coiloverfjäderben med grupp N nav o grupp N dämpare, ställbara topplagringar för camber o caster, samt avstämda coiloverfjädrar..
bak, coiloverdämpare med avstämda coiloverfjädrar, m3e30 nav.
coiloverfjädrar samt dämpare bak ska köpas in snart..
* Nya fälgar..ni får gissa storleken mha bilderna
* etc etc
hur som helst.. dags för lite bilder då..
här svestades det lite downpipe:
nu i efterhand önskar jag att det fanns en lite rundare o fina form för bättre flöde, men men.. helt ok svetsar iaf eller
..
svetsning av av wastegateretur.. dubbla 42.4 mm som går ihop till enkel 60mm..
Grenröret hade en t4 fläns som jag fick för mig att kapa bort o sätta en t3 fläns på istället då turbon hade det..
kan säga att det varit mycket enklare att bara skaffa ny turbo med t4 fläns..
fyyyy f*n vad mycket jobb det var o fixa allt..
kapa bort gamla flänsen= as stort hål..
börja svetsa ihop flänsen så den blir mindre, plana ytan, svetsa på ny fläns, porta...
självklart så hade f*nskapet slagit sig ordentligt så då fick man sitta o hålla på med det i år o dar...
gör inte om det igen
..
försöker fixa den väldigt oplana grenröret..
svetsning av wastegateutgång..
ska ha en en rostfri flexslang kopplat på röret sen.. o ej inkopplat i downpien utan ut i den friska underbara luften
..
gillar ljudet när man får fullt ladd o wastegatar
...
Fick för mig att jag skulle bygga ett nytt plenum, så då börja ja riva i motorrummet igen..
min vän leker mänsklig verkstadspress för tillverkning av trattar.
såhär fint kan det bli när man ger sig fan på att göra egna trattar
..
trattar klara.. observera dem separata spjällen i bakgrunden.. inte till min bil tyvärr
.. men man kan önska
..
kapade isär orig plenum o tog flänsen
står o portar upp samt matchportar mot dem portade kanalerna i toppen.. ganska behändigt när man har en så kort fläns att man med fingrarna kan känna kanten mellan topp/fläns
om inte detta är matchportning så vet jag inte vad som är det
portade även upp oljereturen från toppen till blocket ganska så mycket för bättre flöde..
snedfräsning av flänsen, märke att det blir bättre med snedfräsning efter att jag planslipat den
..
så jag fick svetsa på en liten bit alurör för att fräsa ytterligare..
blir bättre lutning för runnersen vilket gör det enklare att svetsa samt bättre flöde..
me fan vilket he***te det var att svetsa i flänsen..
många gånger var det nära att sk**et flög ut ur fönstret..
såhär såg det ut efter svetsning.. hade lite o porta.. mmm va roligt.. NOT
såhär såg det ut ett par timmar senare
..
börjar svetsa plenumet..
värmer på T6 aluplåten så den går att böja.. e ashård annars.. ger man inte sig o böjer när det är kallt knäcks det till slut..
moi sitter o svetsar
plenum sånär som klart.. fan va het man är
, ser ut som om man e me i prison break
..
Jag har MEDVETET inte svetsat i förstärkningsstag i plenumet för att inte störa flödet..
Jag kommer istället låta bli o svetsa ihop runners o plenum i ett stycke o istället montera silikonslangar mellan dem..
Så vid en eventuell baksmäll kommer slangarna o flyga o inte plenumet.. förhoppningsvis
..
i värsta fall kan jag göra förstärkningar utifrån.. men det ser ju inge bra ut så jag hoppas att det inte behövs..
Dock önskar jag att jag hade använt mig av större rör o rörböjar för plenumet.. nu används 3" o jag fick ha en liten vinkel på plåten mellan mellan kanterna (runnersplåt och rör).. runnersplåten ligger nu på lite drygt 80 mm o kunde inte göras mindre pga runnersdiametern..
3.5-4" rör hade gjort det möjligt att använda en större plåtbit för runnersen vilket i sin tur hade medfört att man kunde fått samma avståndsdiameter drån runnersens mitt till närmaste kant, det hade varit optimalt..
gulkromaterade M3e30 coiloverfjäderben, wilwood 4kolvs ok, grupp N dämpare och M3e30 bakre nav..
Nya fälgarna..mmm va nöjd ja är
...
gissa storleken
!!
sitter o funderar på ifall ja ska lacka centrumet i guld vilket var min idè från början...
vad tycker ni??
nån som har lust o photoshoppa ihop fälgarna med min bil i org utförande o i guldutförande?? hade vart asschysst...
typ i vanlig guld färg samt i en mörkare nyans tex volvos saffrans gula färg...
aja.. det var väl en del... finns lite mer oxo, nya svänghjulet som svarvats o frästs.. var ganska så lätt etc.. kommer biler på det senare..
mvh