Page 2 of 3

Posted: 09 Dec 2005, 11:50
by knotan
jag tetsa min smalbandslambda(multimeter på kabeln å sen gick efter listan) mot en bb mätare, å den stämmde nästan exakt,
va det bara en slump då eller??

Posted: 09 Dec 2005, 12:16
by Bmwandreas
Vad testade du för AFR?

Den stämmer mellan 13.5-16 AFR

Posted: 09 Dec 2005, 13:07
by E21_Rille
ändras AFR i förhållande till laddtryck ?
alltså vid 0,5 bar finns det ett exakt AFR ? eller är det alltid olika ?

mvh /// Rilli

Posted: 09 Dec 2005, 20:11
by johankihl
AFR är alltid olika beroende på vilken mängd bränsle du ger den. Det är så man mappar, samt mot avgastemp och knack.

AFR= Air/Fuel ratio.

Posted: 09 Dec 2005, 23:07
by E21_Rille
såg att jag formulerade min fråga dumt...

menade vilket AFR man vill ha. trodde att man alltid ville ha 14,7:1 i AFR då det är den optimala blandningen ?

(14,7kilo luft på 1kilo bränsle = AFR 1:14,7 ???)

man ger väl motorn mer bränsle vid högre laddtryck för att behålla det blandningsförhållandet ?

om det är så borde väl avgaserna ha samma syrehalt vare sig man har turbo eller inte ?

mvh ///Rilli

Posted: 09 Dec 2005, 23:10
by Bmwandreas
Nej 14.7 ska man ha på oladdat område.

Motorn ger oftast mest effekt på 12.5 , men man måste oftast köra fetare för att motverka hög avgastemp/spikningar.

Posted: 09 Dec 2005, 23:20
by E21_Rille
yes ! då känns det som allt vart glasklart !! tack så mycket =)

OT: inge firande ikväll andreas ?

Posted: 09 Dec 2005, 23:37
by Bmwandreas
Nix det är lugnt.
Inget att fira att man blir gammal:)

Posted: 10 Dec 2005, 15:37
by Clew
Jag täntke testa lite med multimeter på min original 325, nu inna jag turbokonverterat bara för skojs skull.
Om ja fattar de rätt så inducerar lambdasonden en spänning som man sen mäter me multimetern?
Hur vet man vilken spänning som motsvarar ett visst AFR ratio?
Och vad är säkert område för afr så man inte riskerar spikningar?
Ska köpa bredbandslambda sen när ja köper sprut men de beror på hur mkt pengar ja drar in i sommar...
Ska köra lite snikkonvertering så länge.

Posted: 10 Dec 2005, 15:38
by Clew
Jag täntke testa lite med multimeter på min original 325, nu inna jag turbokonverterat bara för skojs skull.
Om ja fattar de rätt så inducerar lambdasonden en spänning som man sen mäter me multimetern?
Hur vet man vilken spänning som motsvarar ett visst AFR ratio?
Och vad är säkert område för afr så man inte riskerar spikningar?
Ska köpa bredbandslambda sen när ja köper sprut men de beror på hur mkt pengar ja drar in i sommar...
Ska köra lite snikkonvertering så länge.

Posted: 11 Dec 2005, 17:00
by egnesund
hej, så här ligger det till, de med att en vanlig smalbands lambda inte skulle fungera på en turbo motor stämmer inte, de sitter precis samma lambda på en turbo motor som på en sugmotor, känns som om de kan vara dax att läsa på lite... så du kan använda en vanlig lambdamätare på din vanliga smalbandslambda,
fördelen med en bredbandslambda gentemot en smalbandslambda är att bredbandslambdan mäter mer exakt hur fett eller hur snålt din motor går och går därför väldigt bra att mappa med.
medans en smalbands endast kan tala om att den ligger på snålt, normalt, eller fett men inte på vilken nivå.
och den optimala bränsle blandingen är 14 delar luft och 1 del bränsle, men de är alltid bra att köra mindre luft/ mer bränsle dvs lite fetare blandning för som de är sagt innan att inte få upp avgastemp för högt, lättare få spikningar m.m. hoppas detta sätter lite mera klarhet i saken.

Posted: 11 Dec 2005, 17:16
by FekZen
egnesund> jopps precis så jag alltid fått för mig att det är , därför man blev lite fundersam.

Mvh Adde.

Posted: 11 Dec 2005, 20:57
by E21_Rille
egnesund:

som bmwandreas redan har förklarat så mäter en smalbandslambda bara ner till ca AFR 13,5:1 hur skulle den fungera på en ännu fetare blandning
dvs 12.5:1??? som är optimalt för överladdade motorer.

ps på en OEM turbo bil andvänds inte lambdan vid övertryck

mvh /// Rilli

Posted: 11 Dec 2005, 22:07
by Andersson
12,5:1 gäller inte bara överladdade motorer.... :wink:

Posted: 11 Dec 2005, 23:10
by Bmwandreas
Som sagt, smalbandslambda körs inte open loop på fullgas på en OEM turbobil.

Det är bredbandslamba som gäller om man ska köra turbo.

Posted: 12 Dec 2005, 14:46
by egnesund
som jag skrev innan så en bredbandslambda mäter exakta värden medans en smalbandsmäter i snål, normal och fet, men den kan mäta vilka värden som en kommer men vet ej ifall det är 14,7:1 eller ifall det är 12,5:1 AFR utan tar dessa värden endast som snål eller fet, har du en riktigt utrustning som går att koppla till ex just bmw så kan du gå in och titta på ärvärden på lambda sensorerna och se just detta, sen är det skillnad på eftermarknads bilar.

Posted: 12 Dec 2005, 15:46
by Bmwandreas
Det är ju exakt det jag försökt förklara :lol: