Page 2 of 5

Posted: 02 Sep 2009, 12:16
by pelko
Alla kan göra misstag, självklart. Men som det tidigare sagts, montören är ingen nybörjare. Att köra 30-40 mil är också lite för långt för att komma med klagomål.

Mvh

Posted: 02 Sep 2009, 13:21
by Magnaten
njae..vet inte om jag håller med pelko riktigt..men ska försöka formulera mej vettigt, kommunikation e inte min starka sida :lol:

om motorn är körd endast 5 minuter så borde man nog kunna klaga lite om maskinen inte klarar 30-40 mil, nu skrivs det ju inte om det är en rejsmotor.
men tar för givet att det är en renoverad i princip standard S38B38.

då borde man som köpare kunna räkna med lite längre hållbarhet.

det som är dilemmat i detta fallet är väl att det är lite mer än 1,5år sen maskinen gjordes i ordning, så det ligger nära tillhands för köparen att tro att maskinen gått mer än 5minuter innan den lyftes ur.


bara en liten vinkling

Posted: 02 Sep 2009, 13:40
by pelko
Magnaten wrote:njae..vet inte om jag håller med pelko riktigt..men ska försöka formulera mej vettigt, kommunikation e inte min starka sida :lol:

om motorn är körd endast 5 minuter så borde man nog kunna klaga lite om maskinen inte klarar 30-40 mil, nu skrivs det ju inte om det är en rejsmotor.
men tar för givet att det är en renoverad i princip standard S38B38.

då borde man som köpare kunna räkna med lite längre hållbarhet.

det som är dilemmat i detta fallet är väl att det är lite mer än 1,5år sen maskinen gjordes i ordning, så det ligger nära tillhands för köparen att tro att maskinen gått mer än 5minuter innan den lyftes ur.


bara en liten vinkling
3 månader och 40 mil kan döda allt. Om han startade upp den med massa polare omkring sig och ville spela allan och lägga lite rök, då kanske det varvstoppades och lektes friskt ett par minuter. En sån sak kan vara avgörande, så som många andra saker.

Säljaren har inte gjort något fel (om inga dolda fel finns) och köparen måste acceptera situationen.

Mvh

Posted: 02 Sep 2009, 13:47
by Magnaten
man kan ju inte lita blint på att försäljaren gjort allt rätt... rent hypotetiskt så kan ju försäljaren också spelat allan för polarna å säljer maskinen.

jag känner inte säljaren så man måste ju vinkla lite å inte lita blint på bara ens historia.

kan hända mycket på ett år

sitter mest å spånar

Posted: 02 Sep 2009, 13:49
by pelko
Exakt det du säger stämmer. Men köper man begagnat kan man inte räkna med garanti och sproilans nya saker. Så som jag sagt tidigare, det är köparens val att handla eller inte, han kan inte göra mer än att lyssna på säljaren.

Mvh

Posted: 02 Sep 2009, 13:52
by Livinloud
pelko wrote:
Magnaten wrote:njae..vet inte om jag håller med pelko riktigt..men ska försöka formulera mej vettigt, kommunikation e inte min starka sida :lol:

om motorn är körd endast 5 minuter så borde man nog kunna klaga lite om maskinen inte klarar 30-40 mil, nu skrivs det ju inte om det är en rejsmotor.
men tar för givet att det är en renoverad i princip standard S38B38.

då borde man som köpare kunna räkna med lite längre hållbarhet.

det som är dilemmat i detta fallet är väl att det är lite mer än 1,5år sen maskinen gjordes i ordning, så det ligger nära tillhands för köparen att tro att maskinen gått mer än 5minuter innan den lyftes ur.


bara en liten vinkling
3 månader och 40 mil kan döda allt. Om han startade upp den med massa polare omkring sig och ville spela allan och lägga lite rök, då kanske det varvstoppades och lektes friskt ett par minuter. En sån sak kan vara avgörande, så som många andra saker.

Säljaren har inte gjort något fel (om inga dolda fel finns) och köparen måste acceptera situationen.

Mvh
Om nu som pizza säger att motorn är renoverad för 50k. Vem ställer sig och lägger en rökare då? Låter föga troligt!

Ur säljarens synpunkt så kan ägaren av motorn bankat varvstopp, hällt ned grus eller kört den utan vatten/olja. Men han kan också ha gjort "allt" rätt och ändå så funkade inte motorn som köparen och säljaren hade tänkt.

Ur köparens synpunkt som vissa säger, får han stå sitt kast. Men om han gjorde allt rätt och något ändå gick fel så skulle man ju vilja att säljaren tar sitt ansvar. Det minsta man skulle göra är att dela på delarna!

Båda måste ju lita på att vad den andra parten säger är "rätt". Annars så kanske köparen inte tror att den är renoverad och säljaren tror att motorn är körd på grus som olja. Precis som magnaten skriver. "köparen kan ju tro att motorn stod och blev ihjälvarvad när säljaren provstartade den."

JAG hade iaf ställt upp till 110% och försökt fixa problemet och få det ur världen så den nya ägaren får njuta av sin underbara S38 :D

Posted: 02 Sep 2009, 13:58
by pelko
Självklart ska man hjälpa till, det är det minsta man kan göra. Men det är frivilligt för köparen att köpa motorn. Ingen tvingar honom och när han väl köper så tar han en risk. Han kan ju inte till 100% veta allt om motorn oavsett vad kvitton, ord, papper och bilder säger. Han tar alltså en risk, en risk som enbart han kan ta ansvar för senare.

Det är en sak att blåsa någon, men då detta inte handlar om det så är det oväsentligt.

Mvh

Posted: 02 Sep 2009, 14:25
by Silverboy
men om det er solgt som "nye greier", og kjøperen har for seg at dette skal funke utmerkt, og har brukt 2 mnd og 30dager på montering, og kjører så 30 mil for å finne ut at det er noe feil.. Da blir man jo skuffet og skjønner iofs at man klager, i alle fall kontakter selger.
kan jo være at feilen var der etter 3 mil også, men at man først sjekket nøye etter 30..?

Om kjøper også er seriøs så ville han nok ikke klaget om han selv hadde gjort ting han som han vet skulle kunne medføre skade..

Kanskje er manglende bruk årsaken?

hvis jeg hadde vært kjøper skulle jeg mene det hadde vært fair å åpne og se om man finner noen tydelige feil som tyder på "gammel skade".. og der etter bli enige om hvem som dekker hva..
som selger skulle jeg vel også synes at det er fair..

Posted: 02 Sep 2009, 15:20
by Livinloud
Hur gör ett företag i en sånnhär sits? Nu vet jag att det handlade om privatpersoner men ja?

Låt säga att motorn har stått på sidan av bilen som har renoverats och sedan hängde dom i motorn efter ett halvår och då är det nått fel.

Vad gör företaget? Motorn kan ju likabra ha snurrat 500mil än 5meter?

Posted: 02 Sep 2009, 15:32
by lakris=)
Jag och flera andra va med vid uppstart och åkt merdelen av alla milen.
Aldrig varvat kall motor. Aldrig varvstopp då Jag har varit me.
Sen om han har svinat dom få gånger han kört själv och lega på varvstoppet med kall motor Kan han ha gjort för det vet jag inget om. Men det kan jag nästa lova att han inte har gjort då han är en pedant. Titta bara på hans bil och andra projekt? :roll:

Posted: 02 Sep 2009, 15:40
by pelko
Är det hemligt eller kan man läsa om projektet?

Mvh

Posted: 02 Sep 2009, 16:07
by Livinloud
Finns ingen projekttråd.

Image

Posted: 02 Sep 2009, 17:07
by Rikard B
inte sälja billigt då :wink:tokigt snygg bil

Posted: 02 Sep 2009, 17:16
by Livinloud
Rikard B wrote:inte sälja billigt då :wink:tokigt snygg bil
Pm,a ett bud!

Den har "Allt" polyruetanbussningar, Avo coilovers, 312mm / 294mm bromsar fram/bak Carbotech XP8 belägg osv osv. Byggd så potent som möjligt!


Fler reflektioner om denna tvist?

Hur hade ni gjort som säljare och köpare?

Posted: 02 Sep 2009, 20:12
by jorgen
Det första jag tycker att en köpare ska göra är att ta reda på exakt vad det är för fel.

Posted: 02 Sep 2009, 21:04
by pizza
Mjo, de håller man kanske med om, men samtidigt så lär man ju ställa upp som säljare så gott man kan och hjälpa till med felsök på det sätt man nu kan göra det, i detta fall 60mil bort.

Kul att så många svarar i tråden, och ännu roligare att det är så många olika vinklar på svaren!

Fan, den E30in e galet fläskig, nog den snyggaste ICKE M3 breddade jag sett på bra länge.

Pizza

Posted: 03 Sep 2009, 08:41
by Bäckis
Är det konstaterat att något ens är fel? Ryker den i avgasröret av förbränd olja?

Hur är vevhusventburken placerad? Lågt placerad burk så drar den med sig olja oavsett om maskinen är frisk eller ej.