Page 2 of 5
Posted: 28 Sep 2009, 19:45
by erikkihl
johankihl wrote:erikkihl wrote:Nu har jag köpt mig ett Strange hus med spole och allt, var lite fel utväxling så blir till att byta den.
Bäckis: Är det något som du kan fixa?
Har även börjat att kolla på nya blocket, skall sätta i oljemunstyckena i ramlagrena. Men det har krånglat en del, så vette fan hur jag ska göra det.... Eller brukar man köra utan det, när man byter block?
Grymt, hittade du med 35 spline spole? Jag har lite raggarkänningar på utväxlingar om du är intresserad.
Ja hitta en 35spline spole. Du kan väl kolla runt lite vad som finns!
Hade även chassi besiktigare att kolla på bågen och det verka som om du gjort ett bra jobb
Är bara kryss i dörrsidorna och rör till fjäderbenstrornen som skall dit.
Posted: 28 Sep 2009, 19:55
by johankihl
erikkihl wrote:johankihl wrote:erikkihl wrote:Nu har jag köpt mig ett Strange hus med spole och allt, var lite fel utväxling så blir till att byta den.
Bäckis: Är det något som du kan fixa?
Har även börjat att kolla på nya blocket, skall sätta i oljemunstyckena i ramlagrena. Men det har krånglat en del, så vette fan hur jag ska göra det.... Eller brukar man köra utan det, när man byter block?
Grymt, hittade du med 35 spline spole? Jag har lite raggarkänningar på utväxlingar om du är intresserad.
Ja hitta en 35spline spole. Du kan väl kolla runt lite vad som finns!
Hade även chassi besiktigare att kolla på bågen och det verka som om du gjort ett bra jobb
Är bara kryss i dörrsidorna och rör till fjäderbenstrornen som skall dit.
Pust, då har jag ryggen fri iaf
Lite glassar-jobb kvar för dig nu då! Jag planerade att åka med 4.56 utväxling, då skulle slutfart hamna någonstans runt 280 med 8000rpm och däcken som sitter på!
Eller vill du åka fortare?
Posted: 28 Sep 2009, 20:09
by erikkihl
Ja då ditt jobb e godkänt!
Har även fixat framvagnen nu med den "andra" styrväxeln utan servo, som man knappt vågar säga namnet på
Har faktiskt kollat på 3,89 eller 4.56, men ta och kolla runt lite så får vi se om det finns ngt...
Posted: 04 Oct 2009, 20:36
by erikkihl
Nu är blocket tvättat och färdig fräst för oljemunstyckena. Har även beställt mer rör till bågen för att kunna bygga klart emot fjäderbenstornen.
Går sakta men säkert framåt, men får bli att lägga i en högre växel om en månad, då jag skall iväg på jobb nu i några veckor...
Posted: 08 Oct 2009, 20:51
by erikkihl
Pappa skulle ev börja att sätta ihop motorn åt mig medans jag är borta
Väldigt schysst av han, är väl så när man har för mkt fritid...
Men ni får följa mina bravader på:
http://mhracing.com.mx/ , det är den gula Volvo PV'n som jag skall meka i.
Den officiela hemsidan till racet om ngn är intresserad:
http://www.lacarrerapanamericana.com.mx/
Posted: 08 Nov 2009, 18:11
by erikkihl
Ja då är man tillbaka i Sverige igen efter 3v i Mexiko. Tävligen gick riktig bra för vårat team, vi hade 4 bilar totalt. Slutresultatet blev för oss 1:a plats med Stig Blomqvist/Ana Goni, 2:a plats med Lars Stugemo/Johnny Olovsson, 5:e plats Karl Scheible/Dyana Marlett, 6:e plats Ed Hugo/Marco Hernandes. Alltså en riktig lyckad tävling!
Silver färgade Studebakern körde Stig och den blå körde Lars, PV´n körde Karl.
I garaget hade det visst hänt saker med, då jag lånade ut nyckeln till pappa. Han hade nästan monterat ihop motorn, bara kammarna kvar och lite småplock. Hade även satt i diffen och provmonterat vlåda med ett block. Riktigt snällt av han
Hinner inte med att lägga upp bilder nu, men kommer senare ikväll!
Posted: 08 Nov 2009, 18:43
by Magnaten
är det carrera panamericana ni kört? grym tävling det
Posted: 08 Nov 2009, 19:37
by johankihl
Du lär lägga upp lite bilder! Kul att någon äntligen tar tag i bilen.
Posted: 08 Nov 2009, 20:06
by erikkihl
Magnaten wrote:är det carrera panamericana ni kört? grym tävling det
Ja det stämmer bra det! Det är en helt otroligt jävla grym tävling
Så här skulle racen i Sverige med vara
Posted: 08 Nov 2009, 20:15
by erikkihl
Så här är motorn just nu, så den är snart klar, ska bli gott!
Block och växellåda i, för att se hur allt ser ut och vart det hamnar. Självklart var det tvunget att slängas i en stol för lite torrkörning
Vinnaren Stig Blomqvist och Ana Goni
Bilarna uppställda inför tävling, en tidig morgon i ngn stad, kommer inte ihåg namnet... Stigs bil längst fram. Chefsmekm Tommy fixar rutan!
Lars kommer in efter en sträcka, Chefsmek "Krippa" frågar om allt e OK!
PV´n uppställd innan tävling på en racebana i Oaxaca.
Bilarna uppställda på torget i Zacatecas, sista kvällen racet pågick
Förgasarna rasade av på transportsträckan in emot Mexico city. Då fick vi använda skosnören och buntband, för att knyta fast dom
Posted: 08 Nov 2009, 20:16
by Doktorn
Studerbakern är ju skitfrän! Finns filmer?
Posted: 11 Nov 2009, 19:43
by erikkihl
Posted: 13 Nov 2009, 11:02
by WTB
jaha ja blir de enbart styrlåsracing framöver
/Tobbe Vitsand
Posted: 01 Feb 2010, 10:54
by erikkihl
Har gått riktigt trögt ett tag nu. Men fick ett ryck förra veckan så har börjat att hända lite igen. Bågen går numera fram till fjäderbenstornen. Framvagns balken har byggts om då den var tvungen att hamna ca 50mm längra ner, för motorn hamnade ovanför skärmarna. Fjäderbenen fram börjar att bli klara, och fjäderbenen bak har provmonterats.
Har även pratat med Hilda och mitt tak och huv är nu färdiga så skall hämta dom så fort som möjligt.
Här syns det tydligt att motorn kommer att bli alldeles för hög.
Fjäderbenen bak provmonterade
Framvagnsbalken ner flyttad 50mm, ser bättre ut med motor höjden tycker jag,.
Posted: 01 Feb 2010, 14:39
by krokodilen
Lite ot kanske men här har herr Kihlgren en glimt av hojen du hjälpte mig att svetsa lite på!! Finns några sekvenser mitt i filmen + sista klippet. Den blev klar till slut
http://www.youtube.com/watch?v=hNtfZPdYtos
Mvh Christer
Posted: 01 Feb 2010, 18:56
by AGranlund
Vilken otroligt brutal bil detta lär bli!!
Posted: 01 Feb 2010, 20:04
by r.ivars
fet som fan