Jerico DR4 nått att ha?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
vectramicke
Posts: 524
Joined: 30 Aug 2006, 14:40
Location: Åland

Post by vectramicke »

Ska man åka dragracing är jericolådan, DR4, ett väldigt bra val. Jag åker sådan i min 745a, den är väldigt snabbväxlad. har åkt 9.57 med den, kanske ca 600hk i motorn.. Rätt vettig bakvagn också då förstås.

Sitter även Jerico låda i Freddes mattsvarta 142a, den vita mettis 142an, den mattröda dräparPVn från västerås, Team volverine åkte med sån tidigare, och många fler mitten 8sec bilar. Funkar väldigt bra.

Rekomenderar även denhär tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11232
Holmström Motorsport

Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Tackar så mycke, ska läsa igenom den där tråden nu.

Blir ju i prinicp bara strippen körningar så då kanske man ska försöka få råd till en sån här låda.

En fråga till dig som kör med en, hur är de med service på dom, lär dom gås igenom ofta och byta grejer eller är de bara att hålla efter oljan och tuta å köra?

MVH
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
vectramicke
Posts: 524
Joined: 30 Aug 2006, 14:40
Location: Åland

Post by vectramicke »

Det lilla jag kört med min verkar det lugnt med service. Hålla den med olja som sagt, och sen lär man väl få byta dogringarna någon gång kanske. och kanske något lager. Men jag skulle tippa på att det är några år mellan dom servicearna beroende på hur man kör förstås.
Volverine lär ska ha lyckats spräckt ettans drev en gång, men dom åkte väl treskivig tilton då, å de e ju rätt stumt, så det är klart det sliter på grejjerna.
Holmström Motorsport

Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
Grefven

Post by Grefven »

hur är det att växla ner den jerico ni nämner? är det en ren dragracelåda eller går det att åka gata oxå?
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Hmm jag som tänkt åka med den kopplingen jag har nu i sånna fall å de är en 3-skivig tilton, men wolverine har väll förmodligen mycke mer effekt än mig så de kanske går ändå.

Om jag fattat rätt så är de en så kallad uppshift låda, så de är väll lite bök att växla ner, men verkar som de går att åka lite gata om man vänjer sig vid lådan, men som sagt bara som jag läst och tror.

MVH
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Post by christoffer jansson »

Slirkoppling e väl nästan ett krav?
User avatar
vectramicke
Posts: 524
Joined: 30 Aug 2006, 14:40
Location: Åland

Post by vectramicke »

jag har farit och snuskat på lite på gatan med min, det funkar nog rätt bra faktiskt. Man måste ha rätt varvtal när man växlar ner bara, är det för högt tenderar det att skorra lite.
Det är ju inget mer speciellt än en vanlig växellåda med rakskurna drev och dogringar.
Finns H-mönstrade spakställ till dom också att köpa, detdär med upshift only beror på vertical-gate spakstället, man måste lyfta på en spärr när man växlar ner bara..

Image

Det finns en Clutchless version också på lådan, CL-4. Den är nog inte lika gatvänlig, lär ska slå ur växeln när man släpper gasen sägs det.
Holmström Motorsport

Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Kanske jag som är trögfattad eller inte förstår, men varför skulle man behöva en slirkoppling?

Använder ju bara kopplingen i starten å de funkar ju med andra manuella lådor tex zf, skulle denna inte palla de? eller är de när man växlar på fullgas som de krävs en slirkoppling, nån får gärna förklara?
Självklart fattar jag också att de blir mindre påfrästning på grejerna med slirkoppling och att starten blir bättre, men bör ju gå fint att köra vanlig koppling också?

MVH
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
vectramicke
Posts: 524
Joined: 30 Aug 2006, 14:40
Location: Åland

Post by vectramicke »

det funkar mycket bra att åka vanlig koppling. Åker med ..765 plattan och en 10.5" soft iron lamell nersvarvad till 240mm på min.
Det är väl sen när man åker stor åtta med gas å grejjer med 1500Nm+ direkt från start som man börjar skrota lådor om det inte slirar någonstans, Men vilken annan låda skulle hålla för det? En liten turbomotor är det nog svårt att få sönder den med.

http://www.jericoperformance.com/25.html
Holmström Motorsport

Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Hur mycke lär man räkna med att de kostar att ta hem en låda från USA, får man betala moms och massa avgifter?

En ny Jerico DR4 kostar ju 2995 dollar och v-gate spaken går på 465 dollar, alltså 3460 dollar som är 24 995 svenska kronor, frakten har jag ingen aning om, men som sagt va kan man räkna med att de kostar med tull å moms?

MVH
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

+ frakten sen + 4 % tull och sen 25 % i moms.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

OBS, moms och tull beräknas även på hela fraktkostnaden.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Ok blir ju en del påslag med andra ord, men känns ju ändå bättre att köpa en ny för ca 35000 (beroende på frakten) än att köpa en beggad i sverige för 30000:- som folk verkar vilja ha.

Är de nå annat speciellt att tänka på som privatperson så man inte blir blåst eller så?

MVH
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jag hjälper dig fixa det där så du inte får ont där bak. Ring mig någon dag.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Ola t
Posts: 116
Joined: 20 Nov 2005, 22:33
Location: Öland

Post by Ola t »

är det någon som kört sönder en tremec låda?

finns det delar att köpa?

kanske bättre att köpa en jerico låda med en gång..
User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

Post by PiLlEvAn »

Ola t wrote:är det någon som kört sönder en tremec låda?

finns det delar att köpa?

kanske bättre att köpa en jerico låda med en gång..
Den enda tremec lådan jag vet som gått sönder är pga att skruvarna till sprängkåpan hade släppt så den hängde i axeln.
Delar finns och det är rimliga priser på dom.

Tremec lådan finns även som rakskuren och med dogringar men den blir inte lika "gatvänlig" då men dom låter coolt
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

Kör hårt pekka!
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Post Reply