Page 2 of 2
Posted: 24 Aug 2009, 21:27
by jorgen
en kompis provade dessa då han ville ha lite bättre ljus men inte så dyrt o han blev grymt nöjd iaf
http://www.xenonkungen.se/halogen.htm
Posted: 24 Aug 2009, 21:54
by Michigan
Och mekonomen(iaf vissa) tar hem från dom och säljer för samma pris så man slipper hålla på med frakt och om det går sönder så kan man lämna in det hos dom
Och ska man ha bäst lyse är det 4300k som gäller...såg att dom säljer 70w nu också, nån som provat?
Posted: 24 Aug 2009, 22:44
by Christer K
det som är intressant iom xenonkonvertering är ju hur mycket "onödig spridning el ljusbild" man får.. lite mindre med projektorstrålkastare, skitmycket med vanlig strålkastare ala volvo 240, räggermerca w123 osv
Ljusbilden är i mina ögon viktigast då man faktiskt har mötande trafikanter!
Nåt som kan se till att spridningen är småkontrollerad är ögonlock men det är ju upp till xenonkonverteraren.
Dock jävligt irriterande när man möter en bonnraggare aka w123 med xenon då det bländar som fan.
Mina 2 cent
Posted: 25 Aug 2009, 22:06
by RickardP
Jag köpte vanliga kina xenon 6000k till min e34. Blev mycket bättre ljus än orginal, men ändå tycker jag det inte är jätte bra.. (kanske jag som är kräsen dock..)
Inkopplingen tog ca 60 min då jag fick göra lite egna fästen osv..
Klart värt 800:-!
Posted: 26 Aug 2009, 00:38
by Hansa
Posted: 27 Aug 2009, 21:04
by ronnifer
bullen! wrote:jag som är idiot på att koppla el. kommer jag att få ihop det med xenon?
födelsedags tips till bullen==>
http://www.dummies.com/store/product/El ... 76607.html 
Posted: 27 Aug 2009, 21:18
by Grefven
lättare att bjuda någon polare på käk så ska det nog va på plats =)
Posted: 27 Aug 2009, 21:36
by Olsson
Kör med 6000k i halvljuset på min E30.
Så länge vägen är torr är ljuset bättre, dock inte så överdrivet mycket bättre än original.
Vid våt vägbana äter vägen upp ljuset, då skenet blir lite mer grön/blå aktigt vilket vägbanan är en regnig dag.
Nu har en lampa gått sönder så jag ska köpa en ny sats, då blir det 4300k.
Har även 4300k 50watt i helljuset, det är helt sinnessjukt. Hade 3 Bosch Big Knick med 100watts vanliga lampor på min förra bil,
har likvärdigt ljus om inte bättre med 50w xenon i original e30ins strålkastare.
// Anders
Posted: 27 Aug 2009, 22:39
by RickardP
Olsson wrote:Kör med 6000k i halvljuset på min E30.
Så länge vägen är torr är ljuset bättre, dock inte så överdrivet mycket bättre än original.
Vid våt vägbana äter vägen upp ljuset, då skenet blir lite mer grön/blå aktigt vilket vägbanan är en regnig dag.
Nu har en lampa gått sönder så jag ska köpa en ny sats, då blir det 4300k.
Har även 4300k 50watt i helljuset, det är helt sinnessjukt. Hade 3 Bosch Big Knick med 100watts vanliga lampor på min förra bil,
har likvärdigt ljus om inte bättre med 50w xenon i original e30ins strålkastare.
// Anders
Förövringt tycker jag e30/e34 helljus är grymt bra orginal! Men ska nog införskaffa xenon till vintern även där, alldrig fel att vara välutrustad

Posted: 27 Aug 2009, 23:35
by Grooverhound
beställt en sån här sats nu.kan ja säga hur de blev på min compakt sen

Posted: 28 Aug 2009, 00:47
by Snurrbo
6000k sitter standard på volvo.. Bla v70N och ger ett lätt blåaktigt sken.
Rätt avslappnande för ögonen.
Bäst ljusutbyte får man med 4000K.
Beställde sådana till farsgubbens helljus (v70N) . Dock 50W "superxenon" som dessa kallas. Borde ge betydligt bättre lyse än standard.
Posted: 28 Aug 2009, 07:47
by Olsson
Snurrbo wrote:6000k sitter standard på volvo.. Bla v70N och ger ett lätt blåaktigt sken.
Rätt avslappnande för ögonen.
Bäst ljusutbyte får man med 4000K.
Beställde sådana till farsgubbens helljus (v70N) . Dock 50W "superxenon" som dessa kallas. Borde ge betydligt bättre lyse än standard.
Standard har egentligen alla biltillverkare kring 4300k, är något EU direktiv.
Volvo har iallafall ca 4300k original.
// Anders
Posted: 28 Aug 2009, 10:59
by Franzén
Om man mäter ljusstyrkan med enheten Lumen (det vet ju alla filmprojektor-junkies) så avtar den sakta men säkert ju starkare Kelvin du väljer.
Kelvin är en enhet som man använder för att ange ljusets värme eller kyla. (gulare eller vitare)
Most bang for the buck är 35watt, 4300Kelvin och hur många Lumen det blir beror givetvis lite på reflektorer osv.
Men vid dessa värdena blir det mest Lumen på xx meter.
Kan inte annat än att säga att så är fallet för jag kör med denna setup på min E30.
Helt sjukt ljus.
Vi skall ta en original E30 och lysa utmed en helt nedsläckt landsväg, och sedan fota det, sedan gör vi samma sak med en E30 med Xenon.
Så får ni se.

Posted: 28 Aug 2009, 13:03
by ^MeTaNoLiC^
Olsson wrote:Har även 4300k 50watt i helljuset, det är helt sinnessjukt. Hade 3 Bosch Big Knick med 100watts vanliga lampor på min förra bil,
har likvärdigt ljus om inte bättre med 50w xenon i original e30ins strålkastare.
// Anders
funkar det bra med tanke på uppvärmningstiden och så? jag oroar mig för att skiten aldrig ska hinna börja lysa ordentligt innan det är dags för nästa söndagsbilist att vara i vägen så man måste blända av..
Posted: 28 Aug 2009, 13:23
by Franzén
^MeTaNoLiC^ wrote:Olsson wrote:Har även 4300k 50watt i helljuset, det är helt sinnessjukt. Hade 3 Bosch Big Knick med 100watts vanliga lampor på min förra bil,
har likvärdigt ljus om inte bättre med 50w xenon i original e30ins strålkastare.
// Anders
funkar det bra med tanke på uppvärmningstiden och så? jag oroar mig för att skiten aldrig ska hinna börja lysa ordentligt innan det är dags för nästa söndagsbilist att vara i vägen så man måste blända av..
Mja, viss fördröjning är det ju, men om du väl har haft igång dom i ett par minuter så håller dom värmen i åtminstone 45-50 sekunder vid avbländning innan det svalnar såpass att den lilla fördröjningen uppstår igen.
Från helt kalla lampor till full ljusstyrka har du kanske 4-5 sekunder.
Antar att det är dags för PPF att kontakta Xenonkungen i Kungsbacka för att avtala om ett sjukt bra pris för ett komplett kit till E30 nu.
För hur många skulle kunna tänka sig ett köp av dubbelt Xenonkit om priset var "rätt"?
Hands up!

Posted: 28 Aug 2009, 14:39
by Scrazher
Jag kör 55w 6000k xenon i halvljuset på bruks-snaabeln... jäklar vilken skillnad de va när jag bytte till halogen innan besiktning, blev bäckmörker.
Och Installationen va busenkel, behövde inte ett enda verktyg, eller klippa en kabel för att få lyse!
Kan nog beställa hem kitt till er för 5-600:- Hojta till om någon är intresserad...
Posted: 10 Sep 2009, 01:46
by jimpa_jimmie
Jag kan rekommendera denna firman
http://www.csbilteknik.se/ mycket bra service. har själv beställt 3st xenon konverterade extraljus till min bruksbil 6000k 50w får väl se om det lyser något när jag får dit dom..