Page 2 of 9

.

Posted: 21 Aug 2009, 11:15
by driderit
den som har mest grejer innan man dör vinner :twisted:

Posted: 31 Aug 2009, 21:18
by ButterflyRacing
Jag har just kommit hem från Enköping med den kaross som får bli Långloppsbil istället för den oranga 323:an ovan.

Buren sitter redan i...och det kommer att spara oss en massa tid.

Image

Image

(bilderna stulna av förra ägaren)

Posted: 31 Aug 2009, 22:17
by Christian.N
I enköping säger du, min hemby :D Vem var det du köpte bilen av då? Kanske är nån man känner.

Ser ut som om livet leker för er iaf :D Trevligt med sån gård och alla dom bilarna!!

Posted: 31 Aug 2009, 22:22
by ButterflyRacing
Christian.N wrote:I enköping säger du, min hemby :D Vem var det du köpte bilen av då? Kanske är nån man känner.

Ser ut som om livet leker för er iaf :D Trevligt med sån gård och alla dom bilarna!!


Tommy Pettersson




*

Posted: 26 Sep 2009, 09:11
by ButterflyRacing
ButterflyRacing wrote:Jag har just kommit hem från Enköping med den kaross som får bli Långloppsbil istället för den oranga 323:an ovan.

Buren sitter redan i...och det kommer att spara oss en massa tid.

Image


Man ska aldrig sluta förvåna sig....vilka klåpare det finns. :shock:

Nu menar jag inte säljaren av karossen.....utan tidigare ägare som monterat i buren.

Jag såg redan när vi hämtade den att det skulle bli en del jobb att rätta till svetsar mm. Men det var endå en hyfsad affär, då det ingick delar som var precis vad vi ändå skulle vara tvungna att köpa.

Men.....Hur i hela världen, kan man ta en ganska fräsch kaross och köpa burrör för flera tusen....och sedan göra ett såååå dåligt jobb.
Image
Image
Detta är, i särklass det sämsta jobb jag sett i hela mitt liv.
Jag hoppas att dom som gjort det, slutat med bilar...och pysslar med något annat idag... :roll:

Så efter lite vånda.....var det bara att starta upp Tigersågen och kapmaskinerna.....och köra ett par timmar.

Image
Image
Image
Image
Image

Så....nu blir väl den här bilen överarbetad den också...
Men, det blir ju bra i allafall.

Posted: 26 Sep 2009, 15:19
by Silverboy
Skal det buret inn igjen?

Har også ett tomt kaross stående med Guss bur, som egentlig skal på skroten, men føles så feil å kaste ett så fint bur... :roll:
Og det er så mye rør i alle retninger at jeg anser det som "umulig" å sette sammen igjen... :?

Posted: 26 Sep 2009, 17:13
by ButterflyRacing
Silverboy wrote:Skal det buret inn igjen?

Har også ett tomt kaross stående med Guss bur, som egentlig skal på skroten, men føles så feil å kaste ett så fint bur... :roll:
Og det er så mye rør i alle retninger at jeg anser det som "umulig" å sette sammen igjen... :?


Ja, den ska i igen.
Vissa rör blir ju för korta, för att passa någonstanns, så jag får köpa några meter extrarör.
Jag kommer även att ändra på buren...när jag ändå är igång.

Så.....nu är jag tillbaka på ruta 1.
Image

Posted: 26 Sep 2009, 17:15
by ButterflyRacing
Silverboy wrote:Har også ett tomt kaross stående med Guss bur, som egentlig skal på skroten .....


Vad vill du ha för karossen ?

Posted: 26 Sep 2009, 17:34
by Silverboy
finns vel regler for hva som kan kappes ut og hva som ikke kan kappes?

Vet ikke om karossen er noe å ha, men det er ganske så modifisert.
Er vel mer eller mindre special fra stoler og bakover. Omgjort for andre diff fester osv. Ikke plas til org tank, eksos etc. Hele fronten omgjort for IC og større radiator. Samt noe mod for plass til grenrør osv. Totalt renset for alt av ledningsnett og deler ellers, altså ren råkaross. Iofs rustlagat men ikke så veldig snygt gjort, og den har fått stå i regn uten lakk så litt overflate har det kommet tilbake..

Posted: 26 Sep 2009, 17:46
by ButterflyRacing
Silverboy wrote:finns vel regler for hva som kan kappes ut og hva som ikke kan kappes?

Vet ikke om karossen er noe å ha, men det er ganske så modifisert.
Er vel mer eller mindre special fra stoler og bakover. Omgjort for andre diff fester osv. Ikke plas til org tank, eksos etc. Hele fronten omgjort for IC og større radiator. Samt noe mod for plass til grenrør osv. Totalt renset for alt av ledningsnett og deler ellers, altså ren råkaross. Iofs rustlagat men ikke så veldig snygt gjort, og den har fått stå i regn uten lakk så litt overflate har det kommet tilbake..


En bur-byggsats kostar 3500-4000:-
Och det är ju det jag har liggande på golvet, nu när jag kapat isär allt....och slipat/pustat bort alla svetsar.

Sedan får man räkna på om man tycker det är lönt att göra jobbet.
Själv har jag lättare att göra eget arbete, än att få fram kontanter.

Men det är mycket jobb. Jag har lagt 6 timmar på att kapa rent allt.

Intresset för din kaross...gällde buren. Om det är billigt.

Posted: 26 Sep 2009, 18:31
by Silverboy
Jupp, kan ta noen bilder på det når den er tømt for skit (brukes halvt som lager mens jeg bygger opp en annen bil) , så kan vi nok bli enige om en pris om det er interessant :)

Posted: 26 Sep 2009, 18:59
by Klangen
Vilka svetsar :shock:

Posted: 26 Sep 2009, 19:05
by Christian.N
Fy fan vad tråkigt och gå och köpa något som sen visar sig vara sådär :O

Nej fy fan säger jag!

Posted: 26 Sep 2009, 23:07
by Sjöstrand
Men du kan inte klaga att snålat med svetsfog ahhahaha=)

Posted: 27 Sep 2009, 10:40
by nicke.t
ser ut som en ny bur som ligger på golvet. du måste putsat som fan.

Posted: 27 Sep 2009, 11:22
by JimmyA
G3kkO wrote:Men du kan inte klaga att snålat med svetsfog ahhahaha=)


sen när blev mkt svetsfog bra? speciellt när den inte bränt igenom materialet för 5öre. livsfarligt

Posted: 27 Sep 2009, 13:17
by ButterflyRacing
nicke.t wrote:ser ut som en ny bur som ligger på golvet. du måste putsat som fan.


Jag hittade en 3M putsskiva till kaprondellen......den tog bort allt, utan att göra märken i metallen.


JimmyA wrote:
G3kkO wrote:Men du kan inte klaga att snålat med svetsfog ahhahaha=)


sen när blev mkt svetsfog bra? speciellt när den inte bränt igenom materialet för 5öre. livsfarligt


Det där var ju skrivet som ett skämt... :D