Page 2 of 4

Posted: 26 Aug 2010, 20:22
by Strandholm
dvs, så som det konkreta tips som jag sade från början utan att hävda att jag kunde allt om bumpsteer. :wink:

Posted: 26 Aug 2010, 21:13
by ButterflyRacing
Strandholm wrote:dvs, så som det konkreta tips som jag sade från början utan att hävda att jag kunde allt om bumpsteer. :wink:


Skit samma....men det du skrev stämmer inte....men kanske det du menade stämmer.
(ditt tips stämmer bara när bärarmarna står rakt ut)

Posted: 26 Aug 2010, 22:47
by Pyrro
Så för mig med E30 och M50maskin.

Vad är det rätta receptet då för att få fungerande servo?

Posted: 28 Aug 2010, 13:29
by ButterflyRacing
Pyrro wrote:Så för mig med E30 och M50maskin.

Vad är det rätta receptet då för att få fungerande servo?


Ja. e36-växeln är betydligt trevligare än e30-växeln.
Se till att du får en servopump från en bil utan nivåreglering.

Posted: 05 Dec 2010, 19:54
by åkeson
har en liten fråga angående de här med servopumpen!

för att montera e30 servopumpen på e30in som från början va utan servo. vilka fästen är det då man skall använda?

har kollat på realoem och lagerbocken till generator/servopump ser ut att vara exakt den samma... men hur monteras pumpen?!

Re: E36 styrväxel på E30, hur var det nu?

Posted: 27 Sep 2011, 21:57
by Hampusjacobsson
tar upp en lite gammal tråd istället för att göra ny :) återvinning ! miljötänk ;)


e36 styrväxel är iprinsip bult on på e30 med servo? 13mm distanser mellan styrväxlen och fästet om jag förstått rätt ? hur e de med styrlederna ?

Re: E36 styrväxel på E30, hur var det nu?

Posted: 28 Sep 2011, 07:47
by ButterflyRacing
Hampusjacobsson wrote:tar upp en lite gammal tråd istället för att göra ny :) återvinning ! miljötänk ;)


e36 styrväxel är iprinsip bult on på e30 med servo? 13mm distanser mellan styrväxlen och fästet om jag förstått rätt ? hur e de med styrlederna ?

Vi åker med e36 leder och p-ändar. Bara att skruva dit.

Re: E36 styrväxel på E30, hur var det nu?

Posted: 28 Sep 2011, 16:07
by Hampusjacobsson
ButterflyRacing wrote:
Hampusjacobsson wrote:tar upp en lite gammal tråd istället för att göra ny :) återvinning ! miljötänk ;)


e36 styrväxel är iprinsip bult on på e30 med servo? 13mm distanser mellan styrväxlen och fästet om jag förstått rätt ? hur e de med styrlederna ?

Vi åker med e36 leder och p-ändar. Bara att skruva dit.



okej då e de bara att ta styrväxlen komplett på skrot med styrleder då :)

Re: E36 styrväxel på E30, hur var det nu?

Posted: 29 Sep 2011, 07:33
by _TH_
Vilken stryrväxel från e36 är att föredra?
Den från "vanliga" e36'an
Eller den från m3 3,0 (har hört att den har progresiv utväxling.
vilket inte ska vara bra för bankörning)

Jag har fått tag på en m3 3,0 styrväxel.

//TH

Re: E36 styrväxel på E30, hur var det nu?

Posted: 29 Sep 2011, 09:01
by ButterflyRacing
_TH_ wrote:Vilken stryrväxel från e36 är att föredra?..................
.................Jag har fått tag på en m3 3,0 styrväxel..........


Den man har...är att föredra. :wink:

Jag vet ingen som provat med 3.0 , så det skulle väl vara intresant att få en raport om hur det funkar.

Re: E36 styrväxel på E30, hur var det nu?

Posted: 29 Sep 2011, 19:22
by Krillian
Jag har e36 styrväxel och styrleder på min e30.

Inget är gjort utom distanserna på fästena ( vilket är självklart? ). Fälgarna är org kapsyl och tar inte i någonstans på min bil iaf. Sänkt 60mm fram.

Re:

Posted: 29 Sep 2011, 19:31
by Dajb
ButterflyRacing wrote:
Pyrro wrote:Så för mig med E30 och M50maskin.

Vad är det rätta receptet då för att få fungerande servo?



Se till att du får en servopump från en bil utan nivåreglering.



så servopumpen funkar inte från e34 m5? för den har väl det?
för det tänkte jag åka med iaf?


Mvh

Re: Re:

Posted: 29 Sep 2011, 20:14
by ButterflyRacing
Dajb wrote:
ButterflyRacing wrote:
Pyrro wrote:Så för mig med E30 och M50maskin.

Vad är det rätta receptet då för att få fungerande servo?



Se till att du får en servopump från en bil utan nivåreglering.



så servopumpen funkar inte från e34 m5? för den har väl det?
för det tänkte jag åka med iaf?


Mvh

Det är enklast att ta en pump från en utan NR.
Nivåpumpen ska ju ha en helt annan olja...och man måste koppla högtrycksdelen som en slinga.
Jag är inte helt säker på att en vanlig e36 växel gillar oljan som är till NR.
Det verkar även lite onädegt att driva runt en hydralpump, som man inte behöver.

Re: E36 styrväxel på E30, hur var det nu?

Posted: 30 Sep 2011, 07:01
by dre racing@
man kan också skruva ur kolvarna i högtrycks pumpen och plugga den

Re: E36 styrväxel på E30, hur var det nu?

Posted: 01 Oct 2011, 11:57
by m_ellisson
Tänkte att jag oxå ska skaffa en e36 styrväxel till min e30 med m50, fast jag har ju servo. Den passar alltså rakt av bara distanserna till infästningen? Blir det mer styrvinkel? :mrgreen: Har 40 grader vid fullt rattutslag nu!

Re: E36 styrväxel på E30, hur var det nu?

Posted: 01 Oct 2011, 13:53
by ButterflyRacing
m_ellisson wrote: ......... Blir det mer styrvinkel? :mrgreen: Har 40 grader vid fullt rattutslag nu!



Ja. Med vissa fälgar och däck måste man begränsa styrväxeln.
Vi åker 205-40-17 och 8x17 20et....och det tar inte i någonstanns.

Re: E36 styrväxel på E30, hur var det nu?

Posted: 01 Oct 2011, 14:44
by m_ellisson
ButterflyRacing wrote:
m_ellisson wrote: ......... Blir det mer styrvinkel? :mrgreen: Har 40 grader vid fullt rattutslag nu!



Ja. Med vissa fälgar och däck måste man begränsa styrväxeln.
Vi åker 205-40-17 och 8x17 20et....och det tar inte i någonstanns.


Okok jag åker några falkon fk 225/40-18" nu, e46 länkarmar, flyttade styrledsinfästningar, coilisar & det är ca 5 mm från att det tar i.. :) Hur menar du med begränsa styrväxeln? mvh