Page 2 of 2

Posted: 18 Aug 2009, 17:03
by bmw_fredde
Moker wrote:Nisse, 318is kolvarna har robbz kört 600 hk med ?!?! de är samma komphöjd som 328 kolvarna. Så ska du köra 328 kolvar med 328 stakar så är det samma sak som att köra 318is kolvar + 328 stakar.
BTW även ticco körde massa effekt med 318is kolvarna i hans m20..

318is kolvarna har ju en urgröpning medans 328 är helt plana och att det skiljer 2 tiondelar på komphöjden så det är inte likadana!

Posted: 18 Aug 2009, 17:26
by Moker
bmw_fredde wrote:
Moker wrote:Nisse, 318is kolvarna har robbz kört 600 hk med ?!?! de är samma komphöjd som 328 kolvarna. Så ska du köra 328 kolvar med 328 stakar så är det samma sak som att köra 318is kolvar + 328 stakar.
BTW även ticco körde massa effekt med 318is kolvarna i hans m20..

318is kolvarna har ju en urgröpning medans 328 är helt plana och att det skiljer 2 tiondelar på komphöjden så det är inte likadana!
aah, hittade att de hade 31.5 i komphöjd, medan 328 kolvarna har 31.8 i komphöjd så du har helt rätt! Men det ska bli 8.1 i komp med 135 mm stakar istället för 140mm stakar i en annars helt original m42b18. Såg nu att den isbilen ppf byggde för ett tag sedan använde sig utav 328 kolvar samt stakar. Så ja tror att 318is kolvar + m52 stakar lär bli perfekt för bensin! Vad säger ni andra?

Posted: 18 Aug 2009, 17:56
by bmw_fredde
tror nästan det blir för lågt komp med det! Det jag tror skulle kunna funka är 328stakar och m50vanos kolvar stakarna är då 5mm kortare och vanosens kolvar har ca 1mm högre komphöjd! totallt då 4mm lägre plus att vanosens kolvar är plana istället för isens som är grop i så då tror ja kompet blir mer "lagom"

Kan du inte räkna vad det blir då med 1mm högre komphöjd och plan kolv istället för grop har hittat att isens "kolvvolym" är 9cc.

Posted: 18 Aug 2009, 18:03
by nicke.t
4-5 mm är inte de lite väl mycke?

Posted: 18 Aug 2009, 18:19
by Moker
bmw_fredde wrote:tror nästan det blir för lågt komp med det! Det jag tror skulle kunna funka är 328stakar och m50vanos kolvar stakarna är då 5mm kortare och vanosens kolvar har ca 1mm högre komphöjd! totallt då 4mm lägre plus att vanosens kolvar är plana istället för isens som är grop i så då tror ja kompet blir mer "lagom"

Kan du inte räkna vad det blir då med 1mm högre komphöjd och plan kolv istället för grop har hittat att isens "kolvvolym" är 9cc.
fredde, kollar du mina beräkningar så är ju ingropen inräknad, ja utgick ju ifrån att jag bara minskade med 5mm på deckhöjden. då fick jag 8.1 i komp! men som sagt, Nisse stakarna får du från mig, så om du kan montera stake och kolv så kan du ju mäta hur långt från deckytan de hamnar och då vet vi exakt vad kompet blir. Eller?

Posted: 18 Aug 2009, 18:20
by bmw_fredde
jo men vad skulle det bli med plan kolv och 1mm högre komphöjd?

Posted: 18 Aug 2009, 18:20
by Moker
bmw_fredde wrote:jo men vad skulle det bli med plan kolv och 1mm högre komphöjd?
Får väl räkna ut de då :D

Posted: 18 Aug 2009, 18:42
by Moker
ingen som vet hur avståndet från deckytan är där kolven vänder på en original m42 motor ?

Posted: 18 Aug 2009, 18:45
by Bonje
Moker wrote:ingen som vet hur avståndet från deckytan är där kolven vänder på en original m42 motor ?
Jag mätte det förrut, kolven vände 0,2mm ovanför blocket.

Posted: 18 Aug 2009, 19:02
by Moker
haha, nu när bmwfredde sa det så insåg ja att ja hade gjort fel på en formel :D . Så med m52 stakarna och 318is kolvarna får man 6.8 i komp!!
Med m50 vanos kolvar + m52 stakar får man 8.1 i komp!!

Posted: 18 Aug 2009, 19:05
by Moker
Bonje wrote:
Moker wrote:ingen som vet hur avståndet från deckytan är där kolven vänder på en original m42 motor ?
Jag mätte det förrut, kolven vände 0,2mm ovanför blocket.
hahaha blir nya siffror hela tiden :D