Frågor ang M42B18

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Moker wrote:Nisse, 318is kolvarna har robbz kört 600 hk med ?!?! de är samma komphöjd som 328 kolvarna. Så ska du köra 328 kolvar med 328 stakar så är det samma sak som att köra 318is kolvar + 328 stakar.
BTW även ticco körde massa effekt med 318is kolvarna i hans m20..

318is kolvarna har ju en urgröpning medans 328 är helt plana och att det skiljer 2 tiondelar på komphöjden så det är inte likadana!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

bmw_fredde wrote:
Moker wrote:Nisse, 318is kolvarna har robbz kört 600 hk med ?!?! de är samma komphöjd som 328 kolvarna. Så ska du köra 328 kolvar med 328 stakar så är det samma sak som att köra 318is kolvar + 328 stakar.
BTW även ticco körde massa effekt med 318is kolvarna i hans m20..

318is kolvarna har ju en urgröpning medans 328 är helt plana och att det skiljer 2 tiondelar på komphöjden så det är inte likadana!
aah, hittade att de hade 31.5 i komphöjd, medan 328 kolvarna har 31.8 i komphöjd så du har helt rätt! Men det ska bli 8.1 i komp med 135 mm stakar istället för 140mm stakar i en annars helt original m42b18. Såg nu att den isbilen ppf byggde för ett tag sedan använde sig utav 328 kolvar samt stakar. Så ja tror att 318is kolvar + m52 stakar lär bli perfekt för bensin! Vad säger ni andra?
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

tror nästan det blir för lågt komp med det! Det jag tror skulle kunna funka är 328stakar och m50vanos kolvar stakarna är då 5mm kortare och vanosens kolvar har ca 1mm högre komphöjd! totallt då 4mm lägre plus att vanosens kolvar är plana istället för isens som är grop i så då tror ja kompet blir mer "lagom"

Kan du inte räkna vad det blir då med 1mm högre komphöjd och plan kolv istället för grop har hittat att isens "kolvvolym" är 9cc.
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

4-5 mm är inte de lite väl mycke?
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

bmw_fredde wrote:tror nästan det blir för lågt komp med det! Det jag tror skulle kunna funka är 328stakar och m50vanos kolvar stakarna är då 5mm kortare och vanosens kolvar har ca 1mm högre komphöjd! totallt då 4mm lägre plus att vanosens kolvar är plana istället för isens som är grop i så då tror ja kompet blir mer "lagom"

Kan du inte räkna vad det blir då med 1mm högre komphöjd och plan kolv istället för grop har hittat att isens "kolvvolym" är 9cc.
fredde, kollar du mina beräkningar så är ju ingropen inräknad, ja utgick ju ifrån att jag bara minskade med 5mm på deckhöjden. då fick jag 8.1 i komp! men som sagt, Nisse stakarna får du från mig, så om du kan montera stake och kolv så kan du ju mäta hur långt från deckytan de hamnar och då vet vi exakt vad kompet blir. Eller?
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

jo men vad skulle det bli med plan kolv och 1mm högre komphöjd?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

bmw_fredde wrote:jo men vad skulle det bli med plan kolv och 1mm högre komphöjd?
Får väl räkna ut de då :D
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

ingen som vet hur avståndet från deckytan är där kolven vänder på en original m42 motor ?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Moker wrote:ingen som vet hur avståndet från deckytan är där kolven vänder på en original m42 motor ?
Jag mätte det förrut, kolven vände 0,2mm ovanför blocket.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

haha, nu när bmwfredde sa det så insåg ja att ja hade gjort fel på en formel :D . Så med m52 stakarna och 318is kolvarna får man 6.8 i komp!!
Med m50 vanos kolvar + m52 stakar får man 8.1 i komp!!
Last edited by Moker on 18 Aug 2009, 19:28, edited 1 time in total.
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

Bonje wrote:
Moker wrote:ingen som vet hur avståndet från deckytan är där kolven vänder på en original m42 motor ?
Jag mätte det förrut, kolven vände 0,2mm ovanför blocket.
hahaha blir nya siffror hela tiden :D
Post Reply