Page 2 of 2

Posted: 17 Aug 2009, 14:06
by Klangen
Clew wrote:mycket text


Mjo, 1,5bar är väl gränsen för den snurran.
När jag skickade toppackningen hade jag långt över 2bar, det skenade åt skogen kan man säga.

Jag körde snik, snik snikdeluxe, det var en vinterbil/isbil, hittade ett par gamla bilder:

http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... vinkel.JPG
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... ettis2.JPG


Körde med en soppapump nerkörd i en lämplig burk i garaget, med en B230F (LH2.4 fuelrail), som reglerades av en saab tryckkontakt vid 0,8-1bar.
Originalspridare på B230F var rätt lagom, jag kunde ju såklart inte hålla i mig, så jag körde med 1000cc spridare... och.. ja, det sket sig ju när man glömmer koppla in WG :)

Pumpen blir en hiskelig historia, men Göran dieselmeken.se är en lirare på att bygga elaka pumpar.
Blir minst 12mm pumphuvud, vet att VAG dieslar tom. körts med 13mm, men då snackar man sjuka laddtryck också.
Sen allt runtomkring i pumpen, som kamskiva & så blir också ändrat givetvis.
Och tillhörande trimspridare! Alt. gnistrade orig.

Pumpen som ska byggas är väl så "stor" man kan innan man pratar rena pullinggrejer, dvs. radpump.

11mm pumphuvud ger cal 230hk tror jag
12mm pumphuvud ger iallfall 300+ (beror lite på hur mycket laddtryck man kan krana på)


Ett tips om du inte vill bygga om pumpen allt för mycket är att ändra på LDAn, på toppen av pumpen! (bondmeck/snik)
Bänkade min gamla VW diesel 1,6GTD på 1,9bar@100+ någonting HK på hjulen :)

Finns ju en herre i Sverige som kör 3,5bar i M21D24 med standard bottendel... (www.helgonet.ath.cx) <-- Samma herre menar på att han har en pump som ger 640hk...

Mvh
Klang

Posted: 17 Aug 2009, 19:58
by Krillian
diesel nördar..... :lol: :lol: :lol:

hur funkar de med registret på dessa. dör de ut precis som en vanlig diesel eller de orkar varva längre upp ?

Posted: 17 Aug 2009, 20:07
by krajm
Ingen som vill förklara dedär med mekanisk dieselpump ? kolv osv osv :P

Remdriven eller vadå ? :S

Mvh/ Victor

Posted: 17 Aug 2009, 22:21
by Clew
Insprutningspumpen som pumpar fram soppa till spridarna drivs direkt av kamremmen.
Det behövs eftersom det är rätt höga tryck det handlar om, minns ej exakt vad det är på dessa pumpar, men det handlar iaf om hundratals bar.

Denna pump har en 10mm (original) kolv inuti sig som pumpar fram soppa via en fördelare som fördelar soppan mellan spridarna. Därför kallas den fördelarpump. Större kolv = mer soppa :P

Min varvar gärna till maxvarv (5000rpm) med ökande effekt hela tiden. Med originalturbo blev det så mycket mottryck så att det inte var någon ide att varva 4000 ens. Original hade min en fördelarpump som var elektronisk, vilket innebär att en databox kontrollerar insprutningsmängd, den mekaniska pumpen kan man justera soppan på själv. Enkelt att "mappa" och den enda el som behövs för att hålla motorn igång är +12v till en solenoid som stryper bränsletillförseln.

E28 524td hade mekanisk pump och större turbo, och i den konfigurationen så är det bmw-karaktär på motorn tycker jag :)

Posted: 18 Aug 2009, 23:03
by krajm
fränt :P

Posted: 02 Sep 2009, 23:36
by Fredro
Kul... fler som bygger diesel...

har en 324d som är konverterad med 524 grejer plus en stor IC som jag kört 1,5bar med... men sen orkade inte kopplingen längre...

jag pratade själv med göran om jag skulle trimma min vidare och var inne lite på samma spår...
kul när man lägger svarta römoln och inte gråa...

http://www.garaget.org/?car=70990

Posted: 06 Sep 2009, 20:23
by Klangen
Kul med folk som är nyfikna, då kanske man ska ta & uppdatera lite!

Efter att jag slappat en stund och sysslat med lite annat (folkrace/5papp cup bilen) så var det dags att snegla lite på motorn igen.

Idag var det tänkt att jag skulle montera i kolvkylningsmunstycken i blocket (ja, jag vet, smart att göra det NU istället för att göra det innan man fyller blocket med andra delar... men men)

Då insåg jag att ett munstycke var ju för ¤%/(&¤#¤ paj.
Image
Skit och fanskap tänker jag då.
Sätter väl i oljepumpen istället då.

Nähe, den har jag supit bort.
Dubbelt fanskap.

Sneglar lite smått på reservmotorn, från en 324d som jag turbokonverterade förra vintern för att leka runt lite.
Sagt & gjort, börjar skruva av tråget på den äckliga, skitiga, snuskiga & allmänt elaka motorn som jag gömt i hörnet.


Upphissning av motorn spartanskt

Image

Bort med tråget
Image

Bort med pumpen
Image

Satte den på nya motorn för att jag skulle undvika att supa bort den "nya" pumpen
Image

Men sen skulle jag ta några munstycken... in med lampan och letar som fan efter munstycken, idiotförklarar mig själv när jag tycker att jag fan inte kan se dem, då inser jag i mitt glada sinne att den för fan är en sugmotorfanskap.
Den har ju inga kolvkylningsmunstycken förbannades jävl.. &/#%#%¤#¤!!!
Det har ju bara turboversionerna.
Image

Ner med motorn snabbt som fan är som ett bi svärandes
Image

Gömde motorn under ett skynke så jag slipper se den tills jag varit hos BMW och beställt lite nya bitar.
Image


För att jag nu skulle bli lite glad bestämde jag mig för att det var dags att åka till Jula och införskaffa något roligt istället :)

Det blev en Esab enfas svets.
Image

Packa upp fort som...
Image

Eftersom den var dyr & jag klantat mig på senaste så bestämde jag mig för att läsa bruksanvisningen för en gångs skull.
Image

Men den var lika meningsfull som en banan på garagegolvet.
"Tänk på att inte doppa svetsen i bensin när du svetsar, det är dumt" <- typ.

Så jag gick på känn istället, och fick dit svetstråden iallafall
Image

Snabb följt av en engångs blandgasflaska (smidigt att slippa AGA hyror etc)
Image

Provade svetsa lite på ganska grov fyrkantsprofil till 5papp cup bilen, för att se om det fanns drag i svetsen. Blir klart godkänd, nu ska jag bara hitta inställningarna rätt också =)
Image

Blev ivrig och tappade helt fokus på vad jag skulle göra egentligen och tillverkade ett fäststag till motorn (fult som fan, men funktion före skönhet på en 5papp cup bil)
Image

Image


Det var väl denna söndag, lite offtopic kanske på slutet, men jag var ju sur :)

Mvh
Klang

Posted: 08 Sep 2009, 11:38
by banzai
Haha, rolig tråd att läsa! :)
Man blir ju nästan sugen på en 524td som bruks ist för 528an...

Posted: 13 Apr 2010, 18:59
by AndreasE28
Hur går det här? Gjort ett stort hål i blocket än?

Posted: 13 Apr 2010, 19:10
by Pilliam
Ja det här vill jag höra mer av!

Re: Klangs BMW M21D24 [Update 6 Sept]

Posted: 28 Apr 2011, 22:40
by Fredro
Ja får vi höra hur det går nu då?