Page 2 of 3

Posted: 13 Aug 2009, 23:14
by Frode_E30
Tenningen er rett innstillt. OT merket er på null grader!

Men han som bremset min motor sa at det virket som om tenningen "henger etter", at 12 grader f.eks bare er 8 grader...


I tillegg blåste vi ut gnisten på 1.39 bar. Kjører med MSD DIS4-plus og 3 dobble MSD coiler. Har MSD 8.5mm tenn kabler og NGK bp7es plugger.

Han som bremset motoren sa også at når man blåste ut gnisten så kan det være pga for lav tenning.


Er det riktig? Hva mener dere?

Posted: 14 Aug 2009, 07:04
by bmw_fredde
Nollade du tändningen med noll i tändningsmappen?

Posted: 14 Aug 2009, 07:09
by Bäckis
Vem har bromsat motorn?

Posted: 14 Aug 2009, 08:46
by Frode_E30
bmw_fredde wrote:Nollade du tändningen med noll i tändningsmappen?
Jepp, locket timing på noll grader.

Posted: 14 Aug 2009, 08:48
by Frode_E30
Bäckis wrote:Vem har bromsat motorn?
Haavard Forza ved SHS performance i Tromsø.

http://www.shsperformance.no/

Posted: 18 Aug 2009, 10:13
by Frode_E30
Topp sprukket og vann i oljen etter topp paknings bytte.. :evil:

Ny topp vil bli sveist og montert.


Vil eksostemp problemet løse seg ved overgang til etanol e85?

Posted: 18 Aug 2009, 17:37
by Per Eriksson
Använder sig vipec av hall eller induktiv givare?
Polvänder man en induktiv så kan det bli att triggpunkten flyttar sig om jag inte missminner mig.

Posted: 18 Aug 2009, 20:42
by kristov
Per Eriksson wrote:Använder sig vipec av hall eller induktiv givare?
Polvänder man en induktiv så kan det bli att triggpunkten flyttar sig om jag inte missminner mig.
Men det borde man väl även se när man strobar tändingen?

Posted: 18 Aug 2009, 21:47
by Frode_E30
Topp er ikke sprukket men original BMW topp pakning var lekk. Ny pakning blir montert ASAP.

Har viPEC v44 med 3 punkts triggerhjul og home signal på kammen. Bruker 2 stk Hall givere.

Kan triggerhjulet være "feil"? Har vært brukt før sammen med autronic og det gikk fint.

Posted: 19 Aug 2009, 06:00
by PiLlEvAn
kolla så att inte kilen på veven har gått.
annars så skulle jag ha andvänt 60-2 hjul och orginal trigger då slipper man kamsynken

Posted: 19 Aug 2009, 08:06
by Frode_E30
PiLlEvAn wrote:kolla så att inte kilen på veven har gått.
annars så skulle jag ha andvänt 60-2 hjul och orginal trigger då slipper man kamsynken
Kilen på veven er ok. Ja tror jeg skal bruke original 60-2 hjul ja.

Kan viPEC kjøre multipoint group med 60-2 hjul?

Posted: 26 Aug 2009, 22:59
by Frode_E30
Da har jeg fått på ny topp pakning siden jeg hadde vann i olja. Allt fungerer supert!

Men, har logget litt med min zeitronics logger.
Her er et bilde av loggen, tallene til høyre viser data ved den hvite linjen som går ned.
Altså;
6508rpm
0.69 bar boost
12.9 AFR (min lambda viser litt,magrere enn i bremsebenken)
863 C EGT.

Altså 863 grader eksostemp ved 0.69 bar! Har justert tenningen 100% med tenningslampe. Har sjekket at TDC faktisk ER TDC. Allt stemmer 100%.

Satte et merke på 22 grader fortenning på veivhjulet, satte lock timing på 22 grader, etter ca 4000rpm-6500rpm "henger" den etter ca 2 grader. Er dette nok til å få så høy eksostemp? HJEEELP!?

EGT øverst:
Image

Posted: 27 Aug 2009, 07:30
by Bmwandreas
860 grader om man kör 12.9 AFR är helt som det ska.
Man ska köra 11-11.5 om man vill hålla ner avgastempen.

Posted: 27 Aug 2009, 08:12
by jornab
Hvorfor er den så mye magrere enn når den var bremset?
Å hvorfor henger tenninga etter viss den er riktig timet inn?

Posted: 27 Aug 2009, 09:33
by Frode_E30
Bmwandreas wrote:860 grader om man kör 12.9 AFR är helt som det ska.
Man ska köra 11-11.5 om man vill hålla ner avgastempen.
12.9 AFR på min lambda = ca 12.4 på benken. Skal prøve å justere opp litt bensin!!

Posted: 27 Aug 2009, 09:35
by Frode_E30
jornab wrote:Hvorfor er den så mye magrere enn når den var bremset?
Å hvorfor henger tenninga etter viss den er riktig timet inn?
Tenninga henger vel etter pga forsinkelser. Dette kan justeres i sprutet.

Den går ikke magrere nå, det er forskjell på min bredbåndslambda og den som står i bremsebenken.

Posted: 27 Aug 2009, 22:46
by Frode_E30
Har justert opp tenninga 2 grader på 0.5-0.8bar fra 4000rpm til 6500rpm. Har også lagt på mere bensin. Fra ca 12.9 til 12 AF på min måler. (ca 11.5 AF i bremsebenkens måler)

Her er mapp, logg og resultatet:

Image

Image

6454rpm
0.64 bar boost
11.9 AFR (min lambda viser litt,magrere enn i bremsebenken)
842 C EGT.

Litt lavere, men fortsatt høy eksos temp........

Forslag??????