Page 2 of 3

Posted: 02 Aug 2009, 15:50
by Christian.N
Det jag gjorde var och ta bort sista lljuddämparen och satte dit en slutburk med "ljuddämpare" Tycker den låter perfekt. Ger jag på så hörs det vilken motor som sitter i och fiskör jag så låter den inget alls..

Här finns några filmer där man hör lite iaf..
http://www.garaget.org/Christian_N/video

Mvh

Posted: 02 Aug 2009, 16:26
by Spiidfriik
För att få "riktigt" V8 ljud måste man separera cylinderbankarna hela vägen, alltså dubbelsystem. Det är min erfarenhet iaf.

Ang. kontroll av oljepumpbultarna, kan man återanvända trågpackningen eller bör man köpa ny?

Posted: 02 Aug 2009, 16:28
by Zwofurti
kul tråd :)

Posted: 02 Aug 2009, 16:54
by ^MeTaNoLiC^
Spiidfriik wrote:För att få "riktigt" V8 ljud måste man separera cylinderbankarna hela vägen, alltså dubbelsystem. Det är min erfarenhet iaf.

Ang. kontroll av oljepumpbultarna, kan man återanvända trågpackningen eller bör man köpa ny?
provstartade bilen i slutet av dag 1 och då slutade systemet direkt efter främre ljuddämparna..
även då var det ett jävla vrålande bara :o

denna låter gôtt:
http://www.youtube.com/watch?v=a5aNW1_PJMw

vågar man chansa kan man nog återanvända den gamla packningen.. det är inte en normal packning (dvs. tjockt papper eller liknande) utan en stålpackning med en liten gummiläpp på..
en ny packning kostar 280 eller 290kr på bmw..
Zwofurti wrote:kul tråd :)
sweet ;)

Posted: 02 Aug 2009, 20:52
by Nox
Rolig tråd! Eftersom jag har en 540 måste jag följa denna :)

Posted: 02 Aug 2009, 23:14
by henkz
^MeTaNoLiC^ wrote: provstartade bilen i slutet av dag 1 och då slutade systemet direkt efter främre ljuddämparna..
även då var det ett jävla vrålande bara :o

denna låter gôtt:
http://www.youtube.com/watch?v=a5aNW1_PJMw
ska ja var ärlig så låter den där fjantigt motför vad mitt system låter.. o då har jag byggt ett eget från extractorn o bak.. dock utan kissekatt just nu... sen bara en 3" dämpare längst bak....

Posted: 03 Aug 2009, 08:08
by Rallyfinnen
Beställ hjullager dämpare (och allt annat) från tyskland, sök på ebay.de för piratdelar, och för originaldelar kan jag rekommendera genuine-parts.de

Angående avgassystem så tror jag du behöver en slutdämpare, ser ingen på bilderna..?
Blir ofta jobbiga resonanser med långt rör utan slutdämpare.
Risken är att du kommer att bränna ur dämparna som sitter precis efter kattarna också, det blir jävligt varma avgaser där när du står på lite..

Posted: 03 Aug 2009, 11:47
by ^MeTaNoLiC^
har denna ljuddämpare längst bak, den kom inte med på byggbilderna bara..
Image

Posted: 04 Aug 2009, 18:53
by ^MeTaNoLiC^
film på det nya avgassystemet..
http://www.youtube.com/watch?v=xxNLGDHDs1g

det gamla om man vill försöka jämföra..
http://www.youtube.com/watch?v=yTEr4tJu2EA

har börjat modda en stor ljuddämpare som ska få ta plats längst bak istället för den dyra rostfria rackaren..
kanske får den dyra agera främre ljuddämparen sen.. får se hur det blir med stor bakre ljuddämpare först..

tycker att motorn effektiva register har breddats åt både hållen med dom nya kattarna och allt..
därför avskriver jag helt ovetenskapligt originalkattarna som värdelösa bojsänken (tunga som fan är dom)..

Posted: 05 Aug 2009, 16:39
by ^MeTaNoLiC^
stor ljuddämpare med ca. 15° vinkel..
Image

denna ljuddämpare är ca. 20cm längre än den nuvarande bakre..

Posted: 05 Aug 2009, 21:13
by ^MeTaNoLiC^
bmwkonverterade saablambdasonder.. splitter nya..
Image

dom gamla sonderna gick åt helvete på nått vis när jag byggde nytt avgassystem..

Posted: 05 Aug 2009, 21:56
by Spiidfriik
Egenmoddade eller köpta så någonstans?

Posted: 05 Aug 2009, 22:01
by ^MeTaNoLiC^
dom är egenmoddade.. kablarna är skarvade innanför kontaktens gummimuff..

Posted: 04 Sep 2009, 18:46
by ^MeTaNoLiC^
elektronik som drar upp rutorna automatiskt när man låser bilen + aerodynamikspeglar..
Image

det första man gör när man köper något är att plocka isär för modifiering..
Image
hade aldrig köpt sådana speglar om det inte fanns original på E34'orna.. vill behålla factorylooken och det finns i nuläget inget bättre alternativ..
angående kommande modifieringar så ska det moddas så att dom ser ut som äkta vara och inte några 199-kronors kopior..

delar för att få belysning i växelväljaren (avsett för usa-marknaden) + stödlager och en packning till kardanen..
Image

Posted: 06 Sep 2009, 19:59
by ^MeTaNoLiC^
före.. trasiga fästflärpar på ramen, utslitna obelysta symboler, trasig "rullgardin", defekt lägesomkopplare..
Image

efter.. helt och fint.. belyst.. nyrenoverad lägesomkopplare så nu funkar det systemet problemfritt oxå :)
Image

i mörker.. tyvärr är det inte konstruerat så att pricken följer spaken.. lampan sitter högst upp och sedan är det ströljus i resten..
Image

får kika på om det går att modda på något vis så att rätt prick är belyst hela tiden..

Posted: 12 Sep 2009, 17:52
by ^MeTaNoLiC^
före..
Image

efter..
Image

Posted: 17 Sep 2009, 19:06
by ^MeTaNoLiC^
xenonkonverterad strålkastarkåpa..
Image

ballaster på plats.. trångt som fan på vänstersidan..
Image
Image

vitt och fint :) 4300k givetvis.. vill inte ha töntigt blått 6000k..
Image

vitt vs. pissgult..
Image

bonusbild på ett rådjur som stod och beundrade bilen en lång stund innan det skuttade iväg..
Image