Page 2 of 3

Posted: 28 Jul 2009, 12:31
by Nisse977
Jag har också beställt en ;)

Posted: 05 Aug 2009, 00:10
by Viper89
Tilllagd på min lista :)

Posted: 05 Aug 2009, 05:16
by Avvah
Dåja då var det beställt! (:

Posted: 20 Aug 2009, 21:50
by m_ellisson
gött! Har också beställt en :)

Posted: 27 Aug 2009, 19:59
by birro
Ni som kör med denna har det funkat bättre? Tänkte mest på sånna som haft problem med hög temp etc.

Posted: 28 Aug 2009, 14:40
by m_ellisson
var ute & provade nya termostaten igår o den fungerar kalas!

Posted: 28 Aug 2009, 14:57
by Bmw*Alex
m_ellisson wrote:var ute & provade nya termostaten igår o den fungerar kalas!



hur långt går orginalmätaren då ? ligger den kvar på mitten hela tiden ? eller går den lägre, hur blir det när man påfrestar bilen ?


mvh

Posted: 01 Sep 2009, 16:07
by smaid
Fungerar finemang ;)

Posted: 01 Sep 2009, 17:11
by Nisse977
Jag har inte provkört min bil med nya termostaten, men på tomgång så märker man bara att kylet får värme tidigare.

Re: Ny racetermostat M20!

Posted: 01 Sep 2009, 23:59
by Mattias Sandgren
Bäckis wrote:Många har problem med varmgående M20:is. Nu finns det en 65 graders termostat tillgänglig.

Vad var egentligen tanken här?
Termostaten kyler inte motorn.. sen finns det en anledning till att man vill hålla en viss arbets-temperatur, beror på oljan och dess kylning också förstås.

Re: Ny racetermostat M20!

Posted: 02 Sep 2009, 07:50
by Bmwandreas
Mattias Sandgren wrote:
Bäckis wrote:Många har problem med varmgående M20:is. Nu finns det en 65 graders termostat tillgänglig.

Vad var egentligen tanken här?
Termostaten kyler inte motorn.. sen finns det en anledning till att man vill hålla en viss arbets-temperatur, beror på oljan och dess kylning också förstås.


Är inte det ganska självklart?
Man vill att den ska gå kallare så topparna inte blir lika sprickkänsliga.
Och har man kallare grundtemp så tar det längre tid innan man når kok om man plågar som fan.

Posted: 02 Sep 2009, 08:49
by Mattias Sandgren
Har man varmgångs-problem är det ju inte termostaten som är problemet.
Hur lång tid tar det att värma 10 liter kylvatten 10 grader med 500 hk motor (370 kW) ?

Jag menar bara att termostaten gör säkert jobbet som ni tänkt er, om kylsystemet fungerar som det ska.

Posted: 02 Sep 2009, 09:26
by Bäckis
Det funkar kanon. Med original termostat ligger tempen på ca 90 grader. Vid körning på strippen har du 95 efter värmingen och kok i mål.

Med denna ligger du på ca 70 grader vid värmningen och 85-90 i mål.

Med en bra kylare och termostat som ligger lite kallare så slipper du koka sönder motorn, och det är ju bra.

Posted: 02 Sep 2009, 10:22
by Andreas K
Finns det någon anledning att ha högre motortemp än 75 grader på en racebil? Kör med denna termostat på min banbil och är ute efter att ha runt 80grader i vattentemp när man kör vilket den verkar fungera till.

Posted: 02 Sep 2009, 14:07
by Mattias Sandgren
Bäckis wrote:Det funkar kanon. Med original termostat ligger tempen på ca 90 grader. Vid körning på strippen har du 95 efter värmingen och kok i mål.

Det är ju en bra idé att hålla ett högre tryck i kylsystemet då.

Andreas K: en högre temperatur på oljan i en etanol-driven motor är bra för att koka bort etanolen (70 grader kokpunkt).

Posted: 02 Sep 2009, 15:34
by Andreas K
Mattias Sandgren wrote:
Bäckis wrote:Det funkar kanon. Med original termostat ligger tempen på ca 90 grader. Vid körning på strippen har du 95 efter värmingen och kok i mål.

Det är ju en bra idé att hålla ett högre tryck i kylsystemet då.

Andreas K: en högre temperatur på oljan i en etanol-driven motor är bra för att koka bort etanolen (70 grader kokpunkt).


fast du har ju inget lika med tecken på olja och vattentemp även om bägge hänger ihop. Du kan ju hålla lite högre temp på oljan om man önskar.

Posted: 02 Sep 2009, 16:02
by Mattias Sandgren
Nej förstås, men det är ett problem man slåss med och vattenkylningen är den enda "oljekylning" motorn ofta har.