Page 2 of 2

Posted: 11 Jul 2009, 08:37
by Grefven
Bäckis wrote:Timbuktus maskin gick riktigt gött,P


antar att det inte är dialekten som var lik timbuktu =)



kul att de att det blev fin effekt i maskin. jag har följt nisses bygge från start via hans utförliga projekttråd på rejsa.nu.

nisse är verkligen en "hobbyingengör" som gjort många olika trevliga simuleringar och experiment i tråden för att få svar på frågor han ställt sig själv. mycket finurlig kille. har ni tid över så sträckläs hans tråd. imponerande bilder och ritningar osv.

Posted: 11 Jul 2009, 11:54
by Nisse Järnet
Kan bara hålla med Bullen! =)

Posted: 11 Jul 2009, 14:31
by pelko
Grattis igen Nisse! Tror hemresan var värre än att bygga bilen dock :lol:

Mvh

Posted: 11 Jul 2009, 16:14
by ramberg
bullen! wrote:projekttråd på rejsa.nu.


URL tack!

Posted: 11 Jul 2009, 16:26
by vicco
ramberg wrote:
bullen! wrote:projekttråd på rejsa.nu.


URL tack!


Efter 1 min sökning så fick jag fram:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26422

Posted: 12 Jul 2009, 16:35
by Nisse977
gatbil_vgd wrote:Va var ni uppe på för ladd som mest? O hur mycket levererade de isf?

mhv

Tackar för alla positiva inlägg :)

Vi testade upp till 2 bar men det gav inte mycket mer effekt, kanske bara lite mer vrid så vi sket i det och kör på 1,8 bar istället ;)

Nu är bilen provkörd lite... Det var ju blött ute igår som precis som Pelko sa så spann den loss på 5an i typ 120-140km/h så hastighetsmätaren snärtade upp till 220km/h på ett kick vid en snäll smekning av gaspedalen Helt livsfarligt ju :D Har film på det hela ;)

Körde senare i en tunnel där det var torrt och DRA ÅT H*****E VAD DET SMALL IVÄG!!!!!!!!!
Låg i ca85km/h sen smekte jag till gasen, den spann då 3an och 4an, greppade på 5an och det bar iväg så medvetandet inte hängde med, sen när man släppte av och några sekunder senare såg hur hastighetsmätaren sjönk förbi 180km/h och nedåt så kom medvetandet ikapp och man förstod hur långt fram på vägen man egentligen hade kommit. Ungefär som när man första gången gasar fullt första gången med motorcykeln på våren, men detta måste fan ha gått ännu snabbare än bågen.

Har filmat på mappningen och provkörningen lägger ut det sen om jag hinner. Vet inte om min oljetempmätare visar rätt för det blev inte mer än 70grader under mappningen och max 62grader igår vid provkörningen?? Oljetrycket ligger mellan 1 och 3-4 bar beroende på varvtal, vet in hur bra/dåligt det är heller? Har statoil Raceway 25W-50 olja i motorn.


Mvh

Posted: 12 Jul 2009, 17:05
by Bäckis
M20 och varm motor låter det relativt normalt, kanske liite lågt.

Posted: 12 Jul 2009, 23:51
by Silverboy
Må bare tillegge at jeg nå har brukt ca 6 timer på de første 40 sidene på rejsa tråden. Veldig interessant og fin tråd :)

Er jo utrolig spennende da man har "fasit" her, og vet hva som skjer, og derfor vet at man får svar på hvordan div utfordringer jeg selv har blir løst :)

8)

Posted: 13 Jul 2009, 13:21
by Christer K
Grymt jobbat enligt rejsatråden.. småjobbigt å plöja allt på en gång :D

Posted: 21 Jul 2009, 20:50
by Nisse977
Roligt att ni orkar läsa allt det där grabbar! Har ju blivit några sidor sen 2006 när jag startade tråden :D

Har lite film från mappningen och första provkörningen, tänkte ta och lägga ut dem så snart jag hinner ;)