E30 och 5 bults ombyggnations frågor

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

ylindgren wrote:
Jeg har kjøpt rørhyllser med kant, burde den svarvas av?
Er E34/E39 nav, samme som E36 ?
Ja...jag tycker det.
Jag kan inte se vad fördelen skulle vara att ha den kvar.
Dessutom kan man använda orginalmuttern.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
02ole
Posts: 63
Joined: 25 Feb 2007, 16:09

Post by 02ole »

Jeg forsøkte også å sette e36 nav foran på e30'n, men fikk problem med at mutteren bare har 3-4 gjenger å henge i, dvs rett under halvparten av gjengene i mutteren.... Dette er pga at e30 navet er 40mm bredt, og e36 navet 45mm. Dette var også UTEN kant på hylsa, med kant på hylsa ville det vært 1 gjenge mindre! Hvordan har dere løst dette?

Med e36 nav foran vil også hjulet komme 4-5 millimeter lenger ut.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

02ole wrote:Jeg forsøkte også å sette e36 nav foran på e30'n, men fikk problem med at mutteren bare har 3-4 gjenger å henge i, dvs rett under halvparten av gjengene i mutteren.... Dette er pga at e30 navet er 40mm bredt, og e36 navet 45mm. Dette var også UTEN kant på hylsa, med kant på hylsa ville det vært 1 gjenge mindre! Hvordan har dere løst dette?

Med e36 nav foran vil også hjulet komme 4-5 millimeter lenger ut.
Vad har du för mått på hylsan?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

02ole wrote:Jeg forsøkte også å sette e36 nav foran på e30'n, men fikk problem med at mutteren bare har 3-4 gjenger å henge i, dvs rett under halvparten av gjengene i mutteren.... Dette er pga at e30 navet er 40mm bredt, og e36 navet 45mm. Dette var også UTEN kant på hylsa, med kant på hylsa ville det vært 1 gjenge mindre! Hvordan har dere løst dette?

Med e36 nav foran vil også hjulet komme 4-5 millimeter lenger ut.
Jag håller på att bygga nya ben till min Touring.
Jag ska mäta och fotografera lite...så ni ser hur det ser ut.

Image
Håkan Carlsson
070-57 323 57
02ole
Posts: 63
Joined: 25 Feb 2007, 16:09

Post by 02ole »

Hvordan er det med e34 nav, er lageret tykkere der også slik som på e36? Eller får mutteren grep på alle gjengene?
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

02ole wrote:Hvordan er det med e34 nav, er lageret tykkere der også slik som på e36? Eller får mutteren grep på alle gjengene?
Nej...inte alla....men tillräckligt.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

Og skiven kommer på riktig plass, slik at alle bremser / kit som passer rakt på E30 kommer til å passe så lenge man borrer om boltmønster og øker senterhullet på skivene? :)
02ole
Posts: 63
Joined: 25 Feb 2007, 16:09

Post by 02ole »

med e36 nav kommer hvertfall skiva noen millimeter lenger ut, men det kan jo fikses med en liten skive mellom fjærbein og bøyle til bremsene. Blir kanskje tilsvarende med e34 nav.
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

det var akkurat det jeg lurte på, om det ble tilsvarende eller ikke :)
User avatar
Franke
Posts: 222
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Borlänge

Post by Franke »

Så här har jag löst det med 5-bultskonverteringen.

Hylsor som är svarvade efter Bonjes mått.
M3e36 bromsar och nav fram med en 5mm spacer innanför skivorna.

Jag har spacers innanför skivorna för att dom inte ska ta i styrlederna
Har även gjort en bromsoksadapter som är schimsad 5mm.
Funger klockrent förutom att jag inte har någon navstyrning mot fälgen.

Till nästa säsong ska jag svarva till en 10mm spacer istället med navstyrning innanför skivan. På så vis så slipper jag brickorna på adaptern och så får jag även centrering på fälgarna fram.

Bak kör jag med bolt on prylar så som m3e30 nav och bromsar.
Då jag har en 318is så behövdes det inga nya grejer till handbromsen, då IS har skivor bak från början.

Fälgarna som sitter på är 18x8.5. Fram kör jag med 225x35x18 och bak 235x40x18

Bjuder på lite suddiga mobilbilder.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Franke wrote:Så här har jag löst det med 5-bultskonverteringen.

Hylsor som är svarvade efter Bonjes mått.
M3e36 bromsar och nav fram med en 5mm spacer innanför skivorna.

Jag har spacers innanför skivorna för att dom inte ska ta i styrlederna
Har även gjort en bromsoksadapter som är schimsad 5mm.
Funger klockrent förutom att jag inte har någon navstyrning mot fälgen.

Till nästa säsong ska jag svarva till en 10mm spacer istället med navstyrning innanför skivan. På så vis så slipper jag brickorna på adaptern och så får jag även centrering på fälgarna fram.
Likt min setup.
Men behöver du verkligen centrering till fälgen? Bultarna centrerar ju fälgen rätt så duktigt men skivan är det värre med. Förmodar att du inte har någon navcentrering på skivan?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
02ole
Posts: 63
Joined: 25 Feb 2007, 16:09

Post by 02ole »

Franke wrote:Så här har jag löst det med 5-bultskonverteringen.

Hylsor som är svarvade efter Bonjes mått.
M3e36 bromsar och nav fram med en 5mm spacer innanför skivorna.

Jag har spacers innanför skivorna för att dom inte ska ta i styrlederna
Har även gjort en bromsoksadapter som är schimsad 5mm.
Funger klockrent förutom att jag inte har någon navstyrning mot fälgen.

Till nästa säsong ska jag svarva till en 10mm spacer istället med navstyrning innanför skivan. På så vis så slipper jag brickorna på adaptern och så får jag även centrering på fälgarna fram.

Bak kör jag med bolt on prylar så som m3e30 nav och bromsar.
Då jag har en 318is så behövdes det inga nya grejer till handbromsen, då IS har skivor bak från början.

Fälgarna som sitter på är 18x8.5. Fram kör jag med 225x35x18 och bak 235x40x18
Forsøkte å få til dette selv også, men kom frem til at ok hållaren tog i ok fästet i fjäderbenet. Har du slipat av nåt för att få det till att passa?

Kan du ikke svarve ny hylse med 5mm tykkere kant på innsiden, slik at du flytter navet 5mm lenger ut, og fixe en specialmutter. Så slipper du spacer mellom skive og nav?

Har du brukt e36m3 bremseskjold også?
User avatar
ylindgren
Posts: 490
Joined: 13 Apr 2006, 17:35

Post by ylindgren »

Franke

Hvordan gjorde du det med mutteren fremme? Har du lite gjenger? Har du den lille "skiva" på hylsa?
Bak: Borra du bare opp IS skivene til 5 bolt?
02ole
Posts: 63
Joined: 25 Feb 2007, 16:09

Post by 02ole »

Om man IKKE har kant innerst på hylsa har man 4 gjenger i inngrep, om man har 1,5mm kant har man 3 gjenger.... Jeg hadde ikke turt å kjøre med original e30 mutter på nava.
User avatar
Franke
Posts: 222
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Borlänge

Post by Franke »

02ole wrote: Forsøkte å få til dette selv også, men kom frem til at ok hållaren tog i ok fästet i fjäderbenet. Har du slipat av nåt för att få det till att passa?

Kan du ikke svarve ny hylse med 5mm tykkere kant på innsiden, slik at du flytter navet 5mm lenger ut, og fixe en specialmutter. Så slipper du spacer mellom skive og nav?

Har du brukt e36m3 bremseskjold også?
Bromssköldarna är e36m3 också.

Det stämmer bra att bromsoket tog i fästet för fjäderbenet.
Men det funkar bra ändå, enda nackdelen är att bromsoket hamnar lite för långt ut från skivan.
Men det är inget som jag upplevt som något problem.
Det gäller bara att skivorna är fina och inte har en slitagekant.


Har funderat lite nu och kommit fram till att det blir bäst att göra som du säger.
Jag ska svarva nya hylsor och muttrar inom kort och satsa på det till nästa säsong. Kommer att göra några extra uppsättningar muttrar och hylsor om någon vill köpa.
ylindgren wrote:
Hvordan gjorde du det med mutteren fremme? Har du lite gjenger? Har du den lille "skiva" på hylsa?
Bak: Borra du bare opp IS skivene til 5 bolt?
Jag har lika hylsor som Bonje har i sin projekttråd och som även Rode numera säljer.

Bak kör jag med nav,skivor och bromsok från m3e30.
User avatar
Franke
Posts: 222
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Borlänge

Post by Franke »

Amplify wrote: Likt min setup.
Men behöver du verkligen centrering till fälgen? Bultarna centrerar ju fälgen rätt så duktigt men skivan är det värre med. Förmodar att du inte har någon navcentrering på skivan?
Ingen slump att det är likt din setup, du tipsade mig om din tråd när jag fråga efter tips i säljes annonsen för hylsor :)

Jag har hört att det kan vara risk för obalans om man inte har någon centrering till fälgen.
Nu har jag varken styrning till skivor eller fälgar.
Upplever en del obalans med både nya däck o fälgar så jag vet inte om det kan stämma.
Dock så är mina skivor fram inte så fina så det kan ju även vara det som gör obalansen.
Men det blir nog bättre om jag gör en ny typ av hylsa som flyttar ut navet.
02ole
Posts: 63
Joined: 25 Feb 2007, 16:09

Post by 02ole »

Franke wrote:
Har funderat lite nu och kommit fram till att det blir bäst att göra som du säger.
Jag ska svarva nya hylsor och muttrar inom kort och satsa på det till nästa säsong. Kommer att göra några extra uppsättningar muttrar och hylsor om någon vill köpa.
Det er den beste løsningen jeg kom på ihvertfall. Har laget tegninger på hvordan hylse og mutter bør være, og det vil bli veldig bra. Da med kant innerst som støvtetningen fra e36 også kan brukes på.

En løsning jeg tenkte på i forhold til at kalipperhålleren tar i festet i fjærbeinet er å bruke e46m3 skive som er 325x28mm, eller evt e46m3 csl skive som er 345x28mm. e36m3 skivene er 315x28mm, så e46m3 vil komme 5mm lenger ut og csl 15mm lenger ut. e36m3 kalipper og holder vil kunne brukes på disse skivene også.

Kom bremseklossene dine utenfor kanten på skiva?
Post Reply