Page 2 of 2

Posted: 30 Jun 2009, 20:47
by Bäckis
Ja, till 5 cyl är det V88. Det är dyrare än V44 men fortfarande klart konkurrenskraftigt och riktigt grymt.

Posted: 01 Jul 2009, 23:23
by Nobbe
Orkar inte kolla upp, så jag frågar ist.

Om man vill styra kammarna, typ "vanos" av on/off typ, alltså både avgas och insug, vilket är att föredra? Och framför allt, hur bökigt blir det att mappa skiten?

Posted: 01 Jul 2009, 23:38
by pelko
Nobbe wrote:Orkar inte kolla upp, så jag frågar ist.

Om man vill styra kammarna, typ "vanos" av on/off typ, alltså både avgas och insug, vilket är att föredra? Och framför allt, hur bökigt blir det att mappa skiten?
Tänkte också på det om man tex kör S50B32 sugis. Undra om man kan få ut mer effekt än org om man monterar Vi-pec och mappar det, med monterad vanos?

Mvh

Posted: 02 Jul 2009, 00:54
by Nisse Järnet
pelko wrote:
Nobbe wrote:Orkar inte kolla upp, så jag frågar ist.

Om man vill styra kammarna, typ "vanos" av on/off typ, alltså både avgas och insug, vilket är att föredra? Och framför allt, hur bökigt blir det att mappa skiten?
Tänkte också på det om man tex kör S50B32 sugis. Undra om man kan få ut mer effekt än org om man monterar Vi-pec och mappar det, med monterad vanos?

Mvh
Nja är väl mest för bättre bottendrag, typ som variabel avgasport på en 2-taktare :)

Posted: 02 Jul 2009, 01:58
by Nobbe
Nu är jag inte så hemma på vanosen, men motorn jag tänker på är bara on/off och vrider kamen 10grader mellan lägena. separat på insug och avgas.

Posted: 02 Jul 2009, 06:47
by Bmwandreas
Nobbe wrote:Orkar inte kolla upp, så jag frågar ist.

Om man vill styra kammarna, typ "vanos" av on/off typ, alltså både avgas och insug, vilket är att föredra? Och framför allt, hur bökigt blir det att mappa skiten?
Man kan styra allt, även S54 variabelt. Problemet är att ha tid att mappa skiten, man får räkna med några dagar. Men går ju fort om man bara ska vrida insugskammen on/off.

Posted: 02 Jul 2009, 07:01
by funten
nice, grattis till no.1

har faktiskt inte forskat så mycket i vipec. vilken version kan man slänga ner i en m20b25, och vad ligger det i för priser? kanske ska byta ut mitt hemma löddade megasquirt ? :)

Posted: 02 Jul 2009, 12:00
by Marco Garver
funten wrote:nice, grattis till no.1

har faktiskt inte forskat så mycket i vipec. vilken version kan man slänga ner i en m20b25, och vad ligger det i för priser? kanske ska byta ut mitt hemma löddade megasquirt ? :)
Det är V44 som gäller till din maskin.

/M

Posted: 02 Jul 2009, 13:09
by ramberg
Bmwandreas wrote:
Nobbe wrote:Orkar inte kolla upp, så jag frågar ist.

Om man vill styra kammarna, typ "vanos" av on/off typ, alltså både avgas och insug, vilket är att föredra? Och framför allt, hur bökigt blir det att mappa skiten?
Man kan styra allt, även S54 variabelt. Problemet är att ha tid att mappa skiten, man får räkna med några dagar. Men går ju fort om man bara ska vrida insugskammen on/off.
Hur mycket skulle man uppskattningsvis tjäna på att låta vipec styra en M50B25 (alt. M50B28) med vanos istället för att åka med det urkopplat?

Posted: 02 Jul 2009, 15:29
by Insanity
Det du "tjänar" är något bättre körbarhet = bredare register annars inget i stort sett..

Posted: 02 Jul 2009, 15:37
by Bäckis
Gör väldigt stor skillnad i spool up med vanos.

Posted: 05 Jul 2009, 00:53
by Nobbe
Bmwandreas wrote:Man kan styra allt, även S54 variabelt. Problemet är att ha tid att mappa skiten, man får räkna med några dagar. Men går ju fort om man bara ska vrida insugskammen on/off.
Precis, är ju "bara" on/off på insugskammarna som det är nu, men tänker sätta lika på avgaskammarna. Är 20grader den ställer om kammarna iaf, så det lär göra grym skillnad. Borde väll inte va så jättebökigt att mappa in? Inte för att en annan grejar det, men en cass kille som du fixar biffen :)

Att köra på avgaskammarna lär väll göra grotesk skillnad på spool har jag en känsla av iaf :)