Dåligt bett i bromsarna trots lätt uppgradering E30?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
M3Crille
Posts: 918
Joined: 21 Jun 2007, 22:43
Location: Hässleholm/Skåne

Post by M3Crille »

Får väl stämma in i kören.. Har XP8 me Brembo 4-kolvsok... Biter i bra!! :D Kommer att kompletteras av stora skivor, stålspunnet o racebromsvätska så den inte storknar på kommande banträffar! :twisted:
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

RoDe wrote:
G3kkO wrote:hmm..märkte inget mt orginal ? måste varit skit saker då...
nya bmw originalskivor runt om som blev slitzade och ferodo race belägg runt om, skit??? :roll:
Jag kör med liknande setup. Har dock 312mm skivor fram men standard ok runt om. Kör som sagt Ferodo 2500 belägg och det biter så in i helvete tillsammans med uppvärmda R-däck ;)

Annat som sitter i bromsväg är stålomspunna slangar + mässingsbussningar för glidtapparna, men det gör väl ingen större skillnad på bromsverkan skulle jag tro :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Stålomspunnet gör ju att slangen inte flexar, det kanske inte ger bättre bromsverkan men det ger MYCKET bättre känsla i pedalen, samma med slangen till slaven, byt den, blir en helt annan koppling!

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

pizza wrote:Stålomspunnet gör ju att slangen inte flexar, det kanske inte ger bättre bromsverkan men det ger MYCKET bättre känsla i pedalen, samma med slangen till slaven, byt den, blir en helt annan koppling!

Pizza
stålomspunnet sitter självklart där =)
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Post by bmw-slangen »

Nemesis_turbo wrote:jo men på gata vid lugn körning känns det som jag har för lite bett men vid hård körning/lek funkar det bra
Sorry, var lite otydlig där. Jag bara skrev ner lite generellt om de olika EBC beläggen (tycker mig sig lite då och då att någon köper ett par EBC belägg och piskar bilen runt en bana en dag och tycker sedan beläggen är dåliga och det visar sig att det är tex vanliga GreenStuff som inte är till för någon typ av bankörning).

Vad jag ville ha sagt var att med GreenStuff så skall du ha bra bett även vid lugn körning med kalla bromsar (kall/varm friktion satt till "good" enligt EBC).
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

jo jag vet men saknar bett vid lugn körning men vid motorvägsfart så greppar de bra
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Sjöstrand
Posts: 545
Joined: 11 Nov 2008, 17:31
Location: Skåne/Eslöv

Post by Sjöstrand »

när jag lörde med mina EBS yellow stuff tyckte jag det inte var någon katastrof när man kom ut på morgonenäven det var bara par plus ute..
ett par bromsningar såär det inte sämre än orgnal iaf!
E30 projekt turbo

M3 e46 http://www.garaget.org/?car=114023 SÅLD
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

nu blir de stor upgraering så hoppas vi bettet blir efter förväntan kommer lägga ut bilder och info om vad när delarna kommit hem o kommit på plats ska besiktiga först på onsdag morgon nästa vecka sedan åker det dit
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
ILiveToRide
Posts: 534
Joined: 09 Dec 2006, 01:26
Location: Grängesberg

Post by ILiveToRide »

Körde du in dem på rätt sätt?
Kanske inte är så märkvärdigt eller spelar roll på greenstuff. Men på riktiga belägg så gör det stor skillnad. Både för bett och livslängd.
Åker man bara ut och åker så får man lätt en hinna på som sänker friktionstalet.

Körde Ferodo DS2500 bak som jag skickade på och åkte ut på bana direkt med, gick åt halva belägget på en dag.

Jag kör XP10 fram och XP8 bak :D Men det är ju lite orelevant eftersom det inte är direkt gatbelägg.
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

Tips på bästa inkörning av xp8 belägg?
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

jeenz wrote:Tips på bästa inkörning av xp8 belägg?
Instruktioner följer med i kartongen.
/M|cke F@.gner
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Post by bmw-slangen »

Nemesis_turbo wrote:nu blir de stor upgraering så hoppas vi bettet blir efter förväntan kommer lägga ut bilder och info om vad när delarna kommit hem o kommit på plats ska besiktiga först på onsdag morgon nästa vecka sedan åker det dit
Vad blev det för uppgradering? Löste det "bettproblemet"?
Erneland
Posts: 328
Joined: 30 Jan 2007, 18:25

Post by Erneland »

Carbotech och Black diamondskivor! Riktigt bra!
User avatar
LindgrenRacing
Posts: 174
Joined: 23 Aug 2006, 00:54
Location: Surahammar
Contact:

Post by LindgrenRacing »

Carbotech XP8 .. äger ! :D
Oscar Lindgren
Surahammar
0730587164

Ogges ved och porr - När DU behöver stock
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Nisse977 wrote:Har dock 312mm skivor fram men standard ok runt om. :)
Vad är det för skivor Nisse?
Hur passar originaloken mot dom?
Grr!
0706-419608
Post Reply