Page 2 of 3
Posted: 01 Jun 2006, 22:16
by Ludde
bmwpatrik wrote:När man gör smidda kolvar så, pressas väll materialet eller rättare sagt slås ut ur en bit så den blir väll väldigt hård eller har jag fattat fel, måste ju bli starkare än en bit som man bara har bearbetat?
Alltså man har tex två halv formar som man trycker ihop med ett väldigt högt tryck så man får en del som formen sen bearbetas väll ytorn efter de, måste ju bli starkare eller har jag fattat fel?
stämmer bra att dom pressas i väääldigt högt tryck, finns även att läsa på enems hemsida!
Posted: 01 Jun 2006, 22:28
by Bäckis
CP pistons är det bästa man köpa tillsammans med Diamond pistons, i alla fall om man ska tro Stefan på AutoVerdi som har stor inblick i branschen.
Om nu Urban har behov av kolvar av högre kvalitet så lär han nog tillverka dom själv, för det finns då inga att köpa.
Posted: 01 Jun 2006, 22:31
by Propan
Dette er fra en mail jeg fikk akkurat fra usa der de tilverkar mine JE stempler as we speak.
quote- "Your pistons
are machined from forged 2618 alloy for greater strength. The valve pockets are
machined to accommodate high lift cams, and accept your stroke and rod
length" end quote
Posted: 01 Jun 2006, 22:37
by e30
Ja har då aldrig hört talats om nån som kört sönder en Cp pistons, så behöver man verkligen bättre kolvar?
Posted: 01 Jun 2006, 22:38
by Fido85
med min jävla tur så kommer det säkert att skita sig
Posted: 01 Jun 2006, 22:46
by Bmwandreas
Självklart blir en kolv som är billetfräst ur ett ämne mindre hållbar än en kolv som är fräst ur ett smitt ämne, varför tror du annars man smider ämnet?
Posted: 01 Jun 2006, 22:47
by Propan
Stemmer- forged 2618 alloy for greater strength
Posted: 02 Jun 2006, 07:32
by Andreas K
Smidda är ju en väldigt dyr tillverkningsprocess för små serier. En smidd kolv bör väl vara bättre än en billet så länge man inte härdar billet kolven. Eller får man tillverka den med några extremt starka skär och använda supermaterial.
Posted: 02 Jun 2006, 08:24
by kallevedlund
Om du tar en bit alu med betckningen xxx och smider den biten (värme och tryck) så får den mycket bättre egenskaper än en bit alu med samma nummer fast orörd...
Sen är det ju klart att man kan ta en annan kvalitet, men det blir fortfarande bättre om den smids...
Sen är det ju inte bara kolven som ska hålla, den måste ju ha bra termiska egenskaper, mm mm.....
Posted: 02 Jun 2006, 13:16
by ossie
En billet kolv har betydligt större hållbarhet än en smidd kolv förutsatt att den är rätt konstruerad..
förklara lite närmare vad du menar med detta.
Posted: 02 Jun 2006, 13:18
by ossie
Ärtan/Bäckis: Är CP kolvarna ni säljer smidda eller inte?
Posted: 02 Jun 2006, 13:37
by Fido85
dom ÄR SMIDDA
Posted: 02 Jun 2006, 14:50
by Zwofurti
Alltså dem är billetfrästa ur ett smitt ämne!?
Posted: 02 Jun 2006, 15:06
by FoX
varför skulle inte smidda grejer duga? hur mycket effekt ska du ha?...
När pajar en en smidd kolv egentligen? Om man bortser från att det inte spikar. Om det spikar håller ju ingen kolv.
Posted: 02 Jun 2006, 15:11
by Zwofurti
ja det är nog saker som ger upp före cp kolvarna tror iaf jag.
Posted: 02 Jun 2006, 15:20
by Urban
Bmwandreas wrote:Självklart blir en kolv som är billetfräst ur ett ämne mindre hållbar än en kolv som är fräst ur ett smitt ämne, varför tror du annars man smider ämnet?
Troligast för att både produktion och ämnet till en smidd kolv är betydligt billigare än en billet..
Posted: 02 Jun 2006, 15:21
by peppe
Jag undrar också varför man behöver såpass idiotsäkra kolvar att CP pistons inte duger.