Page 2 of 9

Posted: 13 Jul 2009, 07:59
by rotrex-vr6
äntligen klar med valsningen!
å visst får man plats med 16x9" med et15 på en lupo :)

dax å spackla,slipa och grunda ,snart lack time!

tack till mattias på bilcentrum i falkenberg som lånade ut valsen!

Image
Image

Posted: 22 Jul 2009, 18:53
by rotrex-vr6
ic och oljekyl på plats!
snart dax för garage lacken

Image
Image

Posted: 26 Jul 2009, 19:27
by rotrex-vr6
idag blev d lite lack på karossen!

basen lagd
Image

å efter ett par vändor i dimmiga glasögon så
blev resultatet hyffsat ,lite torr sprut som vanligt då det är ett helvete
att se nåt när man lägger klarlacken :)

Image
Image
Image

Posted: 31 Jul 2009, 15:56
by rotrex-vr6
när bilen kom ut i solen så såg jag att jag hade fått kass täckning på ett par ställen så det va ju bara å ta tag i det igen
,så den mattades ner å fixades till ,samt två lager klarlack till :)

nu får d fan duga!
Image

Posted: 31 Jul 2009, 17:44
by JohanH
Fin fint!! :D

Posted: 31 Jul 2009, 20:24
by Sjögren Racing
Fan vad ballt bygge!
Kommer att följas :)

Posted: 31 Jul 2009, 22:19
by funten
detta är riktigt nice :)

Posted: 01 Aug 2009, 23:49
by fulingbusen
Saknar du denna?

Image

Posted: 02 Aug 2009, 07:55
by rotrex-vr6
fulingbusen wrote:Saknar du denna?


nej den har jag slängt :) tack ändå

Posted: 03 Aug 2009, 01:12
by fulingbusen
Då slänger jag denna också :)

Posted: 09 Aug 2009, 13:02
by rotrex-vr6
fick tummen ur idag å va uppe i ottan å lackade resterande prylar

huv ,baklucka ,dörrar ,tanklucka och handtagen

Image
Image
Image
Image
Image

Posted: 09 Aug 2009, 14:28
by just_mee84
ser fint ut det där. :D

Posted: 09 Aug 2009, 18:16
by Sjögren Racing
Ser riktigt bra ut.

När du ändå har det i delar så kört bort strukturen som har blivit i klarlacken med P800 maskin.Sen lägg 2 stadiga varv till med klarlack.
Efter ett par veckor så kör du till det med P1500 kloss och avslutar med 3M trizak P3000 med maskin innan du polerar.

Då blir det blankt vill jag lova :D

Inlägget ovan är inte menat som någon kritik utan bara ett tips när du ändå har klarlack i sprutan så att säga.

Posted: 09 Aug 2009, 19:43
by rotrex-vr6
Sjögren Racing wrote:Ser riktigt bra ut.

När du ändå har det i delar så kört bort strukturen som har blivit i klarlacken med P800 maskin.Sen lägg 2 stadiga varv till med klarlack.
Efter ett par veckor så kör du till det med P1500 kloss och avslutar med 3M trizak P3000 med maskin innan du polerar.

Då blir det blankt vill jag lova :D

Inlägget ovan är inte menat som någon kritik utan bara ett tips när du ändå har klarlack i sprutan så att säga.


ligger redan fyra stadiga vändor :) å japp d blir vattenslip ,dock ska jag prova meguiars 105 ,ska vara redigt bra vad jag hört ,1200 vatten sen ösa på med mg105

sura e att jag redan gjort om karossen engång ,dvs mattat ner å lagt 2 vändor klarlack till men hade lite dålig fjutt på luften så det blev lite groft även denna gången ,dock e jag nöjd med dörrarna å det

,har du några andra tips på grova polerings medel?

sjuka e ju att jag inte skulle vara så noggrann då detta är en race bil å inte nåt för utställningarna ,"skulle tagit matt svart" 8)
men man vill ju ändå att det ska se hyffsat ut

Posted: 09 Aug 2009, 20:08
by Sjögren Racing
P1200 är för grovt för slutfinnish tyvärr.

Misstänker att du har en 150mm excenterslip?Det finns upp till P1500 papper till dom.Och 3M trizak är samma diameter men är våtslip P3000.Det gör att du får lätt att polera upp ytan.

Jag brukar köra:
P1200 för hand vid dammkorn/eller om det ska avverkas mkt.
P1500-P2000 för hand,använd kloss hela tiden för att slippa få en vågig yta som det blir om du har fingarna som stöd för pappret.Slipa tills du har en 100%slät yta utan några toppar/låga prickar.
P1500 ocillerande på maskin.
3M´s trizak P3000.
Jag har provat Mirka´s Abralon som finns upp till P4000 men 3M´s trizak är mkt bättre(och dyrare,50kr:-/st)Köp 3M,det är värt det.

En sprejflaska med vatten är ett bra hjälpmedel samt rena nya trasor för att torka av med.

Som grovrubbing kör jag 3M´s fastcut+ ,den avverkar bra och ger bra yta.polera med det tills alla repor är borta.
Sedan går jag på med 3M´s finecut och städar bort efter fastcuten.
Sedan på med 3M´s polish.

Jag har ingen erfarenhet av Meguiars mer än deras "konsumentprodukter",som innehåller silicon :? Likaså Meguiars våtslipapper som jag beställde från england stog det "silicon-carbid" på :(

Jag tycker att du har lyckats kanonbra med lacken på din bil,och jag kommer att följa denna tråden.
Gillar bygget,helrätt stuk på den 8)

Posted: 09 Aug 2009, 20:38
by rotrex-vr6
Sjögren Racing wrote:P1200 är för grovt för slutfinnish tyvärr.

Misstänker att du har en 150mm excenterslip?Det finns upp till P1500 papper till dom.Och 3M trizak är samma diameter men är våtslip P3000.Det gör att du får lätt att polera upp ytan.

Jag brukar köra:
P1200 för hand vid dammkorn/eller om det ska avverkas mkt.
P1500-P2000 för hand,använd kloss hela tiden för att slippa få en vågig yta som det blir om du har fingarna som stöd för pappret.Slipa tills du har en 100%slät yta utan några toppar/låga prickar.
P1500 ocillerande på maskin.
3M´s trizak P3000.
Jag har provat Mirka´s Abralon som finns upp till P4000 men 3M´s trizak är mkt bättre(och dyrare,50kr:-/st)Köp 3M,det är värt det.

En sprejflaska med vatten är ett bra hjälpmedel samt rena nya trasor för att torka av med.

Som grovrubbing kör jag 3M´s fastcut+ ,den avverkar bra och ger bra yta.polera med det tills alla repor är borta.
Sedan går jag på med 3M´s finecut och städar bort efter fastcuten.
Sedan på med 3M´s polish.

Jag har ingen erfarenhet av Meguiars mer än deras "konsumentprodukter",som innehåller silicon :? Likaså Meguiars våtslipapper som jag beställde från england stog det "silicon-carbid" på :(

Jag tycker att du har lyckats kanonbra med lacken på din bil,och jag kommer att följa denna tråden.
Gillar bygget,helrätt stuk på den 8)


jo ja givetvis är det det men deras 105:a ska ta bort 1200 repor utan större problem ,vill ju helst slippa 3-4steg

usch silicon e ju lackarens värsta mardröm!
karossen e lite väl grov i klarlacken men ligger mycket klarlack på ,så det lutar nog mot att köra 1200 förhand å sedan 2000 för att avsluta med en rubbing/polish ,slipade inte ens igenom när jag mattade ner den med 800 ,så det lär vara lugnt nu också ;)

lösdelarna så räcker det nog att köra över lite lätt med 2000 pappret
innan rubbingen
kom ju på att jag körde med för lågt luft tryck på karossen :oops:
därav den grova ytan

Posted: 11 Aug 2009, 21:45
by Karl_W
Vad kör du med för tillverkare på lacken? Var köper du den? Har hört att Spies-Hecker ska vara bra grejer, vad tycker du om dem?

Verkar som att det har spårat ur lite från temat i början tråden om att det skulle bli enkelt upplagt denna gången? :roll: :wink: Schysst jobb!