Page 2 of 4
Posted: 11 Jun 2009, 16:46
by FekZen
Vi kan prova ge han mer från det varvtal den går snålt, finns mkt kvar att ta på ser jag så det är ingen fara, vi får antagligen ner det med lite vilja
Ska försöka få klart det ikväll, om jag hinner.
Mvh//A
Posted: 11 Jun 2009, 20:17
by M3-emil
Vad kör du med för turbo, har en kinaturbo i min med ett superlitet avgashus. Sänkte laddtrycket och borrade/fräste upp hålet till WG locket. Gick bättre då...
Posted: 11 Jun 2009, 20:24
by Karlsson_BMW
jo ja kör med me kina turbo.. men extern wg med ett grundtryck på 1bar, måste byta fjäder för att sänka trycket..
Posted: 17 Jun 2009, 19:55
by Karlsson_BMW
har nu bytt fjäder i wg:n till 0,4bar iast för 1,0bar som de va innan.. då ja trodde att spridarna bottnade. felet är kvar vid samma vartal även när ja torr varvar.. jag är ej nån bilmek men känns tändningsrelaterat!
skickar med ett klipp hoppas någon känner igen symtomen!
http://www.youtube.com/watch?v=rkaLUWMogFc
Mvh
Posted: 17 Jun 2009, 20:41
by M3-emil
Visar bredbandslambdan för snålt med bränsle även när du bara gasar? Det är ju inte nåt större turbotryck när du inte belastar motorn....
Har du kollat med soppatryck med en manometer inn i kupèn, altså ett T-rör mellan railen och btr
Posted: 17 Jun 2009, 21:00
by Karlsson_BMW
när ja bara står o gasar har ja ett afr värde på ca9,5-10, men när ja kör visar afr värdet upp till 15 sen släpper ja av.. nix har inte fixat så ja kan se bränsletryck i coupé:n..
Posted: 22 Jun 2009, 15:24
by Karlsson_BMW
Har nu kopplat ur både lamdasond o lmm:en när ja kör.. bilen går bättre men inte bra! går fortfarande snålt på dom höga varven.. ska försöka kolla nu i eftermiddag så att bränsletrycket hänger med..men då ja provat vid olika laddtryck o problemet uppstår vid samma varvtal, tycker ja de verkar konstigt.? eller? ja är helt slut på ideer nu..
mera tips mottages..
Posted: 22 Jun 2009, 15:35
by Karlsson_BMW
Posted: 22 Jun 2009, 17:03
by tykoo
ditt problem liknar ett jag fick på min gamla 318is e36a. det bara tvärbröt och börja gå riktigt dåligt vid ett visst vartal, spelade ingen roll hur man belastade motorn.
jag provade att byta massa delar utan framgång, sen testade jag att montera dit en vr givare (den på vevaxeln) från en annan bil, sen dess hade jag aldrig något strul!
jag vet inte hur det kan bli så, för givaren fungerade ju som den skulle vid låga varv, men sen ballade den ur.
kan ju vara värt att prova om du har en annan givare du kan låna och testa med.
/rasmus
Posted: 22 Jun 2009, 18:39
by Karlsson_BMW
kom inte på nåt snabbt sätt o smidigt sätt o kolla bränsletrycket under körning.. men gjorde va jag tror va en bra upptäckt! ställer jag grundtrycket på ca:2,7 bar o står o varvar så sjunker bränsletrycket!! sätter ja bränsletrycket på 3,7bar i grund så ökar bränsletrycket när jag varvar, tills den börjar blöddra.. känns som om de e nåt som inte stämmer där..
är btr:en trasig? känner mig trög men fattar inte varför de blir så annars..
Posted: 23 Jun 2009, 05:33
by bmw_fredde
Kina btr? dom är ju kända för att inte hålla trycket..
Posted: 23 Jun 2009, 06:03
by Karlsson_BMW
är en malpassi, trodde de va hyffsade grejer iaf..
Posted: 23 Jun 2009, 06:07
by bmw_fredde
borde ju funka tycker man... men har hört om sånna som slutat funka med... hur beter den sig med original?
Posted: 23 Jun 2009, 13:32
by Karlsson_BMW
kan tyvärr inte montera org då ja svetsat dit en bricka där ist..
tog bort nr 6 på bilden,, de finns inget i hålet som ja missat o ta bort?
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=13&fg=15
Posted: 23 Jun 2009, 14:13
by Karlsson_BMW
koppla bort retur ledningen o satte den i en dunk ist.. o då funkar btr:en som den ska!!
kan de va så att om de går trögt i returledningen så visar btr:en högre tryck än va ja ställt.. o när ja gasar sjunker den till de ställda trycket??
hoppas ni förstår hur ja menar!
då till nästa fråga varför går de trögt i returen??
Posted: 23 Jun 2009, 19:09
by Chrille
Det låter faktiskt ganska logiskt.
För när det börjar gå åt soppa så minskar ju motståndet i returledningen eftersom inte lika mycket soppa ska ta sig igenom på samma gång.
Posted: 23 Jun 2009, 21:36
by Karlsson_BMW
någon som vet var bränslereturen går in i tanken på en e36:a? har tittat på "realoem" men kan inget se..
tänkte om nån visste mått på anslutningen?
så ja köper rätt slang imorgon..