m50b25 turbo problem

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Vi kan prova ge han mer från det varvtal den går snålt, finns mkt kvar att ta på ser jag så det är ingen fara, vi får antagligen ner det med lite vilja :)

Ska försöka få klart det ikväll, om jag hinner.

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
User avatar
M3-emil
Posts: 400
Joined: 01 Mar 2008, 18:08
Location: Charlottenberg

Post by M3-emil »

Vad kör du med för turbo, har en kinaturbo i min med ett superlitet avgashus. Sänkte laddtrycket och borrade/fräste upp hålet till WG locket. Gick bättre då...
Mvh Emil

Tel 0730 84 50 34
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

jo ja kör med me kina turbo.. men extern wg med ett grundtryck på 1bar, måste byta fjäder för att sänka trycket..
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

har nu bytt fjäder i wg:n till 0,4bar iast för 1,0bar som de va innan.. då ja trodde att spridarna bottnade. felet är kvar vid samma vartal även när ja torr varvar.. jag är ej nån bilmek men känns tändningsrelaterat!

skickar med ett klipp hoppas någon känner igen symtomen!


http://www.youtube.com/watch?v=rkaLUWMogFc


Mvh
User avatar
M3-emil
Posts: 400
Joined: 01 Mar 2008, 18:08
Location: Charlottenberg

Post by M3-emil »

Visar bredbandslambdan för snålt med bränsle även när du bara gasar? Det är ju inte nåt större turbotryck när du inte belastar motorn....

Har du kollat med soppatryck med en manometer inn i kupèn, altså ett T-rör mellan railen och btr
Mvh Emil

Tel 0730 84 50 34
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

när ja bara står o gasar har ja ett afr värde på ca9,5-10, men när ja kör visar afr värdet upp till 15 sen släpper ja av.. nix har inte fixat så ja kan se bränsletryck i coupé:n..
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

Har nu kopplat ur både lamdasond o lmm:en när ja kör.. bilen går bättre men inte bra! går fortfarande snålt på dom höga varven.. ska försöka kolla nu i eftermiddag så att bränsletrycket hänger med..men då ja provat vid olika laddtryck o problemet uppstår vid samma varvtal, tycker ja de verkar konstigt.? eller? ja är helt slut på ideer nu..

mera tips mottages..
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

User avatar
tykoo
Posts: 499
Joined: 23 Aug 2007, 17:59
Location: Säter

Post by tykoo »

ditt problem liknar ett jag fick på min gamla 318is e36a. det bara tvärbröt och börja gå riktigt dåligt vid ett visst vartal, spelade ingen roll hur man belastade motorn.

jag provade att byta massa delar utan framgång, sen testade jag att montera dit en vr givare (den på vevaxeln) från en annan bil, sen dess hade jag aldrig något strul!
jag vet inte hur det kan bli så, för givaren fungerade ju som den skulle vid låga varv, men sen ballade den ur.
kan ju vara värt att prova om du har en annan givare du kan låna och testa med.

/rasmus
// Rasmus Wikström

Opel kadett -79 m50b25 turbo
BMW 525 e34 turbo - ihjäl/skrot
BMW 318is e36 - såld
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

kom inte på nåt snabbt sätt o smidigt sätt o kolla bränsletrycket under körning.. men gjorde va jag tror va en bra upptäckt! ställer jag grundtrycket på ca:2,7 bar o står o varvar så sjunker bränsletrycket!! sätter ja bränsletrycket på 3,7bar i grund så ökar bränsletrycket när jag varvar, tills den börjar blöddra.. känns som om de e nåt som inte stämmer där.. :) är btr:en trasig? känner mig trög men fattar inte varför de blir så annars..
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Kina btr? dom är ju kända för att inte hålla trycket..
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

är en malpassi, trodde de va hyffsade grejer iaf.. :roll:
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

borde ju funka tycker man... men har hört om sånna som slutat funka med... hur beter den sig med original?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

kan tyvärr inte montera org då ja svetsat dit en bricka där ist..
tog bort nr 6 på bilden,, de finns inget i hålet som ja missat o ta bort?

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=13&fg=15
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

koppla bort retur ledningen o satte den i en dunk ist.. o då funkar btr:en som den ska!!
kan de va så att om de går trögt i returledningen så visar btr:en högre tryck än va ja ställt.. o när ja gasar sjunker den till de ställda trycket??
hoppas ni förstår hur ja menar!
då till nästa fråga varför går de trögt i returen??
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Det låter faktiskt ganska logiskt.
För när det börjar gå åt soppa så minskar ju motståndet i returledningen eftersom inte lika mycket soppa ska ta sig igenom på samma gång.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

någon som vet var bränslereturen går in i tanken på en e36:a? har tittat på "realoem" men kan inget se..
tänkte om nån visste mått på anslutningen?
så ja köper rätt slang imorgon..
Post Reply