Hjullager bak E30 glappar i en ledd endast?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Jahapp då är min bakvagn fin - fan vad glad man blev.
Funderade lite rundt hur nav, lager och drivaksel satt i hop. Verkar va så at navet och drivakseln dras åt varan när man drar til muttern på drivakseln. Då blir även dom två innerbanorna i lagret klämd mellan dom två och låsas i hop. Tror det blev liiiite liiite glapp mellan dom två innerbanorna då jag hamrade inn drivakseln i naven (dom gick lite trögt att få inn).
Jag drog helt enkelt åt drivakselmuttern alt vad jag orkad med förlängare och då blev glappet helt borta på båda sidor.
Funderade lite rundt hur nav, lager och drivaksel satt i hop. Verkar va så at navet och drivakseln dras åt varan när man drar til muttern på drivakseln. Då blir även dom två innerbanorna i lagret klämd mellan dom två och låsas i hop. Tror det blev liiiite liiite glapp mellan dom två innerbanorna då jag hamrade inn drivakseln i naven (dom gick lite trögt att få inn).
Jag drog helt enkelt åt drivakselmuttern alt vad jag orkad med förlängare och då blev glappet helt borta på båda sidor.
Per Eriksson wrote:Tagit isär o mätt upp lagerläget, i innerkant är det korrekt mått och form, i ytterkant är det däremot 0,16mm ovalitet.
Därmed vet jag varför lagret glappar, när man driver i lagret så deformeras ytterbanan så den också blir oval.
Min snabbfix blir att slipa upp hålet på den trånga ledden liiite grann såpass att lagerbanan förblir rund när man driver in den och sen montera med bussningslim.
Har du fått fixad ditt glapp?
Re: Hjullager bak E30 glappar i en ledd endast?
Per Eriksson wrote:Bytte hjullager för att de var glappa, döm om min förvåning när jag monterat i de nya och skiten glappar fortfarande!
Blev ännu mer förvånad när jag upptäcker att de endast glappar om man juckar hjulet upp/ner och inte vänster/höger, detta utan att bromsoken var monterade......
Vrider man på hjulet 1/4 varv så flyttar sig inte glappet så den enda rimliga förklaringen är att lagerläget i bärarmen blivit ovalt?
Kommentarer på detta?
Hur gick det med deg? Redade ut det?
-