Bygg tips till Skyline Gtr R33a

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

cossie_demon
Posts: 48
Joined: 28 Jan 2009, 20:55
Location: Huskvarna

Post by cossie_demon »

Nobbe wrote:Nej nu jävlar börjar det bli intressant.

En stor fördel med Autronic/Vipec (haltech hatar jag) är att vi bögar insett att dom passar i vilka bilar/båtar/motorcyklar som helst, ja, allt med otomotorer oavsett märke.

Men, iof så ser man ju bara standalone system i jappasare med nämnvärd effekt i om man tänker efter...

Det här med priser ja. Exempel:
Nissan Skyline Apexi Power FC $889.99
Sen ska man ju ha en laddtrycks styrning oxå:
APEXI AVC-R BLACK BOOST CONTROLLER $499.00

Vad är det mer man måste ha? Hur jag än vrider och vänder på det så blir det tillslut billigare med ett riktigt sprut på engång, framför allt om man tänker på att det inte är märkes/modell bundet som Apexi Power FC verkar vara.

Nej, nu tar jag fram popcorn-skålen och en bira och inväntar ett svar.
Fördelarna med ett vipec/autronic är ju många jämfört med ett apexi PFC, men om man som sagt tittar på begagnat marknaden och skall köpa ett apexi med styrning för laddtryck så kommer man billigare undan och det är monterat på 25min. Dessutom tycker jag att det är ganska lätt att sköta om man har PFC commander. men som sagt många gånger är det plånboken som styr och har man 15-20tkr så tycker jag att man kan köpa ett autronic eller DTA sprut.
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Post by HenrikF »

Jag köpte mitt apexisprut (nytt) för 8000 ink laddtryckstyrning, var nån japansk utförsäljning, iof skrevs värdet ner lite men max 10000 hade det kostat annars.
Jag köpte inget mer. detta var väll iaf 4 år sen.. Då kostade autronic 20k eller?
Sen vad autronic kan mer än mitt apexi vet jag ej, men bilen funkar till det jag vill ha den till, och inkopplingen tar 1 timme ca. Startmapen är så bra att man kan köra bilen direkt med lågt ladd.
enda nackdelen med apexi´t är ju att man behöver en dyr kabel för att mappa det med dator ist för handkontrollen (som faktiskt är rätt bra då man väldigt smidigt kan se alla värde och om nått är fel)
Men på bmw, där vipec lirar med original triggers etc så är det annorlunda. Där valde jag vipec mest pga rätt ok pris, att det lirar med separata spjäll och servicen från ppf. Det var bästa lösningen på det bygget. Och hittills är jag jättenöjd med den lösningen..

sorry för ot högås, men nobbe hade popcorn och allt frame, var tvungen att tillfredställa honom :) Trots allt söndag
/Henrik
User avatar
fredde.s
Posts: 104
Joined: 13 Jan 2008, 21:32
Location: över hela världen

Post by fredde.s »

G3kkO wrote:singel e ingen höjdare om man har kört twin tycker jag..


jag fick oxå dem vibbarna när ja körde en 500 hk skyline r33 gtr, dock har ja aldrig kört någon riktigt snabb singel turbo bil,

GReddy AirInx filterkit
kat-ersättningsrör
GReddy Power Extreme II cat-back
GReddy frontpipe
6x NGK tändstift
Walbro bränslepump
Apexi Power FC
GReddy profec B spec II el. laddtrycksstyrning
6x SARD 700cc spridare
2x Garrett GT2860R turbosar
2x Garrett banjo oljerestriktor
2x T25 packningar turbo/grenrör
Tomei turbine outlets
Exedy 2-skivig koppling Compe-D

detta är vad som ska behövas för ca 500 hk och 600nm enligt firma som trimmar japanska bilar,

man vill ju inte göra reklam för någon annan :roll:

mvh sjöberg
Fredric
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Anledningen till att jag inte gillar Japs är folket som trimmar dom, eller dom som håller i plånboken.

Nobbe, käkar glass och inväntar på DITT svar. Antar att du skriver just nu. :lol:
Nobbe

Post by Nobbe »

peppe wrote:Anledningen till att jag inte gillar Japs är folket som trimmar dom, eller dom som håller i plånboken.

Nobbe, käkar glass och inväntar på DITT svar. Antar att du skriver just nu. :lol:


Eftersom du har glassen framme å jag pimplar folköl samtidigt som jag kollar hockey allsvenskan å väntar på att frugan ska göra iordning pizza så kan jag bara inflika med att jag håller med dig fullt ut.

Jag har japs själv, och gör fan inget annat än "goes bananas" när jag hänger på forumet specifikt för min modell.

Sista grejen jag höll på att bli galen på var en snubbe som prompt skulle ha ett märkes oljefilter, för det är tydligen da-shait i tuningvärlden, och då snackar jag inte sånna finfina märken som bosch eller mahle, utan det skulel va ett greddy eller hks filter...

Sen det här jävla fjanteriet med "vilken dump låter bäst?"

Fan, det börjar byggas tamifan från fel ända på varenda biljävel från den världsdelen.

Jag har ett par greddy grenrör för 30.000:- eller vad fan dom gick på ligger hemma, är fan sämra utformade än ett Saab 99 turbogrenrör utan att överdriva, snubben köpte dom för att "dom var dyra = dom är bra".

Om folk skulle utnyttja den resursen som alla människor är utrustade med från första början helt gratis, nämligen hjärnan, så skulle jag fan bli lycklig.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Amen to that. Jag har inget att tillägga just nu.

Mvh
staffan
Posts: 48
Joined: 02 Aug 2006, 19:51

Post by staffan »

Detta var intressant konversation.

jag älskar BMW :D

jag hatar NISSAN :o

Ändå står det 3st skylines i garaget. :shock:

rb26 motorn är som sagt en helt ok motor, går dock inte att jämföra med
s50.tysken är helt enkelt bättre på alla sätt.

lägg en rb och en s50 bredvid varandra och öppna dom så fattar man skillnaden!

många japsåkare ska alltid stoppa bilen full med greddy, blitz m.m
med överpriser som heter duga.man blir ju inte lyckligare av att det många gånger är förklädda kinagrejer med greddy stämpel på.
(säger jag som för tillfället har trust/greddy twinsetup på ena skyllen)
((det är dock garrett som tillverkat dom))


Angående oljepumpsbestyret på rb26 så är det många gånger obalans och dålig anliggningsyta mellan pump å vev som dödar pumpen.
detta med drivningen förbättrades efter -90 men blev väl aldrig riktigt bra.
andra nissan motorer som tex dieseln rd28 har samma problem.

Angående trim till trådskaparens bil så använd turbona du, har skaffa ett pnp eller en orgstyrbox med rätta modden och större spridare, stålis till toppen.fixa ordentlig downpipe och på samma gång du har upp motorn så lägg en n1 pump och försök få ner oljeflödet till toppen.
Och balansera vev med koppling och byt ut remskivan på veven(dampern)

ACL kolvar, lager och packningar har jag använt och dom är prisvärda.
bmw=ajamisen iloa
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Detta var intressant, håller precis på att renovera en rb26 till vinterbusbilen. Jag har satt gränsen vid turbosarna och har således hållt mig till OEM packningssats, ny OEM vatten och oljepump.

Det första jag reagerade på är att delarna är sjukt dyra!

Elbowsarna (dödsstraff på att kalla dem för downpipes tydligen) ser iofs inget vidare ut men eftersom det är 2st på endast 2.6 liter har jag tänkt behålla dom. Jag har också svårt att tro på att org packningen med raka ytor ger sig innan org. turbos bottnar, argumentera gärna emot (jag har fel hela tiden).

Tips på billig svängningsdämpare?

Finns det mått som anliggningsytan mellan pump och vev ska uppfylla?

Christoffer: Hoppas det är ok att jag kapar tråden, säg till om du vill att jag ger mig.
staffan
Posts: 48
Joined: 02 Aug 2006, 19:51

Post by staffan »

Orginalaggregaten har keramiska impellrar, gillar int ladd över en bar något vidare.

trådskaparen hade väl stålimpeller i sina....

angående packning så har vi kört 1,6 bar 662hästar med orginalpackning men varför inte slänga dit en mls när man ändå är på G.

angående oljepump så märker du nog vad jag menar när du har den och veven framför näsan.

är faktiskt lite osäker ang N1. är kanske blind men verkar ju bara vara fjäderspänningen som är högre.

ati superdamper är en version, dock dyr.finns en australiensare också, minns inte namnet bara.

detta med orginaldampern är då mest nåt jag hänger upp mej på.

på våran balanseringsapparat är det svårt att balansera vevpartiet med dampern på plats(går men känns inte bra)((jag är ett balansklåp :D ))

om man tänker sej en 10-20 år gammal damper kan man ju lätt få för sej att den inte är så balanserad med tanke på torkat gummi å liknande.
bmw=ajamisen iloa
User avatar
HenrikE
Posts: 168
Joined: 14 Dec 2007, 20:02

Post by HenrikE »

Fel oljepumpsdrivning:

Image

Rätt oljepumpsdrivning:

Image

Kanske enklare att se på denna bild:

Image

-91 & uppåt har rätt men man kan ordna till dom gammla vevarna med en sån här:

Image

N1 vs orginal pump:

Image

Sen finns det ett gäng "olika" n1 pumpar osv osv....
Ebay pumpar hit och dit. Jag orkade inte chansa så jag köpte en Jun (yeah yeah men i detta fallet är det befogat med "märkes" prylar :))
Next step är väl Tomei pump elr torrsump.

Ati finns två stycken svängdämp. 600hp och 1000hp version. 1000hp apparaten får man dumpa ac'n.
Den aussie tillverkade är nog Ross:
http://www.rossperformanceparts.com/met ... cers.html#
Nobbe

Post by Nobbe »

Som på VG30 in då.
Löste jag enkelt med att köpa en svensk torrsumpspump.
staffan
Posts: 48
Joined: 02 Aug 2006, 19:51

Post by staffan »

Nobbe wrote:Som på VG30 in då.
Löste jag enkelt med att köpa en svensk torrsumpspump.


Precis detta jag menar, det blir billigare med torrsump= hajpade tomeipumpar går ju också sönder + att dom är svindyra.
bmw=ajamisen iloa
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

HenrikE wrote:
-91 & uppåt har rätt men man kan ordna till dom gammla vevarna med en sån här:

Image


Behöver man modifiera något eller är det bara stoppa på en hylsa tillsammans med OEM pump?
User avatar
HenrikE
Posts: 168
Joined: 14 Dec 2007, 20:02

Post by HenrikE »

Staffan & nobbe

Jepp torrsump är ju det klart bästa men kostar ju en slant samt innebär en del mer jobb.
Sure, jun och tomei pumpen är inte gratis men en torrsumps anläggning är dubbelt så dyrt. Kanske inte i långa loppet men men....

På en 500hk motor är ju ifs alla alternativen överkurs nästan.
Jag körde orginal pump en sommar med 440whp å de funkade hur bra som helst.

fulingbusen

Ja orginal oljepumpsinfattning måste svarvas bort sen krymper man på hylsan och låser den med en insexskruv elr som jag satte en liten loppa med tigen.
Nobbe

Post by Nobbe »

Känns nästan som mer jobb att svarva om veven å hålla på än att smacka dit en verdipump.
User avatar
HenrikE
Posts: 168
Joined: 14 Dec 2007, 20:02

Post by HenrikE »

Allt är ju relativt...
91 och uppåt så är ju veven "rätt" så jaga rätt på en sån vev för 1000spänn så är problemet löst :)
Dock kvarstår problemet med spruckna oljepumpsdrev, skurna vevlager osv osv...

Så du har helt rätt, torrsump is the right way to go om man nu har så tjock plånbok.
staffan
Posts: 48
Joined: 02 Aug 2006, 19:51

Post by staffan »

HenrikE wrote:Allt är ju relativt...
91 och uppåt så är ju veven "rätt" så jaga rätt på en sån vev för 1000spänn så är problemet löst :)
Dock kvarstår problemet med spruckna oljepumpsdrev, skurna vevlager osv osv...

Så du har helt rätt, torrsump is the right way to go om man nu har så tjock plånbok.


den behöver faktiskt inte va så grymt tjock för torris, men du har ju rätt att det går bra med orginalgrejer om man inte ska ha så mycket hästar.

jag försökte ju döda min första gtr en hel bansommar med ca 400hästar och lyckades inte döda den!! och tro mej jag är förvånad för jag dödar det mesta i motorväg :oops:
bmw=ajamisen iloa
Post Reply