Tändkurva M20 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Bmwandreas wrote:Ja man hör svaga spikningar direkt, som inte hörs med örat.
Det är dom spikningarna som många varnar för
Tydligen så säger trollspeed att man inte hör detonationerna alls. Men med er utrustning kanske man hör dem som du säger.
Trollspeed hade beställt något för att mäta trycket under förbränning för att kunna köra etanol motorer som kostade över 100lax.
-
- Posts: 58
- Joined: 21 Nov 2005, 11:20
- Location: sundsvall
hej
har en 325 e30 m20b25 jag kör på e85 med orginal motronic något modifierat chip 535 lm med 25 graders tädning,ska gå på med lite tändning till funkar bra för mig,var och bromsa på motor nord 380 drivhjulshästar 602nm laddar 1,5 bar komp 7,6 med v12 kolvar och m 50 vevstakar, och hör inga spikningar,har kört ca 150 mil ska köra 402m i morgon på sättna får se om man sätter nån bra tid
har en 325 e30 m20b25 jag kör på e85 med orginal motronic något modifierat chip 535 lm med 25 graders tädning,ska gå på med lite tändning till funkar bra för mig,var och bromsa på motor nord 380 drivhjulshästar 602nm laddar 1,5 bar komp 7,6 med v12 kolvar och m 50 vevstakar, och hör inga spikningar,har kört ca 150 mil ska köra 402m i morgon på sättna får se om man sätter nån bra tid
johankihl wrote:Bmwandreas wrote:Ja man hör svaga spikningar direkt, som inte hörs med örat.
Det är dom spikningarna som många varnar för
Tydligen så säger trollspeed att man inte hör detonationerna alls. Men med er utrustning kanske man hör dem som du säger.
Trollspeed hade beställt något för att mäta trycket under förbränning för att kunna köra etanol motorer som kostade över 100lax.
AVL Indimeter samt tändstift med trycksensor?
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
det verkar finnas många motståndare mot e85 som inte redigt kan peka på exakt vad som är negativt med bränslet.
den vanligaste motsättningen är att det är svårt att upptäcka spikningar, å visst är det väll kanske så.
men enligt mina erfarenheter(som iofs är rätt begränsade till volvos rödblock) är att man kan mycket väl köra samma tändkruva som för 98oktan å sedan bara plussa på några grader över hela registret, då tjänar man effekt plus att man ligger "safe" för å undvika Pmax.
en annan bekant har testat köra lite olika bränslen i en kompressor koverterad golf vr6, komp på strax under 9:1. ladd runt 1.5 bar.
han låg på ca 15 grader högre tändning med e85 jämnfört med 98oktan å ca 7-8 grader högre med e85 jämntemot v-power.
nu håller han på med betydligt dyrare rejsbränsle å ligger på liknande tändkurva som med e85.
sen så är det ju så att man oftast inte KAN få ner EGT till samma nivå med bensin som med e85, så där sparar man ju oxå en del på motorn.
den vanligaste motsättningen är att det är svårt att upptäcka spikningar, å visst är det väll kanske så.
men enligt mina erfarenheter(som iofs är rätt begränsade till volvos rödblock) är att man kan mycket väl köra samma tändkruva som för 98oktan å sedan bara plussa på några grader över hela registret, då tjänar man effekt plus att man ligger "safe" för å undvika Pmax.
en annan bekant har testat köra lite olika bränslen i en kompressor koverterad golf vr6, komp på strax under 9:1. ladd runt 1.5 bar.
han låg på ca 15 grader högre tändning med e85 jämnfört med 98oktan å ca 7-8 grader högre med e85 jämntemot v-power.
nu håller han på med betydligt dyrare rejsbränsle å ligger på liknande tändkurva som med e85.
sen så är det ju så att man oftast inte KAN få ner EGT till samma nivå med bensin som med e85, så där sparar man ju oxå en del på motorn.
kan bara hålla me.. har bara possitiva erfarenheter av e85.. Körde de på min snik 525:a å de gick ladda mycke mer på e85 me orörd tändning än på bf å de spika inte en gång...(har haft uppe toppen). En polare (JP) kör 9:8 i komp å kör på e85 med 1.1-1.2 bar i ladd..
///zemrén
///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld
070-539 68 17
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld
070-539 68 17
Bmwandreas wrote:Verkar inte funka bättre med E85 på M20 eller M50.
Några andra bmw motorer har vi inte testat än...
En gång när jag var uppe hos er så berättade Bäckis om en bil som ni hade mappat. En E30 med M50 motor, har för mig det var Rippers bil.
Bäckis berättade: -Ripper hade inte slipat ner klämspalten på toppen.
Ni mappade på BF95 eller BF98? Fick bekymmer med spikningar redan vid ca 350hk.
Då det satt dubbla pumpar och 1000cc spridare på bilen, så ni testade E85 och kom vidare till ca 400hk.
Nu är det länge sen jag hörde denna historia, men jag är rätt säker på att det funkade bättre på E85 iaf.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta