Tändkurva M20 Turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Sorry för offtopic men jag spinner vidare lite på ämnet soppa! Hur mycket kostar CSP per liter?
Mvh Martin Söderlind
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Så pass mkt ändå. Tackar för infon!
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

Bmwandreas wrote:Dom bmw motorer vi provat med E85 har varit lika spikkänsliga som på V-power.


så det spelar ingen större roll om man kör på e85 el vanlig soppa me tanke på spikningar?

tänkte själv köra på e85 för att minska spiknings risken!!?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Verkar inte funka bättre med E85 på M20 eller M50.
Några andra bmw motorer har vi inte testat än...
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Det fungerar bättre på m42 än med BF98 iaf. Hör ni spikningar när ni kör e85 menar ni?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ja man hör svaga spikningar direkt, som inte hörs med örat.
Det är dom spikningarna som många varnar för
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

så då man man lika gärna köra vanlig soppa å sänka tändningen så man e safe? än att köra e85?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Kör på 98 eller V-power tycker då jag.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Bmwandreas wrote:Ja man hör svaga spikningar direkt, som inte hörs med örat.
Det är dom spikningarna som många varnar för


Tydligen så säger trollspeed att man inte hör detonationerna alls. Men med er utrustning kanske man hör dem som du säger.
Trollspeed hade beställt något för att mäta trycket under förbränning för att kunna köra etanol motorer som kostade över 100lax.
bmw patrik
Posts: 58
Joined: 21 Nov 2005, 11:20
Location: sundsvall

Post by bmw patrik »

hej
har en 325 e30 m20b25 jag kör på e85 med orginal motronic något modifierat chip 535 lm med 25 graders tädning,ska gå på med lite tändning till funkar bra för mig,var och bromsa på motor nord 380 drivhjulshästar 602nm laddar 1,5 bar komp 7,6 med v12 kolvar och m 50 vevstakar, och hör inga spikningar,har kört ca 150 mil ska köra 402m i morgon på sättna får se om man sätter nån bra tid
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

johankihl wrote:
Bmwandreas wrote:Ja man hör svaga spikningar direkt, som inte hörs med örat.
Det är dom spikningarna som många varnar för


Tydligen så säger trollspeed att man inte hör detonationerna alls. Men med er utrustning kanske man hör dem som du säger.
Trollspeed hade beställt något för att mäta trycket under förbränning för att kunna köra etanol motorer som kostade över 100lax.


AVL Indimeter samt tändstift med trycksensor?
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

är motorn lika spikkänslig på e85 som med v-power så känns det som om nått inte står rätt till i mina öran :?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

VM-performance har bänkat lite motorer, och dom tycker inte heller om E85.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

det verkar finnas många motståndare mot e85 som inte redigt kan peka på exakt vad som är negativt med bränslet.
den vanligaste motsättningen är att det är svårt att upptäcka spikningar, å visst är det väll kanske så.
men enligt mina erfarenheter(som iofs är rätt begränsade till volvos rödblock) är att man kan mycket väl köra samma tändkruva som för 98oktan å sedan bara plussa på några grader över hela registret, då tjänar man effekt plus att man ligger "safe" för å undvika Pmax.

en annan bekant har testat köra lite olika bränslen i en kompressor koverterad golf vr6, komp på strax under 9:1. ladd runt 1.5 bar.
han låg på ca 15 grader högre tändning med e85 jämnfört med 98oktan å ca 7-8 grader högre med e85 jämntemot v-power.
nu håller han på med betydligt dyrare rejsbränsle å ligger på liknande tändkurva som med e85.

sen så är det ju så att man oftast inte KAN få ner EGT till samma nivå med bensin som med e85, så där sparar man ju oxå en del på motorn.
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Post by _BeeMeR_ »

kan bara hålla me.. har bara possitiva erfarenheter av e85.. Körde de på min snik 525:a å de gick ladda mycke mer på e85 me orörd tändning än på bf å de spika inte en gång...(har haft uppe toppen). En polare (JP) kör 9:8 i komp å kör på e85 med 1.1-1.2 bar i ladd..

///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Bmwandreas wrote:Verkar inte funka bättre med E85 på M20 eller M50.
Några andra bmw motorer har vi inte testat än...


En gång när jag var uppe hos er så berättade Bäckis om en bil som ni hade mappat. En E30 med M50 motor, har för mig det var Rippers bil.

Bäckis berättade: -Ripper hade inte slipat ner klämspalten på toppen.
Ni mappade på BF95 eller BF98? Fick bekymmer med spikningar redan vid ca 350hk.
Då det satt dubbla pumpar och 1000cc spridare på bilen, så ni testade E85 och kom vidare till ca 400hk.

Nu är det länge sen jag hörde denna historia, men jag är rätt säker på att det funkade bättre på E85 iaf.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vi fick inte bort spikningarna med E85 heller.
Utan vi fick gå ner på 10 grader eller lägre på laddtryck.
Post Reply