Page 2 of 2
Posted: 05 Jun 2009, 05:19
by ronnifer
tack tack... nu åker ja till garaget å skruva diff

Posted: 05 Jun 2009, 19:52
by tobbee28
sent kanske... men JAA
men enklare och byta kronhjulet o stoppa ner din lamelldiff i det odiffade huset
Posted: 05 Jun 2009, 20:06
by ronnifer
nää inte för sent... han inte mera än plocka bort diffen från ena bilen, kom annat i vägen

hur sitter kronhjulet fast? och hur går man till väga? behövs det några nya delar när man plockar ihop?
Posted: 05 Jun 2009, 20:23
by tobbee28
du plockar bort medbringare och tätningsgrejen som sitter innanför(4 skruv) ut med diffen
kronhjulet sitter skruvat, plocka bort dom och knacka "försiktigt" bort kronhjulet
har bara skruvat med lilla diffen men borde vara ungefär samma
Posted: 05 Jun 2009, 20:35
by ronnifer
men då ska det väl schimsas in när man sätter ihop...
Posted: 05 Jun 2009, 20:57
by tobbee28
om man byter pinjong ska det nog schimsas jaa
men om du stoppar din lamelldiff i ett odiffat hus vet jag inte hur noga det är ??
Posted: 05 Jun 2009, 21:06
by ronnifer
aha okej... så det är bara om man rör pinjongen som det ska schimsas...
Posted: 07 Jun 2009, 20:03
by Nobbe
Du lär nog kolla anlägningsbilden mellan piniong och kronhjul i vilket fall och schimsa så det bli rätt. kan nästan sätta halva min pung på att kronhjulet inte hamnar på samma breddgard på de båda diffarna så..
Posted: 28 Oct 2009, 08:54
by ronnifer
nån som vet med vilket Nm man ska dra kronhjulsbultarna?
Posted: 28 Oct 2009, 14:18
by ronnifer
ronnifer wrote:nån som vet med vilket Nm man ska dra kronhjulsbultarna?
va faan... inte ens på bmw viste dom... man kunde inte ens köpa nya

Posted: 28 Oct 2009, 14:39
by Snekast
Som nobbe sa så måste du kolla anläggningsytan mellan kuggarna också. Annars blir det snabbt som rackarns pannkaka!
Ta blå oljefärg (konstnärsfärg) och blanda ut med lite tunn olja och smeta på några kuggar, sen snurrar du och kollar hur det ligger.
Edit: Märkena ska hamna så mycket i mitten som bara möjligt för bästa anlägg!
Lätt fixat och blir mycket hållbarare!
Posted: 28 Oct 2009, 15:51
by ronnifer
Snekast wrote:Som nobbe sa så måste du kolla anläggningsytan mellan kuggarna också. Annars blir det snabbt som rackarns pannkaka!
Ta blå oljefärg (konstnärsfärg) och blanda ut med lite tunn olja och smeta på några kuggar, sen snurrar du och kollar hur det ligger.
Edit: Märkena ska hamna så mycket i mitten som bara möjligt för bästa anlägg!
Lätt fixat och blir mycket hållbarare!
jo de har jag "koll på"... jag har e30ns värkstadsmanual och där visar det bild på anlägningsytorna...
nu är jag frame vid moment spänna fast kronhjul...
på bmw visste dom inte momentet, imanualen står det
tightening torque*
then tighten bolts with torqe angel*
*see specification
men hittar ingen specification i manualen
men jag kollade en tabell för 12.9 m12 och de skulle klara 160Nm före de sträks.
drar jag dom med locktite och 110Nm borde man väl klara sig... eller?
det finns vel flera här som bytt utväxling... vad har ni dragit för moment?
Posted: 28 Oct 2009, 19:57
by Icee
ronnifer wrote:ronnifer wrote:nån som vet med vilket Nm man ska dra kronhjulsbultarna?
va faan... inte ens på bmw viste dom... man kunde inte ens köpa nya

De kan du visst, har nya sådana i min, köpt för 1 år sedan ungefär
Posted: 28 Oct 2009, 21:27
by ronnifer
Icee wrote:ronnifer wrote:ronnifer wrote:nån som vet med vilket Nm man ska dra kronhjulsbultarna?
va faan... inte ens på bmw viste dom... man kunde inte ens köpa nya

De kan du visst, har nya sådana i min, köpt för 1 år sedan ungefär
ja trodd he jag å...måsta va dåli fösäljar på käyttöauto

Posted: 29 Oct 2009, 19:34
by Keepan
Jag har en redan defekt klump till salu (stora, odiffade huset) om du vill ha... Kanske lite långt till finland men de går väll alltid på nåt sätt

Posted: 29 Oct 2009, 21:59
by ronnifer
Keepan wrote:Jag har en redan defekt klump till salu (stora, odiffade huset) om du vill ha... Kanske lite långt till finland men de går väll alltid på nåt sätt

va tänkte du att ja skulle ha den till?