Page 2 of 3
Posted: 19 Apr 2009, 19:22
by Krillian
RoDe wrote:Krillian wrote:uppar..
hade du org "325" bakvagn med endast m3 nav / bromsar osv ?
ja. 325 bakvagn. nav, skivor och bromsok från m3e30.
tack..
köpte du naven nya? isf vad kostade samt vart köpte du det?
Posted: 19 Apr 2009, 19:24
by RoDe
Krillian wrote:RoDe wrote:Krillian wrote:uppar..
hade du org "325" bakvagn med endast m3 nav / bromsar osv ?
ja. 325 bakvagn. nav, skivor och bromsok från m3e30.
tack..
köpte du naven nya? isf vad kostade samt vart köpte du det?
köpte dom beggade från en kille här på forumet.
Posted: 12 May 2009, 22:26
by ButterflyRacing
Baknaven går att borra. Jag har fixat en borrmall.
Fram använder jag 5-serienav.
Jag är inte klar än...men det ser ut att funka.
Posted: 12 May 2009, 22:38
by RoDe
är inte bakre naven på en e30 för små för att kunna borra om till 5x120?
Posted: 13 May 2009, 09:07
by ButterflyRacing
RoDe wrote:är inte bakre naven på en e30 för små för att kunna borra om till 5x120?
Nej. dom är stora nog.
Jag kommer att dra i bultar från baksidan....och fästa dom i navet.
Posted: 15 May 2009, 15:06
by rogern
Jag har gjort samme jobben (e30m3 nav)
Mina felgar har stemplat 8x17 et37 innvendig, men det kan jo alla se inte stemmer...
Felgane måler 10,5" fra kant til kant innvendig (der dekket skal ligga)
Jag lurar på att bytta ringar och fikk anbefalt 9,5" fra Claus på
www.felgen-garage.de
If the 8x17 ET37 is widened to 10,5x17 then ET changes to 05.
A 9,5x17 will become ET 18.
Regards, Claus
Vill jo ha mest mulig kant, kan det gå med 10" og hvilket et får jeg da?
_________________________________
Posted: 19 May 2009, 08:39
by xelerator
På OZ Mito II som du har kommer du med 10" bredd få ET19.
Hur det ser ut kan du se på Rodes bil, han har det bak.
Sen TROR jag även att det beror på vilken bilmodell fälgarna är avsedda för, ytterdelar kan KANSKE köpas för 5serie med lägre ET och mer kant, samt för e36 med högre ET och mindre kant.
Dina framfälgar verkar vara avsedda för bmw e36, jämför din "kant" mot Rodes kanter fram så ser du att det skiljer jättemycket trots att det endast skiljer 1/2" i fälgbredd.
Hans är nämligen avsedda för 5 serien med lägre ET osv.
Som du sa själv stämmer inte stämplingen på fälgcentrum mot bredden på dina fälgar bak.
Förmodligen har någon tidigare ägare haft 4 st 8x17" och bytt 2 st fälgytterdelar mot 10,5".
På OZ Mito II byts hela ytterdelen (inåt och utåt) i ett stycke, centrum behålls.
Köpte du möjligvis dessa fälgar ifrån Sverige?
Posted: 19 May 2009, 12:22
by rogern
Stemmer nok som du sier at felgorna er från en e36. mina 8" har en veldig liten kant...
Jag har inte fått bilen på vegen enda, så vet ikke hur mycket det subbar.
Har valsat lite, men skulle vell valset litt mere, kansje breddat bilen lite.
Kjøpte fälgarna i linkjöping, killen kom från motala menar jag att huska. Han hadde hatt dom på en e34 touring sa han.
Jag har prøvd dom på en e32 och bakhjulen satt perfekt, men måtte ha spacer framme. På e36 som jag kjøpta dom til satt bakhjulen 6cm utanfor hjulbuen
Jag har 1,5-2cm frigång til demparen bak så dom kunna vell sittet litt nærmare, men
Posted: 24 May 2009, 21:40
by ButterflyRacing
Jag har gjort färdigt fembult på min e30 Touring nu.
525 nav, med orginal e30 skivor och ok i fram.
Bak borrade jag fembult....genom skivor och nav på plats på bilen.
Gängade M12x1,5 .....och drog fast 7,5x16 fälgar från en 525a.
Blev skitbra...
Posted: 24 May 2009, 22:21
by RoDe
ButterflyRacing wrote:Jag har gjort färdigt fembult på min e30 Touring nu.
525 nav, med orginal e30 skivor och ok i fram.
Bak borrade jag fembult....genom skivor och nav på plats på bilen.
Gängade M12x1,5 .....och drog fast 7,5x16 fälgar från en 525a.
Blev skitbra...
använde du 525 e34 naven fram, utan någon hylsa eller nåt och bara borrade om framskivan?
är inte e30 bakre navet är för litet för att borra 5x120?
Posted: 25 May 2009, 09:39
by ButterflyRacing
RoDe wrote:
använde du 525 e34 naven fram, utan någon hylsa eller nåt och bara borrade om framskivan?
är inte e30 bakre navet är för litet för att borra 5x120?
Ja....det är e34 nav fram, med en enkel svarvad hylsa....och borrade skivor.
Baknaven går att borra.....det blir 2,5-3mm gods kvar i ytterkanten.
Med tanke på det fina matrialet som är i naven....är det bra nog.
men hur lägger jag upp bilder här ????
Posted: 25 May 2009, 09:45
by pelko
Posted: 25 May 2009, 10:11
by ButterflyRacing
Dessa bilder är från tävlingsbilen.
Det bästa är nog att köra med bultar från baksidan.....men då måste man planförsänka, så bultskallen får ett plant anlägg.
Bultar köpte jag en hel låda... 100st.
Posted: 14 Aug 2009, 14:40
by rogern
Brukar denna tråden.
Har kjøpt ett sett oz breyton splitt fäljar 8,5x17 et24 och 9x17 et24.
Bak med m3e30 nav passar dom perfekt.
Foran har jag e36 fjederben,spindel och bromsar. e36 m3 3,2 armar och exentriske foringar.
Har kun prövemonterat på bilen (den står på bukkar), men dom sticker jo ut som faan...
Kommer det funka når bilen slepps ned med 215-40??
Har sett nogon kjør med 8,5x17 et13 hur får dom til det??
Bilen er en e30 som inte er breddat.
Posted: 14 Aug 2009, 20:40
by 02ole
rogern wrote:Brukar denna tråden.
Har kjøpt ett sett oz breyton splitt fäljar 8,5x17 et24 och 9x17 et24.
Bak med m3e30 nav passar dom perfekt.
Foran har jag e36 fjederben,spindel och bromsar. e36 m3 3,2 armar och exentriske foringar.
Har kun prövemonterat på bilen (den står på bukkar), men dom sticker jo ut som faan...
Kommer det funka når bilen slepps ned med 215-40??
Har sett nogon kjør med 8,5x17 et13 hur får dom til det??
Bilen er en e30 som inte er breddat.
Har du justert camber riktig foran? OM du ikke gjør det så stikker hjula langt ut i overkant pga positiv camber.
Posted: 14 Aug 2009, 20:59
by Krillian
mina oz futura 8,5x17" et13
Sitter provmonterad på en e30 med 323ti compact bakvagn( breddar 20mm väl ? )
Sticker ut 1cm typ.
Posted: 14 Aug 2009, 22:10
by rogern
02ole wrote:rogern wrote:Brukar denna tråden.
Har kjøpt ett sett oz breyton splitt fäljar 8,5x17 et24 och 9x17 et24.
Bak med m3e30 nav passar dom perfekt.
Foran har jag e36 fjederben,spindel och bromsar. e36 m3 3,2 armar och exentriske foringar.
Har kun prövemonterat på bilen (den står på bukkar), men dom sticker jo ut som faan...
Kommer det funka når bilen slepps ned med 215-40??
Har sett nogon kjør med 8,5x17 et13 hur får dom til det??
Bilen er en e30 som inte er breddat.
Har du justert camber riktig foran? OM du ikke gjør det så stikker hjula langt ut i overkant pga positiv camber.
Nei det har jeg ikke gjort. Selfølgelig er det nok det som gjør det. Takk for svar!