Page 2 of 2

Posted: 04 Apr 2009, 20:21
by motec
en fråga helt i motsatt riktning :)

är det någon fara att man har för stort avgassystem?

Posted: 04 Apr 2009, 20:28
by Nobbe
motec wrote:en fråga helt i motsatt riktning :)

är det någon fara att man har för stort avgassystem?
Fara å fara, motorn kommer ju inte explodera precis.

Posted: 05 Apr 2009, 09:46
by beemer
With 3,5" downpipe & 3" exhaust, I measured 0.4bar pressure @ downpipe. Wastegate connected to downpipe. Engine is producing ~500hp.

Posted: 05 Apr 2009, 10:32
by knotan
har man en stor turbo som är relativt segladdad så blir det rätt stor skillnad på spoolupp melan ett 3" och ett 3.5" avgasystem.

troligen är det inte så stor skillnad på toppeffekt men man vill ju hålla ner lagget så gott det går tycker jag så bättre bygga lite större om det får plats!!

Posted: 05 Apr 2009, 15:28
by motec
Nobbe wrote:
motec wrote:en fråga helt i motsatt riktning :)

är det någon fara att man har för stort avgassystem?
Fara å fara, motorn kommer ju inte explodera precis.

kanske skrev lite fel. fattar oxå att motorn inte sprängs för att man har för stort avgassystem..

Känns som att man borde få segare ladd om man har för stor DP och avgas?
turbon vill väll ha lite motsånd eller har jag fel?

Posted: 05 Apr 2009, 20:53
by knotan
motec wrote:
Nobbe wrote:
motec wrote:en fråga helt i motsatt riktning :)

är det någon fara att man har för stort avgassystem?
Fara å fara, motorn kommer ju inte explodera precis.

kanske skrev lite fel. fattar oxå att motorn inte sprängs för att man har för stort avgassystem..

Känns som att man borde få segare ladd om man har för stor DP och avgas?
turbon vill väll ha lite motsånd eller har jag fel?
jaaa du har heelt fel :o
desto mindre motstånd efter turbon, desto bättre spoolupp. :roll:

Posted: 05 Apr 2009, 22:42
by Nobbe
Hur avgaserna beter sig direkt i utloppet av turbon har nog störst betydelse, har man mkt turbulens där så blir det givetvis ett motstond efter det.

Så egentligen ska en bra utformat 3"dp funka bättre än en dåligt utformad 3,5" dp med en jäva turbulens i.

Posted: 06 Apr 2009, 08:16
by Carlsson
den ökände volvo_RuLeZ på g.org har berättat att man måste ha minst 3# för att komma över 116hk :lol: så till 700hk ca 20tum, ring den lokala ventilations firman :lol:

Posted: 06 Apr 2009, 08:49
by ZAK
Hur gäller det här med avgassystem på kompressor då?
Sitter ju ingen snigel på röret som bromsar.

Posted: 06 Apr 2009, 11:45
by Andy_b
appelgren sa en gång att 2,5tum räcker till ca 500hk på en sugis
men mistänker att det är v8 det handlar om då så det borde ju bli dubbla 2,5tum

Posted: 06 Apr 2009, 15:33
by motec
knotan wrote:
motec wrote:
Nobbe wrote: Fara å fara, motorn kommer ju inte explodera precis.

kanske skrev lite fel. fattar oxå att motorn inte sprängs för att man har för stort avgassystem..

Känns som att man borde få segare ladd om man har för stor DP och avgas?
turbon vill väll ha lite motsånd eller har jag fel?
jaaa du har heelt fel :o
desto mindre motstånd efter turbon, desto bättre spoolupp. :roll:

okej, då vet jag de. tack för svar.

då blir de rostfri 4" dp och resten 3.5" :)

Posted: 06 Apr 2009, 20:18
by knotan
ZAK wrote:Hur gäller det här med avgassystem på kompressor då?
Sitter ju ingen snigel på röret som bromsar.
bör välll dimensioneras som om det vore en sugmotor.
desto lägre motstånd man har desto bättre , (iom du ändå ska mappa den , anorlunda med orginalsprut såklart)

men iom du inte behöver bry dej om lagg på en turbo så lär det inte vara så känsligt heller å andra sidan...

ett 3" lär ju alla ggr räcka till på din kärra. ett välbyggt 2.5" lär inte strypa nämnvärt heller skulle jag tro!!
ligger nog mest i design på xtraktorröret hur man får ut respons ur motorn i det fallet

Posted: 11 Apr 2009, 10:11
by Rallyfinnen
Har för mig att det är på det viset att mottycket 'multipliceras' av turbon.
Exempel: Mottryck före turbo 1bar med 0 mottryck efter turbon. Lägger man på en DP som ger 0,3bar mottryck efter turbon så blir mottrycket före turbon 1,6bar..