Någon som delat diffen till e30?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

helst ska du göra det.

jag har en polare som spännde diffen på sin m3e30 han schimsade 0.4-0.6 nått sånt och det gav en närmast stum diff (95nm). men då han endast har den och leker med så spelar det inte så stor roll.
ska tillägga att hans diff också var fräsch

mitt råd är att prova dig fram låt det ta en dag o testa med moment nyckel.

jag schimsade för ett tag sen min lilla diff på 318 och shimsade 0.25mm och det gav ett utslag på 65-70nm med momentnyckel och den ritar två svarta sträck oavsett väglag men är ändå behaglig vid stadskörning med tvära svängar.

om diffen dessutom blir för stum får bilen en tendens att vilja åka rakt frammåt helatiden. din styrrespons kommer då att bli segare.

hör av dig om det är något mer du undrar över.

mvh Eric Johansson
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Det är jag som är "polaren" 8)

Innan jag skruvade isär diffen så gjorde jag ett prov med momentnyckeln så som Erik beskriver.
Diffen släppte då vid 55 Nm

Sen skruvade jag isär diffen, svättade allt och chimsade med 0,6mm totalt.
Smällde i hop den och provade med momentnyckeln igen.
Min momentnyckel går till 140 Nm och diffen släppte inte ens då.. :roll:
MEN! Det var alltså en rentvättad diff uten olja, och 140 Nm är inte ett rättvist värde efter chimsningen.

Kan väl säga så här... När jag ska knuffa ut bilen ur garaget och göra en 90 grades sväng, då måste man vara två man för att knuffa.. Så fort man lägger om ratten så börjar det tugga på innerhjulet och det går tungt som fan!

Jag skulle rekomendera att inte chimsa mer än 0,4 mm på en bil man kör varje dag.
Last edited by Bonje on 21 May 2006, 18:23, edited 1 time in total.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Det är jag som är "polaren" 8)

Innan jag skruvade isär diffen så gjorde jag ett prov med momentnyckeln så som Erik beskriver.
Diffen släppte då vid 55 Nm

Sen skruvade jag isär diffen, svättade allt och chimsade med 0,6mm totalt.
Smällde i hop den och provade med momentnyckeln igen.
Min momentnyckel går till 140 Nm och diffen släppte inte ens då.. :roll:
MEN! Det var alltså en rentvättad diff uten olja, och 140 Nm är inte ett rättvist värde efter chimsningen.

Kan väl säga så här... När jag ska knuffa ut bilen ur garaget och göra en 90 grades sväng, då måste man vara två man för att knuffa.. Så fort man lägger om ratten så börjar det tugga på innerhjulet och det går tungt som fan!

Jag skulle rekomendera att inte chimsa mer än 0,4 mm på en bil man kör varje dag.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

vi schimsade min diff 0.5 och det blev lite för lite. men det var eftersom vi testade på en kompis diff med 0.7 och det var på gränsen att diffen ville bromsa vid fullt rattutslag. tror det beror väldigt mycket på hur fräsch den är från början, så det är nog bara att prova sig fram.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Post Reply