Page 2 of 2

Posted: 20 May 2006, 00:13
by erikkihl
Mirre wrote:Catchtanken är till för att alltid kunna ge bränsle till pumpen, även vid hårda acc/bromsningar som det förekommer när man kör banracing.

Original pumpen ska fylla catchtanken och sen ska en returslang skicka sopan och ev luft tillbaks till originaltank.
Ifrån cachtank ska 984:orna få bränsle som sen ska tryckas genom filter och till fuelrail sen tillbaks till originaltank.

Varför?
Ex: Vid höga g-krafter förflyttas bränslet och original pumpen kommer inte kunna suga upp bränsle, utan bara luft. Det är här catchtanken gör nytta. Den ska förse 984 pumparna med bränsle under g-kraftsmomentet. Sen när man växlar eller lugnar ner sig så får original pumpen bränsle igen så att den snabbt kan fylla catchtanken och ta bort eventuellt luft. Original pumpen flödar riktigt bra om det inte finns mottryck. Visst kan man köra tillbaks returen i catchtanken men inte behövs det varm bränsle i motorn? I så fall får man ha större catchtank eller som jag gjort att jag har mina tank anslutningar bak och behöver inte catchtank, fungerar bra till dragracing men inte alls bra till bankörning!

Hoppas ni förstår vad jag menar :)


Då provar jag som du säger, sen när dom nya pumparna kommer. Men har du några bra rekommendationer vad man ska köra för något filter?

Posted: 20 May 2006, 16:22
by Mirre
Jag kör med 2st vw filter (en efter varje pump och att det är skruvanslutningar både in och ut) och dom är billiga! :)


BILD

Posted: 20 May 2006, 20:03
by erikkihl
Mirre wrote:Jag kör med 2st vw filter (en efter varje pump och att det är skruvanslutningar både in och ut) och dom är billiga! :)


BILD


Vet du vilken modell av VW ?

Posted: 20 May 2006, 20:13
by Mirre
Alla audi med mekanisk insprutning.
Köpte mina på biltema, dom hade filter ute så att man kunde titta på dom.