Page 2 of 4

Posted: 03 Dec 2005, 15:05
by Torjoki
Jag testdrog en arp för ett tag sedan 1400N/mm2 sträckgräns.. 1650 i brottgräns ungefär kommer inte ihåg exakt. En 12.9 har 900 sträck och 1080 brott

Posted: 03 Dec 2005, 15:26
by Bmwandreas
BMW_320turbo wrote:fem gånger går då?


20-30 gånger allafall.

Posted: 03 Dec 2005, 16:57
by xelerator
vilket kvalité e de på orig. torxbultar då...

risk för att låta dum nu :oops:, men ungefär när börjar orig. bultarna ge upp... dvs vid vilka laddtryck ungefär... 1.5 bar kanske???

Posted: 03 Dec 2005, 17:03
by peppe
Laddtryck verkar vara nyckeln till allt .. :roll:

Posted: 03 Dec 2005, 17:14
by xelerator
nej absolut inte.. men de känns enklare o diskutera i såna termer utan att gå in för djupt på saker o ting...

Posted: 03 Dec 2005, 17:21
by Puppe
Torjoki wrote:Jag testdrog en arp för ett tag sedan 1400N/mm2 sträckgräns.. 1650 i brottgräns ungefär kommer inte ihåg exakt. En 12.9 har 900 sträck och 1080 brott


Har inte 12.9 bulten 1200N/mm2 brottgräns och sträckgränsen 90% av brottgränsen =1200*0,9= 1080N/mm2 ?? men iallafall så är ARP starkare ändå!

Posted: 03 Dec 2005, 18:55
by Torjoki
Puppe wrote:
Torjoki wrote:Jag testdrog en arp för ett tag sedan 1400N/mm2 sträckgräns.. 1650 i brottgräns ungefär kommer inte ihåg exakt. En 12.9 har 900 sträck och 1080 brott


Har inte 12.9 bulten 1200N/mm2 brottgräns och sträckgränsen 90% av brottgränsen =1200*0,9= 1080N/mm2 ?? men iallafall så är ARP starkare ändå!



Jo just det, presic som du säger , råka vrida till det på nått konstigt sätt :oops:

Posted: 05 Dec 2005, 17:17
by Bonje
Bmwandreas wrote:Då blir det orig.


Hmm... Det måste väl ändå vara bättre att använda vanliga 12.9 pinbultar och mutter än att köra med orginal sträckbult. :idea:

Posted: 05 Dec 2005, 17:22
by Bmwandreas
Problemet är att gängorna har pajat i några block nu.
Men aldrig med orig bult eller ARP?

Posted: 05 Dec 2005, 17:44
by Bonje
Jasså!? :shock:

Jag har svårt att förstå varför gängorna skulle gå sönder pga dom vanliga 12.9 pinbultarna? (Samma gänga som orginal och ARP samt att gängan är rullad också)
Finessen med pinbult är ju att gängorna i blocket inte råkar ut för den belastning som en vanlig bult får när man drar åt.

Dom som har haft problem: Har dom inte dragit med för hårt moment, eller så har kanske toppen blivit fyft ett otal gånger innan och dragits med orginal sträckbult så många gånger att gängorna strorknat!?

Posted: 05 Dec 2005, 17:50
by peppe
Bonje wrote:Jasså!? :shock:

Jag har svårt att förstå varför gängorna skulle gå sönder pga dom vanliga 12.9 pinbultarna? (Samma gänga som orginal och ARP samt att gängan är rullad också)
Finessen med pinbult är ju att gängorna i blocket inte råkar ut för den belastning som en vanlig bult får när man drar åt.

Dom som har haft problem: Har dom inte dragit med för hårt moment, eller så har kanske toppen blivit fyft ett otal gånger innan och dragits med orginal sträckbult så många gånger att gängorna strorknat!?


Pröva och se vetja?

Posted: 05 Dec 2005, 17:53
by Bmwandreas
En av dom personerna är jag:(

Första blocket på 525an, dom var dragna 70nm.
Tog bort toppen 2 gånger(pga khöler packningen) sen var det godnatt med gängorna.

Och det blir dyrare att bygga ett nytt block istället för att satsa på pinnbult.

Posted: 05 Dec 2005, 18:52
by Ante Karlsson
Hej!

Detta med sönderdragna gängor i Bmw block verkar vara en sjuka.

Har sätt i insatsgängor i ett flertal Bmw block åt folk som dragit sönder dem. Dessa har endast använt orginalbult. Då det har varit frågan om topp byte samt blockpackningar som gått.

Mvh Ante

Posted: 05 Dec 2005, 20:00
by Bonje
peppe wrote:
Bonje wrote:Jasså!? :shock:

Jag har svårt att förstå varför gängorna skulle gå sönder pga dom vanliga 12.9 pinbultarna? (Samma gänga som orginal och ARP samt att gängan är rullad också)
Finessen med pinbult är ju att gängorna i blocket inte råkar ut för den belastning som en vanlig bult får när man drar åt.

Dom som har haft problem: Har dom inte dragit med för hårt moment, eller så har kanske toppen blivit fyft ett otal gånger innan och dragits med orginal sträckbult så många gånger att gängorna strorknat!?


Pröva och se vetja?


Jag menade inte att jag inte trode på det Andreas sa, utan att jag själv inte kan förstå varför blocken går sönder pga 12.9 pinbultarna.
Eller om det var rena oflyten att det var just den "oprövade" metoden med 21.9 pinbult som rensade gängorna i blocket, och efter det så vågade man inte försöka en gång till och bestämde sig för att det inte funkade helt enkelt.
(Självklart är det inte gratis att fixa i ordning ett nytt block och chansa på att det bara var oflyt man hade sist.)
Det skulle vara kul om någon hade en förklaring på varför det pajar med just dom..

Posted: 05 Dec 2005, 20:46
by Bmwandreas
Bonje wrote:
peppe wrote:
Bonje wrote:Jasså!? :shock:

Jag har svårt att förstå varför gängorna skulle gå sönder pga dom vanliga 12.9 pinbultarna? (Samma gänga som orginal och ARP samt att gängan är rullad också)
Finessen med pinbult är ju att gängorna i blocket inte råkar ut för den belastning som en vanlig bult får när man drar åt.

Dom som har haft problem: Har dom inte dragit med för hårt moment, eller så har kanske toppen blivit fyft ett otal gånger innan och dragits med orginal sträckbult så många gånger att gängorna strorknat!?


Pröva och se vetja?


Jag menade inte att jag inte trode på det Andreas sa, utan att jag själv inte kan förstå varför blocken går sönder pga 12.9 pinbultarna.
Eller om det var rena oflyten att det var just den "oprövade" metoden med 21.9 pinbult som rensade gängorna i blocket, och efter det så vågade man inte försöka en gång till och bestämde sig för att det inte funkade helt enkelt.
(Självklart är det inte gratis att fixa i ordning ett nytt block och chansa på att det bara var oflyt man hade sist.)
Det skulle vara kul om någon hade en förklaring på varför det pajar med just dom..


Folk kanske drar för hårt?
Kanske blir mer belastning med 12.9 bult och 70nm än med orig sträckbult...

Posted: 05 Dec 2005, 21:09
by BMW_320turbo
Bmwandreas wrote:Problemet är att gängorna har pajat i några block nu.
Men aldrig med orig bult eller ARP?


Så man kan köra med orig bult 10.9 med 1.6bar då utan vara orolig? Är det lika stor risk att gängorna går med ARP bultarna? :?: :?: :?:

Posted: 05 Dec 2005, 21:11
by BMW_320turbo
Bmwandreas wrote:Problemet är att gängorna har pajat i några block nu.
Men aldrig med orig bult eller ARP?


Så då kan man köra med orig bult 10.9 lika väl som ARP bult vid 1.5bar? :?: :?: :?: