Page 2 of 11
Posted: 08 Apr 2009, 11:33
by Lill.Persson
tackar tackar... tror det kan bli rätt bra när grejerna sitter i bilen. sånt som återstår att se. synd att det blir ett uppehåll på tre veckor nu =( men nästa gång ska grejerna ner.. och börja med tryckrören och allt runt om =) och det är ju en del
måste säga att du gjort ett schysst bygge. hoppas man kommer se den live nånstans
Posted: 08 Apr 2009, 17:41
by Bäckis
Bra jöbbet. Bromsning snart....
Posted: 08 Apr 2009, 18:11
by Lill.Persson
hehe jöbbe mä nävene jao
hoppas att det blir snart nog... får se hur långt man kommit nästa gång.. så kanske man kan boka en tid hos er
Tillbaka igen!
Posted: 30 Apr 2009, 01:08
by Lill.Persson
Då var man ledig i från arbetet igen.
Men ännu mera arbete fanns visst hemma
dock lite roligare arbete
var förbi ppf på måndan och inhandlade följande
*Vipec v44 + kontakt stycken
*Aeromotive BTR AN10
*Bosch 040 soppa pump
*Accufab 70mm Spjäl med TPS
*lite 75mm tryckrörs delar
*rostfria rör för d-pipan och 3"v-band
*IC 600*300*100
så passade dom på att svetsa tråget för returen och dä tackar ja så mycket för.
tråget sitter nu på plats och returen är inkopplat från turbon
fixade även lite rostfria kopplingar
från jobbet till olje trycket
detta borde väl gå? annars lite tips är inte dumt.
På måndag så ska vi åka och hyra ett verktyg för att gänga upp toppen för pinbultarna till kamarna.
så ska det bara vara att montera dessa 280 gradarna som vi har bestämts för att köra med och som äntligen är klara också.
Så hoppas ja på att börja på att riva ur gamel spisen i veckan.
Är det någon som har erfarenhet av skruvad båge i e36 4 dörras plus att ha baksätet kvar får gärna komma med tips.
Men nu ska ja krypa till kojs.
Måste ju upp och fira kungen i morn
Posted: 09 May 2009, 22:40
by Lill.Persson
Började röja ur motorn på fredagen den 8/5:e runt tre tiden
höll på fram till 22.30 där nånstans
kom en liten bit
bort med fronten och lossa kardan. kabelhärva med mera.
lite halv trångt garage ja har.. men mycket leksaker också
crossen fick stå på ett annat ställe för att få plats med bilen hehe
här kommer lite bilder
här var det ju så fint redan så de här vill man nästan inte riva ut
värme i garaget måste man ju ha... haha perfekt
så här såg de ut när ja gjorde kväller på fredagen
tillbaka sent på lördag eftermiddag efter en trevlig återförening med en gammal klass kamrat som man inte sett på många år.
då drar vi i gång med lyftet efter lite små pill
men det där gick ju smidigt efter att fått flyttat skotern ett par gånger för att komma förbi
skönt att man fick ur den innan man sticker på jobb i morn
så där ja. blev klar i dag lördag den 9/5 runt 21.30
rätt nöjd för att vara första gången ja river ut en motor från en e36 och var alldeles själv.. men skönt också och inte ha nån som står och donderar hela tiden =)
men men väldigt skönt att få de gjort.
nu blir det jobba två veckor ååå sen blir det ner med nya motorn och börja bygga allt runt om.. jäklar vad skoj det ska bli när det kommer nya grejor i
och själv klart måsta ja bara kolla hur det såg ut med IC:n innan ja rev allt hihihi
så får man se vart den hamnar sen
så lycka till med era byggen allesamman det börjar dra i hop sig nu
hade gött.
Adjö
Posted: 11 May 2009, 06:14
by Persson
Nice att den är ur nu brorsan
Bara å hänga i fin motorn om två veckor då
Posted: 11 May 2009, 08:14
by Chrille
Ser bra ut tycker jag.
Man blir lite sugen på E36 när man ser hur smidigt det är o lyfta ur motorn när man kan plocka bort hela fronten så där.
Posted: 11 May 2009, 19:31
by Lill.Persson
hehe ja jäklar vad sköj de ska bli att få i den faktiskt.
kommer man jobba dag och natt
nu ska de bli fart i grejerna snart
ja blev helt förvånad att det gick så lätt som de gjorde.
när ja hade rivit fronten tänkte ja men va f*n har ja gett mig in på =)
sen när man lossat allt så stog man där med skägget i brevlådan trodde ja
men dä gick ju som en dans på rosor de.
var lite annat än när ja slet ur e30 ix:en då tog de ett par veckor för man blev så less så fort för de inte gick
men dä löste sig dä också.. fast nu har den stått ett par år för den starta aldrig mera hahaa
Posted: 11 May 2009, 23:28
by Ludde_
Hur bred är icn? den verkar sitta perfekt där !
Re: Tillbaka igen!
Posted: 12 May 2009, 00:31
by Ullsokk
Ludde_: *IC 600*300*100
Lill.Persson wrote:
Hva er det for et oljefilterhus ?
Posted: 12 May 2009, 19:08
by Lill.Persson
Ullsokk
det ända ja vet är att det är i från en
M50 525:a icke vanos sen årsmodell har jag ingen aning om
tyvärr
Ludde_ ja den kunde inte passa bättre
så får man se om ja ska dit med en m-font så
ja kanske vill ha den lite längre ner så den syns lite
Posted: 12 May 2009, 19:38
by ippe
Lill.Persson wrote:ja blev helt förvånad att det gick så lätt som de gjorde.
när ja hade rivit fronten tänkte ja men va f*n har ja gett mig in på =)
sen när man lossat allt så stog man där med skägget i brevlådan trodde ja
men dä gick ju som en dans på rosor de.
Haha det påminner mig om när jag rev ut motorn för första gången på min 325.
"Hur i hvete ska jag få ihop det här"
men det gick fint!
Posted: 29 May 2009, 00:21
by Lill.Persson
Nu har det väl hänt lite grejer igen.
Sent på Tisdag kväll for ja hem med nya motorn i från Fp Engines i Stockholm till hem byn 30 mil norr över.
Onsdag börjades det monteras lite små grejer i från gamla motorn till nya. gick rätt trögt hände inte så mycket den dagen.
Men i dag har det där i mot hänt lite
Började med att montera m20 svänghjul så fick ja kapa gamla bultarna i från 50mm ner till 30mm som blev lagom längd
sen nya kopplingen och tryckplatta kom på plats tätt efter.
växellådan var lite trixig att få dit men dä gick dä också efter lite svordomar
och m20 startmotor kom på plats
ja sen var det ju bara börja hinka i grejerna
insåg ju rätt fort att de inte gick att ha turbon på de där viset så dä vara bara vinkla ner den rakt ner
efter många skrik och helt genomblöt i svett så var den på plats.
men lite sämre plats för stressfläkten
så i morn blir det bygga nytt motorfäste.
och store bror ska få svarva nya motorkuddar
så på återseende
god natt
Posted: 01 Jun 2009, 08:26
by Overdrift-Johan
jag skulle starkt rekomendera dig att köpa nya bult till svänghjulet, kan bli otäckt annars...
Posted: 02 Jun 2009, 21:18
by Lill.Persson
Overdrift-Johan wrote:jag skulle starkt rekomendera dig att köpa nya bult till svänghjulet, kan bli otäckt annars...
okej. det är inte tillräkligt med ungefär 6mm gjäng moment draget och lockthit. på orginal var det inte mycket mer gjänga som gick in. hehe annars är det väl bara riva ur grejerna igen
wastegate och downpipe
Posted: 02 Jun 2009, 21:27
by Lill.Persson
har nu kommit en bit på rör svetsande för wastegaten och downpipen.
röret från w-gaten till d-pipan fattas tog slut på matrial. lika med d-pipan som kommer bli lite längre
men här kommer lite bilder
inte världens snyggaste svetsar. men dä duger i allafall
hade ingen bild på rörer till w-gaten dä får komma senare
uscha måste man väg å jobba nu.
så dä blir stilla stående i två veckor nu vill man ju bara bli klar
hade gött
Posted: 25 Jun 2009, 20:50
by Lill.Persson
Nu Ska det hämna rätt =)
som sakt wastegate röret kvar till downpipen annars är den klar
har svetsat dit en v-bansskarv så nu kom de dit ett flexrör också. nu är det bara resten av systemet kvar
någon som har tips på upphängningen till en 3,5" ljuddämpare till e36 kom gärna med förslag
motivationen är ganska låg förtillfälle.
men dä händer ju lite varje gång ja är där ute så dä känns ju bra
fäste till IC:n är färdigt så nu sitter den på plats också
uscha känns som det är miljarder med saker kvar innan start.
men dä är ju första gången man gör nått sånt här så man får väl vara nöjd ändå =)