Page 2 of 4

Posted: 19 Jan 2009, 21:54
by kartungen
Ser bra ut pro_mille. Ja jb welden funkar ju bara till bensin, synd med tanke på priset :( Ska ta och plasta min topp till nästa år och göra lite flödestest så man får se vad man kan få ut av m20 topparna. Skulle var kul att se hur arg m20in skulle bli med 200cfm+ i flöde :twisted:

Posted: 19 Jan 2009, 22:27
by NLR
Toppen Jag gjorde till Limmet´s M20 plastade jag upp i golvet.
Den flödade ca 220cfm @ 28" vatten (har jag för mig) på insug
med mycket plast (modellera i bänken) med +1mm ventil.
Ska kolla om jag hittar papprena (många högar och leta i...)
kanske har nåra bilder också.
/Christer

Posted: 19 Jan 2009, 22:32
by kartungen
NLR wrote:Toppen Jag gjorde till Limmet´s M20 plastade jag upp i golvet.
Den flödade ca 220cfm @ 28" vatten (har jag för mig) på insug
med mycket plast (modellera i bänken) med +1mm ventil.
Ska kolla om jag hittar papprena (många högar och leta i...)
kanske har nåra bilder också.
/Christer


Skulle vara högintressant att se! Vad var för arior min/max på den insugskanalen? Tänkte iom att org. kanalen är lite för stor skulle det vara intressant att veta vad den toppen hade.

Posted: 19 Jan 2009, 22:42
by pro_mille
Christer, jag hittade dom här bilderna på zatzy på Limmets tråd.

Image

Image

Image

Image

Posted: 20 Jan 2009, 00:34
by NLR
Hittade papprena.
In Ut
MM CFM CFM
3 69,7 53,1
6 130,6 103
9 175,7 132,7
12 208,6 159
15 220,5 170,1

Det var med D-portad insug i modellera. Jag testade även att plasta lite i
taket för att räta ut långa radien men då tappa den utom på höga lyft
då flöda den som mest 227,5cfm.
På bilderna så var det ingen plast i kanalerna, sätena sjönk ganska
omgående i den toppen så den åkte av för rep och då plastade jag i
insugarna. M20 är rolig och ganska snabbportad synd bara att dom går
sönder, det är inte roligt att lägga ner massa jobb och sen spricker dom.
Limmet´s topp var ett snabbjobb så jag la inte ner nån extra energi och
räkna på areor, bara slipa ur den snabbt.
Ett par bilder jag hitta.


Image
Image

/Christer

Posted: 20 Jan 2009, 00:55
by s2_i_e30
NLR: ok du har portat sveriges/värdens vassaste m20 och det var ett "snabbjobb" tänk om du fick göra ett "långjobb",, kåll på kanalerna va det..

Posted: 20 Jan 2009, 09:33
by Bmwandreas
Oftast är det inte toppflödet som tar slut utan man bottnar turbon. Kör stor turbo och ladda lite mer med en mild topp. Då håller M20 ihop lite bättre :wink:

Posted: 22 Jan 2009, 20:19
by Rsjerry
Hmm undrar vad mycket effekt en topp med det flödet, stygga kammar och 3,2liter kunde klämma ur sig :)

Sugmotor då 8)

Posted: 25 Jan 2009, 09:34
by norrback
Anders Elenius wrote:Bäckis: minns du ungefär hur "bra" du portade min topp? Var väl kanske 2år sen eller nåt liknande...
Var en m20b25 pirat topp av märket KS...

Skall kanske flöda den i en "riktitg" flödes bänk innan jag monterar motorn i nya bilen. Blir intressant att se hur den flödar...

Är pirat topparna flödes mässigt mycket sämre än bmw originala?


Dom är sämre.

Portade en pirattopp för ett tag sen, den flödade "snabb" portad in ca 170cfm. Ungefär som en orginal BMW topp.

Men somsagt, kanalarean är för stor som vanligt. Finns inte många toppar som har tillräckligt liten area från början. M motorerna är mycket nära. Men om man talar mera standard motorer så skall allt plastas om man vill ha riktigt bra resultat.

Kom hit med toppen så plastar vi lite så du får bättre gashastighet från början av registret.


/Andre'

Posted: 25 Jan 2009, 10:01
by norrback
Rsjerry wrote:Hmm undrar vad mycket effekt en topp med det flödet, stygga kammar och 3,2liter kunde klämma ur sig :)

Sugmotor då 8)


Flödet på 220cfm på en 6:a räcker till 370hk. Så flödet är inte problemet!! Problemet är att få en kam med tillräckligt tid-area så man får motorn att varva med hög fyllnadsgrad. Samt är kanalen för stor, kanalarean för 320hk på en 6:a skall vara på minsta stället i kanalen ca 850mm2. Motsvarar ett runt hål på 33mm.

Om du får en M20 topp att fungera i praktiken med 15mm lyft och 280 duration vid 0,05" så skall 320hk inte vara omöjligt, MEN du måste ha ordentligt med lyft och varva mot 9000 för att komma upp i ordentliga kolvmedelhastigheter, max effekten på lite över 8000 rpm. Durationen är inte nåt man vill ha mera än nödvändigt, den höjer inte tid-arean mycket, den äter upp arean i överlapp.

/Andre'

Posted: 25 Jan 2009, 20:38
by Anders Elenius
norrback wrote:
Anders Elenius wrote:Bäckis: minns du ungefär hur "bra" du portade min topp? Var väl kanske 2år sen eller nåt liknande...
Var en m20b25 pirat topp av märket KS...

Skall kanske flöda den i en "riktitg" flödes bänk innan jag monterar motorn i nya bilen. Blir intressant att se hur den flödar...

Är pirat topparna flödes mässigt mycket sämre än bmw originala?


Dom är sämre.

Portade en pirattopp för ett tag sen, den flödade "snabb" portad in ca 170cfm. Ungefär som en orginal BMW topp.

Men somsagt, kanalarean är för stor som vanligt. Finns inte många toppar som har tillräckligt liten area från början. M motorerna är mycket nära. Men om man talar mera standard motorer så skall allt plastas om man vill ha riktigt bra resultat.

Kom hit med toppen så plastar vi lite så du får bättre gashastighet från början av registret.


/Andre'


Jo, det skulle vara intressant att plasta/fixa i ordning min topp.
Med en lämplig kamaxel och en anorrback portad topp och flugturbon min skulle det bli en riktit trevlig maskin tror ja...:)

Börjar ha i ordning karossen nu för lack, får se hur jag gör med motorn om jag öppnar den eller inte...

Posted: 25 Jan 2009, 21:26
by s2_i_e30
ot: va flödar en s50b32 topp orginal?

Posted: 25 Jan 2009, 23:10
by RoDe
vad är det som gör att pirat KS topparna flödar sämre än bmw original?

lite OT:
vissa påstår att man inte behöver svetsa KS topparna för att dom håller för överladdning p.g.a. sin speciella gjutning/gjutämne. sant/falskt?

KS tillverkar sämre flödande toppar, men mer hållbara?

Posted: 25 Jan 2009, 23:16
by Nobbe
Hur mkt energi lägger ni portare ner på hur gasflödet beter sig när den väl kommit förbi insugsventilen?

Posted: 25 Jan 2009, 23:45
by Nisse Järnet
RoDe wrote:vad är det som gör att pirat KS topparna flödar sämre än bmw original?

lite OT:
vissa påstår att man inte behöver svetsa KS topparna för att dom håller för överladdning p.g.a. sin speciella gjutning/gjutämne. sant/falskt?

KS tillverkar sämre flödande toppar, men mer hållbara?
Ser Ks topparnas vattenkanaler likadana ut runt förbränningsrummen som BMWs lär dom behöva svetsas också :)

Posted: 26 Jan 2009, 04:23
by norrback
Nobbe wrote:Hur mkt energi lägger ni portare ner på hur gasflödet beter sig när den väl kommit förbi insugsventilen?


så mycket tid så det blir bra, beror ju helt på förbränningsrummet, vissa toppar kan man inte göra så mycket åt, andra kan förbättras mycket mera.


/Andre'

Posted: 26 Jan 2009, 07:15
by Nobbe
Följdfråga: Hur kontrollerar ni att gas fördelningen blir bra då? Optiskt med rök eller hur gör man?

Rätt intressant ämne det här.