Page 2 of 34

Posted: 21 Nov 2008, 10:19
by ZAK
DrKamikaze wrote:ska bli kul att följa! Har samma mål med liknande motor/kompressor :)
lycka till!


Jo jag var in och läste. Väldigt trevlig motor du byggt. Får se om jag orkar gå lika seriöst som du och lacka allt så snyggt.
Blev lite intresserad av oljekylningen till kolvarna. Var beställde du munstyckena och har du nån mer beskrivning hur du gjorde?

e30 344i wrote:Här händer de grejer :D Ska du ha plast ruter eller??

Mvh Marcus..


Det blir nog ev. plast bak beroende på om jag hittar någon som säljer röktonat i lexan.

bullen! wrote:bocka inte egna rör bara. har sett avåkningar med hemmabockat och det ser inte kul ut.


Jag har inte planerat att åka av vägen alls ^^
Men det blir någon riktig isåfall.

Kajan wrote:Har dom delarna du behöver nere på den svarta är t lucka på den me bara att skära bort och sätta dit, dvs om ni har svets där nere.... hehe


Ja vi får ta och kapa lite någon dag så ni blir av med den svarte.
Bur får vi se hur jag gör.. Mange med picken ska komma och lägga sin åsikt. Efter det får jag se hur man gör.

Posted: 21 Nov 2008, 10:39
by Hansa
Jak kan sno med mig morbrors poleringsmaskin så kan vi polera upp lite finish innan sommaren 09 :D

Posted: 21 Nov 2008, 10:54
by DrKamikaze
ZAK wrote:
DrKamikaze wrote:ska bli kul att följa! Har samma mål med liknande motor/kompressor :)
lycka till!


Jo jag var in och läste. Väldigt trevlig motor du byggt. Får se om jag orkar gå lika seriöst som du och lacka allt så snyggt.
Blev lite intresserad av oljekylningen till kolvarna. Var beställde du munstyckena och har du nån mer beskrivning hur du gjorde?

Munstyckena är från m50, beställdes från bmw...har för mig dom kostade typ 80kr/st. Nae, inte mycket mer beskrivning än vad jag har i tråden, bilderna säger rätt mycket. Borra med rätt storlek i en lagom vinkel ;) Borrde med typ 5,97mm eller 5,98mm...blev några hundradelar större då det gjordes för hand så munstyckena passade som handen i handsken sen (6mm). Och sen försänka för skallen (8mm om jag inte minns fel?) (tillräckligt långt ner så inte munstycket stryper oljeflödet till lagret). Ppf kan göra det åt dig annars om det är intressant, har för mig dom tog 2000 för det inkl munstyckena.
Tack förresten! :)

Posted: 22 Nov 2008, 00:59
by ZAK
DrKamikaze wrote:
ZAK wrote:
DrKamikaze wrote:ska bli kul att följa! Har samma mål med liknande motor/kompressor :)
lycka till!


Jo jag var in och läste. Väldigt trevlig motor du byggt. Får se om jag orkar gå lika seriöst som du och lacka allt så snyggt.
Blev lite intresserad av oljekylningen till kolvarna. Var beställde du munstyckena och har du nån mer beskrivning hur du gjorde?

Munstyckena är från m50, beställdes från bmw...har för mig dom kostade typ 80kr/st. Nae, inte mycket mer beskrivning än vad jag har i tråden, bilderna säger rätt mycket. Borra med rätt storlek i en lagom vinkel ;) Borrde med typ 5,97mm eller 5,98mm...blev några hundradelar större då det gjordes för hand så munstyckena passade som handen i handsken sen (6mm). Och sen försänka för skallen (8mm om jag inte minns fel?) (tillräckligt långt ner så inte munstycket stryper oljeflödet till lagret). Ppf kan göra det åt dig annars om det är intressant, har för mig dom tog 2000 för det inkl munstyckena.
Tack förresten! :)


Nja jag gör det hellre själv. Tycker det är roligast så. Men ska nog ta och beställa detta.

Posted: 22 Nov 2008, 01:24
by ZAK
Ja igår vart det flera timmar i garaget igen. Skönt att bara gå och småmeka lite. Här kommer då dagens bilder. Humorn är hög idag ^^

Tömde bränslesystemet på e85..
Image

Får se om Ferrarin tål lite sprit ^^
Image

Service/tankhål
Image

Tanken är ju då att detta ska sitta i hålet ovan ^^

Image

Nu är det mkt enklare att meka bakaxeln osv..
Image

Här var det något som block'ade vägen. ca 15.000 mil
Image


Tur man åt gröt till frukost så man kan lyfta högt!
Image

Man tager vad man haver...
Image

Nu ska vi börja lyfta ut motorn eller ska man säga lyfta upp karossen? Notera även Vicco's a.k.a Brasses jeansröv till höger!
Image

Vi tog i för knugen och fostervattnet och undrade hur faan karossen kunde vara så tung. Här är svaret. jag hade visst glömt nånting. hahah
Image

Efter mkt om och men så lossnade det. Men det blev hyfsat rörigt...
Image

Men visst blir det toppen! :roll:
Image

Här står motorn. Undrar om den står pall (kass humor var det)
Image

Folk som letar efter ett bra rengöringsmedel så har jag bara en sak att säga er....
Image

Spruta på. Ev. skrubba med en borste. Spola av med vatten. Hej håå alfanoool =] (tog bara 10x10 ruta för att visa hur lätt det gick)
Image

Hur ofta ser ett orört motorrum ut så här i en 1985a?
Image


Höres i morgon igen!
Storstäda står på schemat

Posted: 22 Nov 2008, 01:33
by Ludde_
Haha underbar läsning mange! känns som att det kommer bli rätt mkt nytt och bytt till sommaren 09 :D

Blir nog jaevla najs det här när det blir klart :)

Mvh


///Ludde

Posted: 22 Nov 2008, 02:07
by CrazyVikingsRacing
Vi får hoppas, vi får hoppas!

Posted: 22 Nov 2008, 11:41
by vicco
Bra jobbat ZAK.
Får vi se Manges superkrafter sen ? :lol:

Posted: 22 Nov 2008, 12:55
by ^Tonix^
Snygg spolvätske behållare :wink:

Posted: 22 Nov 2008, 13:33
by CrazyVikingsRacing
^Tonix^ wrote:Snygg spolvätske behållare :wink:


Jo jag tror han har patent på den där konstruktionen:P

Posted: 22 Nov 2008, 15:21
by ZAK
Ludde_ wrote:Haha underbar läsning mange! känns som att det kommer bli rätt mkt nytt och bytt till sommaren 09 :D

Blir nog jaevla najs det här när det blir klart :)

Mvh


///Ludde


Jo det kommer nog bli en helt ny bil som inte går på svajj =]

CrazyVikingsRacing wrote:
^Tonix^ wrote:Snygg spolvätske behållare :wink:


Jo jag tror han har patent på den där konstruktionen:P


Det finns mkt patent på denna bil.. Snabblösningar is the shit ^^

^Tonix^ wrote:Snygg spolvätske behållare :wink:


Ja den gick tom igenom besiktningen haha =]

vicco wrote:Bra jobbat ZAK.
Får vi se Manges superkrafter sen ? :lol:


Vilka superkrafter pratar vi om denna gång? ^^

Posted: 22 Nov 2008, 15:56
by CrazyVikingsRacing
ZAK wrote:
CrazyVikingsRacing wrote:
^Tonix^ wrote:Snygg spolvätske behållare :wink:


Jo jag tror han har patent på den där konstruktionen:P


Det finns mkt patent på denna bil.. Snabblösningar is the shit ^^


Så sant som det är sagt;) haha

Posted: 22 Nov 2008, 18:47
by ZAK
Var en stund till i garaget idag.
Stod mest städning och plocka undan på schemat.

Men lite skruvande blev det..

En hel framvagn isärplockad. Fjäderbenen ska bytas ut mot 51mm. Framvagnsbalken fick underkänd så den ska antingen bytas ut eller rostlagas.
Image

Här är andra lösningen på den spännande lösningen av spolvätskebehållarn.
Här är spolmunstycket till rutan.
Image

Provade nya förarstolen, men den vart bokstavligen en skitstol! Det blir reklamation på den här :roll:
Image

Nu ska jag och dricka några drinkar innehållande jägermeister. Gäller att fylla på med glykolen när det blir kallt ute.

Posted: 22 Nov 2008, 22:31
by Hansa
Snacka om att du hamnar i blåsväder när du sitter på den skitstolen..

Posted: 23 Nov 2008, 04:15
by ZAK
Hansa wrote:Snacka om att du hamnar i blåsväder när du sitter på den skitstolen..


blåser väl aldrig i denna staden.. haha (vindstilla senaste 1875)

Posted: 23 Nov 2008, 22:29
by ZAK
Efter att vaknat upp vid 13 tiden idag och vart lagom stabil i kroppen så var jag i garaget vid 16 tiden ^^

Har bara gått och småpillat lite och tagit det allmänt lugnt..
Här kommer dagens bilder iaf

Det är ska då föreställa bromsvätska i en fanta-pet (för övrigt gamla spolvätskebehålarn)
Image

Konsolen som sitter för fläkten fick sig en omgång och rensade bort
massa isolering och gjordes klar för blästring.
Image

Bara elsystemet kvar i motorutrymmet nu. Ska sitta och märka upp allt i morgon innan jag tar bort det. Vill inte stå där sen och klia sig i huvudet. Stå där som Dynamit harry och gissa "Den gubben går till den gubben" osv.. 8)
Image

Posted: 23 Nov 2008, 23:07
by vicco
haha Harry :)
Bra jobbat zak!