Ny regel för dragracing.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Tycker det är både bra och "dåligt". Fördelarna väger emot nackdelarna och det bör ju gå att bygga något skyddstråg eller liknande under motorn som blir demonterbar.
Mvh Mathias
Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
de e väl bara att göra som vissa raggar dragracers. linda några vuxenblöjor under motor/låda..SFI taggar kan man skriva ut själv
det är inte mkt som behövs för att stoppa lite läckage...
det är inte mkt som behövs för att stoppa lite läckage...
Last edited by Magnaten on 16 Nov 2008, 07:30, edited 1 time in total.
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
passat TDI 2008
Audi A6 2009
Som sagt, det blir rena strippenbyggen som kommer att köra i framtiden.
Så kallade "gatbilar", som åker dit för skojs skull, kommer att försvinna vilket jag tycker är synd.
Hur många "gatbilar" med effekter med minst 500 hk kommer att försvinna? Jag tror det är säkert 90 %.
Nej, resultatet är att det blir att dessa bilar dyker upp på rejsa.nu event och liknande.
Så kallade "gatbilar", som åker dit för skojs skull, kommer att försvinna vilket jag tycker är synd.
Hur många "gatbilar" med effekter med minst 500 hk kommer att försvinna? Jag tror det är säkert 90 %.
Nej, resultatet är att det blir att dessa bilar dyker upp på rejsa.nu event och liknande.
Blir lite förvirrad av att läsa reglementena. Men enda jag hittar när det gäller ET-reglementet är detta. dom flesta lokala tävlingar går väl efter ET reglementet?
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR-ET.pdf
Från och med 1 januari 2009 i säkerhetskategori 7,50 - 9,99 sek ¼ mile (402,33). 4,50 - 6,39 sek 1/8 mile (201,17 m) krävs nedre motorskydd enligt DRT 1.11.
För bilar med överladdning eller lustgassystem i säkerhetskategori Advanced ET
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf
DRT 1.11 Nedre motorskydd
Nedre motorskydd enligt SFI Spec. 7.1, 7.2 eller som alternativ ett uppsamlingskärl.
Kärlet ska fungera som uppsamlare av vätska, delar samt var monterad mellan ramrören/balkarna och sträcka sig framför svängningsdämparen mot bakre motorplåten.
Kärlet måste vara försedd med en 5 cm hög kant runt om, minimalt antal springor/hål i kanterna för att möjliggöra montering vid ram, styrning, rör/slangar är tillåtet.
En flamskyddad oljeabsorberande matta ska finnas i kärlets botten och vara väl förankrad. Den oljeabsorberande mattan skall bytas vid behov.
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR-ET.pdf
Från och med 1 januari 2009 i säkerhetskategori 7,50 - 9,99 sek ¼ mile (402,33). 4,50 - 6,39 sek 1/8 mile (201,17 m) krävs nedre motorskydd enligt DRT 1.11.
För bilar med överladdning eller lustgassystem i säkerhetskategori Advanced ET
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf
DRT 1.11 Nedre motorskydd
Nedre motorskydd enligt SFI Spec. 7.1, 7.2 eller som alternativ ett uppsamlingskärl.
Kärlet ska fungera som uppsamlare av vätska, delar samt var monterad mellan ramrören/balkarna och sträcka sig framför svängningsdämparen mot bakre motorplåten.
Kärlet måste vara försedd med en 5 cm hög kant runt om, minimalt antal springor/hål i kanterna för att möjliggöra montering vid ram, styrning, rör/slangar är tillåtet.
En flamskyddad oljeabsorberande matta ska finnas i kärlets botten och vara väl förankrad. Den oljeabsorberande mattan skall bytas vid behov.
Magnaten wrote:Clew wrote:Ja då lägger jag då ingen energi på att köra rakt fram då. Hade tänkt att testa lite.
Det här kan väl vara krav på bilar med framkrafs det är ju ändå dom som brukar spränga lådor och kladda ner hela strippen.
det är just såna som "ska prova lite" som oftast kladdar ner strippen, har inte riktigt koll på hur mkt påfrestning det blir på bitarna när man mosar på lite på klistrat.
dom seriöst intresserade finner oftast en bra lösning på saneringbiten
detta var inte just direkt riktat mot dej
Jo det har du nog rätt i, det jag mena var att jag inte är så seriöst
intresserad av raktfram-åka, så det får ju helt enkelt vara för min del.
Nåt 5cm tråg är inte att tala om, då försvann min markfrigång nästan helt...
Det är ju ändå en publiksport och det är inte så kul att vänta på sanering, brukar vara på alla kjula och malmby evenemang då jag bor i närheten, och där ute har man nog väntat åtskilliga timmar totalt.
Men om man nu skulle bygga sig en blöja, är det någon som har koll på vad för material som kan vara lämpligt att lägga i den? Har sett sånt på summit, men det borde väl finnas nåt man kan få tag i på hemmaplan?
Clew wrote:Nåt 5cm tråg är inte att tala om, då försvann min markfrigång nästan helt...
Det behöver ju inte sticka ner 5 cm under tråget, borde ju kunna ligga just under tråget med en 5 cm kant uppåt, om det finns plats dvs
Last edited by St3v3 on 16 Nov 2008, 14:34, edited 1 time in total.
V8
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Trelleborgs packning som pite borna säger.. detta kommer bli jätte jobbigt
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
Mikael S wrote:Blir lite förvirrad av att läsa reglementena. Men enda jag hittar när det gäller ET-reglementet är detta. dom flesta lokala tävlingar går väl efter ET reglementet?
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR-ET.pdf
Från och med 1 januari 2009 i säkerhetskategori 7,50 - 9,99 sek ¼ mile (402,33). 4,50 - 6,39 sek 1/8 mile (201,17 m) krävs nedre motorskydd enligt DRT 1.11.
För bilar med överladdning eller lustgassystem i säkerhetskategori Advanced ET
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf
DRT 1.11 Nedre motorskydd
Nedre motorskydd enligt SFI Spec. 7.1, 7.2 eller som alternativ ett uppsamlingskärl.
Kärlet ska fungera som uppsamlare av vätska, delar samt var monterad mellan ramrören/balkarna och sträcka sig framför svängningsdämparen mot bakre motorplåten.
Kärlet måste vara försedd med en 5 cm hög kant runt om, minimalt antal springor/hål i kanterna för att möjliggöra montering vid ram, styrning, rör/slangar är tillåtet.
En flamskyddad oljeabsorberande matta ska finnas i kärlets botten och vara väl förankrad. Den oljeabsorberande mattan skall bytas vid behov.
Det lär ju betyda att 10sec o uppåt "klarar sig". Sen att dom som enbart kör stripp bör montera det ändå är väl en god gärning.
Regeln ger då ialla fall utrymme för "gatbilar" fortfarande. Skulle det införas rakt över så skulle EDPS o liknande bli bra mycket mindre.
Sen ang framkrafs så är det precis som någon nämnde ovan att seriösa förare bygger lådor som håller
För min egen del så ska det nog inte vara några problem att få dit lite plåt under motor/låda.
mvh johan
det är bara en plåt som behövs, e väl fan inget å lipa över!! Åk på mer än 1 dragrace tävling per sommar och du är så trött på saneringar att du skulle kunna hänga klantarslet som glömt dra nån slangkoppling och lägger olja över banan i ögonbrynen!!
Henrik Braun
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Den som löser detta på ett regelmässigt sätt på en E-30 får gärna dela med sig hur han gjort..
M V H
Mattias "Tian" Lithammer
mattias.lithammer@gmail.com
Oxelösund
BMW E-30 335 turbo
7.50 Taggad
2009: 1/4 Mile 10,85 60 foot: 1,619 206,5km
2010: 1/4 Mile 9,855 60 foot: 1,480 220,5 km
2011:
2012: 1/4 Mile 8,69 60 foot 1,37 255,44km
Mattias "Tian" Lithammer
mattias.lithammer@gmail.com
Oxelösund
BMW E-30 335 turbo
7.50 Taggad
2009: 1/4 Mile 10,85 60 foot: 1,619 206,5km
2010: 1/4 Mile 9,855 60 foot: 1,480 220,5 km
2011:
2012: 1/4 Mile 8,69 60 foot 1,37 255,44km