Page 2 of 4

Posted: 20 Nov 2008, 09:48
by robbz
coolt projekt, alltid kul med lite nya ideér 8)

/mvh

Posted: 23 Nov 2008, 20:09
by BeEmVe
Projektet har väl legat på is nu ett par dagar eftersom kastrullräjsern skulle bli strippad på allt av värde innan skrot, men kommande vecka görs ett till ryck med 340:n.

Birro skaffade nya ventilkåpspackningar till den så de blev att plocka av ventilkåporna o ta med dessa till jobbet i morron för lack, samt förstärkning av vårat fina vxllådsfäste *ironi*

Allt för den här helgen! Över o ut

//Micha

Posted: 01 Dec 2008, 21:27
by birro
Idag har det måttats lite för grenrörsbygge. Blir 2 st limpor. Alltså vi tar orginal-flänsarna och kapar precis i början, tar 2" för för att få ut dom cirka 1-2cm sen så blir det 2" tums rör som dom går in i. Ska försöka ta lite mer bilder imorn har dock inte hänt allt för mycket..

Posted: 01 Dec 2008, 22:22
by cerveza
coolt projekt .. jobba på nu grabbar :)

Posted: 02 Dec 2008, 00:40
by P3kka
Fräänt! :D Har själv fundera på en sån spis, verkar skoj
Hur gör ni besiktnng om de nu blir av :wink: med orginalmotorn då eller?

Jobba på å lycka till :!:

Posted: 02 Dec 2008, 13:15
by birro
P3kka wrote:Fräänt! :D Har själv fundera på en sån spis, verkar skoj
Hur gör ni besiktnng om de nu blir av :wink: med orginalmotorn då eller?

Jobba på å lycka till :!:


Tackar! Jo det är en riktigt fin maskin faktiskt, automatlådan är det inge fel på heller :)
Bilen är besiktigad tills juni typ. Vet faktiskt inte hur vi ska göra sen. Lär inte vara allt för svårt att få den igenom sen hoppas vi på MEN vi försöker bygga allt så "orginal" som möjligt så man i princip kan slippa åka på en ombesiktning om det blir en flygande besiktning

Posted: 02 Dec 2008, 19:48
by BeEmVe
så nu är ena sidans fläsar fixade, kapat av dom från originalrören o slipat som en dåre inuti.

de råder väl kanske lite delade meningar om hur grenröret ska bli men enligt mig som gör det så blir det:

Originalfläns med ca 1,5cm 2" rörbit på sen en böj på ca 60* som går ner till en limpa som ska vara 2,5", allt ska göras så tajt som möjligt mot motorn så att vi inte måste göra om allt för att de stack ut för mycke o tar i rambenet (gaska tajt där nämligen).
Satt o funerade lite på de idag om man ska vinkla hela limpan neråt vxllådans håll (form som ett ex ppf insug) så får man i alla fall lite bättre flöde på gaserna. lr vad sägs?

slipningen av ventilkåporna blev väl sådär...
har slipat en redan (tog 3tim) men de e fortfarande en del gammal färg på den i små hörn osv, så de blir att blästra av båda istället.

Tyvär blir de inga bilder eftersom datan inte vill veta av min tele... jävla skit telefon!

Posted: 02 Dec 2008, 21:21
by Scrazher
skönt att ni jobbar på gajs! Dags att komma förbi och hjälpa till lite igen snart tror jag.
Ringer efter en statusrapport imorgon ;D

:mrgreen:

Posted: 03 Dec 2008, 08:50
by birro
Igår blev det massa annat gjort.. skrotat den röde samt flyttat på 540n så nu är det mycket mera plats :) Jävla projekt att få iväg allt. Tack virre för hjälpen med lastbil

Posted: 05 Dec 2008, 19:38
by BeEmVe
Nu har jag fått igång telen med datan så här e lita blandade bilder..


Fläsarna innan svetsning (ena sidan bara)
Image

ena motorfästet under svetsningen
Image

en liten bild på där vi svetsade på några plåtar för att få in boxarna på ett bra sätt.
Före:
Image

Efter:
Image

Vxllådsfäste innan förstärkningen (vi hade druckit några öl om någon tycker de e fult)
Image

Posted: 07 Dec 2008, 21:26
by BeEmVe
idag blev de en vända ut till garaget också, men inte så mycke gjort.

drog till "feltema" igår o köpte lite rörböjar till grenrörsbygget o fick då syn på leksakshelikoptrar.. köpte 2 st o blev automatiskt 5 år gammal igen :P haha. men men..

Punktade ihop grenröret o skulle plocka av det för helsvetsning på jobbet (gasen tog slut i svetsen förut) men punkterna hade inte fäst så allt trilla isär vid avmontering. ska fixa ant ny svetsgas eller fixa en annan svets nu i veckan.

Över o ut

Posted: 08 Dec 2008, 20:08
by birro
Jag slänger upp lite bilder från gårdagen.

Början på grenrör:
Image

Före vi kapat ut för där böjjarna möter 2½" röret:
Image
Kan lägga till att vi sedan kapade av sidorna snett mot mitten nedåt på 2½" röret så att det ska gå löst mot styrningen.

Haha och sen det fina växellådsfästet...
Image

I veckan ska ventilkåporna blästras, lackas och sedan i med motorn igen. Ska väl försöka börja lite med elen i bilen också så det blir klart nångång. Ska knåpas ett fäste för expansionskärlet också
allt för nu

Posted: 08 Dec 2008, 21:06
by Grefven
är inte sådana grenrör helt förödande för flödet? man kan ju lätt slarva bort 100hk på en smallblock om man har kassa limpor istället för riktiga headers.

förstår att det är p.g.a platsbrist men går det inte att smida till något flödesvänligare?

Posted: 08 Dec 2008, 23:02
by birro
bullen! wrote:är inte sådana grenrör helt förödande för flödet? man kan ju lätt slarva bort 100hk på en smallblock om man har kassa limpor istället för riktiga headers.

förstår att det är p.g.a platsbrist men går det inte att smida till något flödesvänligare?


Jo vi har medvetna om att det kommer att bli kasst flöde men vi bygger det så "smidigt" som möjligt. Visst hade vi kunnat pula med massa rörböjjar etc men detta ska bara bli en rolig bus bil som man kan sladda runt med på vintern/ta några varv på bana om man känner för det :)
Snids faktiskt redan planer för nästa vinter och då kan de bli roligt.. 2 små agg skulle sitta fint med lite fis-ladd

Posted: 08 Dec 2008, 23:04
by birro
Glömde skriva att det är roligt med kommentarer/kritik. Det är inte farligt att undra eller säga att något ser förjävligt ut :)

Posted: 08 Dec 2008, 23:10
by Bödvar
Men bara att vinkla rören från toppen sett "bakåt" borde ju vara bättre flödesmässigt, sen är de ju väldigt enkelt också:)

Ser skitkul ut annars :)

Posted: 09 Dec 2008, 07:45
by BeEmVe
de två yttre rören är vinklade mot mitten + att nedre delen av limpan blir snekapad

så att de blir dessa vinklar \___/

förhoppningsvis ska de hjälpa flödet lite på traven :)