Page 2 of 11
Posted: 11 Nov 2008, 19:25
by Claes
I nya Epanytt läste jag ett lite trevligt reportage om e85.
Det är tydligen så att man på lagligt vis får ha eftermarknadssprut i bilar som är producerade före 1992 om man gör e85 konvertering, detta var iaf för mig en nyhet.
Kanske blir en konvertering iaf då....
nu kanske sbp inte bryr sig så hårt annars heller vad vet jag, men det är som sagt lite kul om man kan få det lagligt .
Posted: 12 Nov 2008, 20:15
by Claes
Var ute i garaget en snabbis idag o vägde motor + låda.
Fasen det är en rejäl klump, nu kan man iofs ta bort runt 5kg som räknades med typ spännband, träklossar, mm. Men hursom så är 250 kg rätt mycket, skulle dock vara intressant o veta hur mycket orginal motor & låda väger.
Ingen här som vet?
Har för mig att orginal lådan vägde runt 40kg när jag skicka iväg den med posten.
Posted: 12 Nov 2008, 20:27
by Resgard
Det är en rejäl motor de där, bara blocket tomt väger ju nästan som en liten 4a
Posted: 19 Nov 2008, 20:57
by Claes
Resgard wrote:Det är en rejäl motor de där, bara blocket tomt väger ju nästan som en liten 4a
Typ
Idag var man ute en sväng o provmonterade motorn...... men man stötte på patrull som vanligt.
Tråget tar i styrväxeln + framvagnsbalken och tråget går inte o bygga om på just det stället. Så frågan är vad man får göra för sfro med framvagnsbalken och styröronen ute i navet? (har skickat frågan till sfro men någon här som kanske VET)
min första tanke är att man kanske kan sänka framvagnsbalken och då automatiskt styrväxeln, men då måste man säkert sänka lika mycket i örat ute vid navet om man nu äns får göra så men det har jag också skickat mail om så det får man hoppas man får svar på snart.
kolla mina färdigheter i paint så kanske ni förstår hur jag menar....
Posted: 09 Mar 2009, 20:27
by Claes
Efter en totalrenovering av min saab 95 motor (mycket i förebyggande syfte) o en hel del hus pill o brist på motivation så har det nu äntligen hänt lite igen.
Det som hanns med att fixa till i helgen var att test montera 300zx skivor o bromsok bak samt lackat om alla oken till en lite mer diskret färg...
några bilder måste man ju bjuda på från mästerfotografen......
Snygg färg va?
Dammgråa blev dom visst......
Eller kanske inte.
Nu skall bara färgen torka 24h sedan kan man kanske montera dom o se om mina orginal 15" are går på utan att ta i oken.
Posted: 09 Mar 2009, 23:32
by J.Eklund
Haha, komiskt att du hade kommit med en uppdate från garaget.
Jag frågade Danne i förrgår, om han hade hört något från dig om hur det gick med bilen..
Kul att du har kommit igång lite igen!
Har du också handlat svets på Duab huset?
Tyckte bestämt att det stod en sån i bakgrunden.
Kämpa på nu, så får vi titta förbi på garage besök och lite kaffe framöver. =)
Mvh Jonas
Posted: 09 Mar 2009, 23:50
by Claes
jajjemen svetsen från duab, kört 2cm med den änsålänge men hoppas på mer såsnart jag får fatt i motorlyften som jag lånade sist så jag vet var jag skall börja choppa bort kardantunneln o lite torpedvägg.....
D e bara o titta förbi framöver, är pappaledig ett bra tag så nu skall man nog hinna med lite här hemma när man inte byter blöjjor....
Posted: 10 Mar 2009, 00:00
by J.Eklund
Funderade på ditt problem med styrväxeln bla, skulle det inte gå att göra nåt liknande det här:
http://www.boost242.se/CIMG0898%20(Medium).JPG
http://www.boost242.se/PICT0047.JPG
http://www.boost242.se/PICT0048.JPG
(precis som du va inne på.)
Hmm, varför blir inte hela den första länken blå och understruken som dom andra?
Då får vi försöka att ta oss en sväng till V-vik snart då!=)
Mvh Jonas
Posted: 10 Mar 2009, 00:02
by J.Eklund
Jag har en 208 från Duab som jag är mycket nöjd med.
Svetsfogarna ser ut som skit, men det är ju inte svetsens fel..
Det beror ju enbart på han som håller i handtaget.
Mvh Jonas
Posted: 10 Mar 2009, 08:27
by Claes
Har sett den lösningen med men när jag pratade med sfro så rekomenderade dom inte det pga att det kan hända saker med styrgeometrin, typ bumpsteer mm.
jag var inne lite på att sänka framvagnen som ASLOT (s13 projekt med m5 spis)har gjort men det blir samma sak där med.
Så jag tror att jag kommer kapa upp torpeden lite o sätta motorn så långt bak som tråget tillåter, men då får man flytta värmepaket o fläkt mm men men...
Har en 238 svets o dom centimetrarna jag körde funkade klockrent men somsagt har ej provat på längre sträckor ännu......
Posted: 14 Mar 2009, 00:47
by Claes
Har idag varit ute någon timma o monterat alla ok o skivor.
Bak oken är den varianten som är av alu o dom väger nog knappt hälften mot orginal oken som ändå bara är av enkel kolvs typ, så det blev säkert en lättning på minst 1kg där.
Har även plockat bort abs givarna fram, blev nog en lättning av bilen på 500g till med kablage, många bäckar små
Bak
Fram
Lite tjatig är jag med massa bilder på bromsok men bättre än inga alls eller?
Posted: 14 Mar 2009, 14:31
by Claes
Har yxat till fäste för bränslepump med hjälp av kallsåg o pelarborr, blev hyffsat men kommer att lämna bort dom till någon som har tillgång till fräs för att jämna till ytter ytorna lite.
Här var det ingen viktbesparing dock.....
Har även påbörjat fäste till bränslefiltren.
Posted: 15 Mar 2009, 00:25
by J.Eklund
Det är ju kul att du visar att du gör något me bilen än inget alls. =)
Mvh Jonas
Posted: 21 Mar 2009, 00:50
by Claes
Har rivit ur instrumentpanel idag o börjat sanera lite el.
Var ju tvungen att få bort värmepaketet innan man börjar märka upp o kapa i torpeden.....
några pics
ser ju lite lätt rörigt ut detta.....
kapade även bort ett par fästen på tanken häromdagen för att den skulle få lite bättre placering.
Någon som vet om man får ha tankpåfyllning i bilen när den sedan är täckt med denna låda?
Posted: 22 Mar 2009, 14:17
by JErngren
Har för mig att jag läste att om man ska ha Fuel-cell reggat så måste tank påfyllningen vara på utsidan.. ?
Posted: 22 Mar 2009, 20:04
by Claes
JErngren: Ok, har för mig det också men jag får prata lite med sfro på Elmia så får vi se vad dom säger.
Fått hem motorlyften idag så i veckan blir det o malla lite på vart motorn kommer hamna.
Posted: 23 Mar 2009, 20:15
by Claes
Varit ute o fixat lite inför morgondagens intressanta uppgift.
börjar bli lite lagom elsanerat, notera den klippta härvan. tur att man inte ska skarva den.
Hand upp på den som vill bygga helt nytt system i bilen sedan.
Börjar bli riktigt tomt nu, nästan så d e gott om plats....
Biltema lyften skall få känna på tyskt stål imorgon.