Page 2 of 5

Posted: 28 Oct 2008, 14:02
by JohanE
Slangarna passar från E30 till anslutningarna på styrväxeln.

Posted: 28 Oct 2008, 14:16
by timpa
Men om man inte har styrservo på sin e30, går det att transplantera alltsammans från e36?

Posted: 28 Oct 2008, 14:23
by JohanE
Fel remskiva på E36-pumpen (I alla fall de med sexa, vet inte hur det är med fyrorna). Enklare att skaffa E30-delar.

Posted: 28 Oct 2008, 15:01
by Nisse977
timpa wrote:Nisse,
tog du med servopumpen och hela köret och monterade i E30n?
Nej jag planerade från början att köra med E36 växeln, så jag köpte ett "servo-kit" från en E30 utan styrväxeln. Sen köpte jag bara till själva styrväxeln från E36.

En annan sak att tänka på är att man får sätta distanser på 13,5mm ovanför styrväxeln. Annars passar den inte i framvagnsbalken på E30. Går väl att sätta dit en hög med brickor om man inte har möjlighet att svarva till ett par distanser.

8)

Posted: 28 Oct 2008, 15:19
by Nisse Järnet
Så det är inge bra att köra med en E36 växel på E30 utan servo? Tycker min går plåttlätt förutom när man parkerar, men det kanske blir stor skillnad på trögheten när man kör också?
Vafan jag orkar inte ha servo =P

Posted: 28 Oct 2008, 15:44
by pelko
Nisse Järnet wrote:Så det är inge bra att köra med en E36 växel på E30 utan servo? Tycker min går plåttlätt förutom när man parkerar, men det kanske blir stor skillnad på trögheten när man kör också?
Vafan jag orkar inte ha servo =P
Så sa jag med innan jag körde en med servo. Ska aldrig åka utan servo igen :D

Mvh Mathias

Posted: 28 Oct 2008, 16:21
by Nisse Järnet
pelko wrote:
Nisse Järnet wrote:Så det är inge bra att köra med en E36 växel på E30 utan servo? Tycker min går plåttlätt förutom när man parkerar, men det kanske blir stor skillnad på trögheten när man kör också?
Vafan jag orkar inte ha servo =P
Så sa jag med innan jag körde en med servo. Ska aldrig åka utan servo igen :D

Mvh Mathias
Men jag pallar inte med massa slangar och skit =P Det är bra som det är haha =P

Posted: 28 Oct 2008, 16:22
by kristov
Z3 passar fint - samma fästena som E36'ans växel.

Z3 är kortare än E36 M3 3.0 och inte progressive utväxling. Mycket sköna att sladda med enligt en polare.

Posted: 28 Oct 2008, 16:57
by timpa
Nisse Järnet wrote:
Men jag pallar inte med massa slangar och skit =P Det är bra som det är haha =P
Så om man stoppar i en e36 styrväxel i en e30 utan servopump så får man samma tröghet som när en e36:as tändning är av? Dvs ultratrögt?

Posted: 28 Oct 2008, 17:23
by Dan327t
Er e36 318is tannstang bolt on i e30? hvor mange runder er rattutslag på da?

Posted: 28 Oct 2008, 18:01
by Strandholm
jag kör på m3 3.0 styrväxel. Endast det bästa är gott nog åt fina killar som mig. :wink:

Jag hade även tänkt att stoppa på en 2/1 steering quickener. Överväger dock att överge den ideén då den lär bli jävligt hispig i 200km/h med 1,35 varv stop-stop :D

Posted: 28 Oct 2008, 18:55
by Christer K
kristov wrote:Z3 passar fint - samma fästena som E36'ans växel.

Z3 är kortare än E36 M3 3.0 och inte progressive utväxling. Mycket sköna att sladda med enligt en polare.
Z3 är inte kortare men den svänger mindre om man säger(begränsare)... E36 duger bra

Posted: 28 Oct 2008, 19:19
by Markus F
Christer K wrote: Z3 är inte kortare men den svänger mindre om man säger(begränsare)... E36 duger bra
Precis, färre varv mellan fulla utslag beror bara på att den inte svänger lika mycket.
Edit: Eller nästan bara, beror på årsmodell och motor, tidiga 1,9 var nog snabbare med 13,9:1 i stället för 15,4:1
Hittade en jämförelse som påstås stämma för US-modeller:
Vehicle----------------------------Steering Ratio
1995 M3------------------------variable 17.6:1 mean
1995 and 1996 - other 3 Series---16.8:1
1997 3 Series-------------------------15.4:1
1996 and on M3--------------variable 15.6:1 mean
1996 Z3--------------------------------13.9:1

Posted: 28 Oct 2008, 19:23
by kristov
Markus F wrote:
Christer K wrote: Z3 är inte kortare men den svänger mindre om man säger(begränsare)... E36 duger bra
Precis, färre varv mellan fulla utslag beror bara på att den inte svänger lika mycket.
Men den är lineär - det är inte M3 3.0ans. M3 3.0ans svänger mer och mer juh mera man svänger, dvs den är ganska trög rundt midten medans Z3ans lineära utslag känns kvikkare rundt midten.

Posted: 28 Oct 2008, 19:41
by Markus F
Farbror Klämmig förklarar varför:
http://www.youtube.com/watch?v=9nEwP7dqizI

Posted: 28 Oct 2008, 20:23
by Nisse977
Markus F wrote:Farbror Klämmig förklarar varför:
http://www.youtube.com/watch?v=9nEwP7dqizI
Haha nu skrattade jag allt gott en stund! Här kommer rosten få svårt att ta fäste.....

Posted: 28 Oct 2008, 20:30
by PureSpirit
timpa wrote:
Nisse Järnet wrote:
Men jag pallar inte med massa slangar och skit =P Det är bra som det är haha =P
Så om man stoppar i en e36 styrväxel i en e30 utan servopump så får man samma tröghet som när en e36:as tändning är av? Dvs ultratrögt?
Nej blir inte samma sak eftersom du då även måste arbeta imot hydralen vilket du inte behöver med servostyrväxel monterad utan servotillbehören då du bara sparar den oljan du behöver till smörjningen i styrväxeln och inte det som behövs till servoassistansen...