Vilken E36 styrväxel har minst antal rattvarv?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Slangarna passar från E30 till anslutningarna på styrväxeln.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
timpa
Posts: 111
Joined: 13 Jul 2008, 11:03
Location: Stockholm

Post by timpa »

Men om man inte har styrservo på sin e30, går det att transplantera alltsammans från e36?
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Fel remskiva på E36-pumpen (I alla fall de med sexa, vet inte hur det är med fyrorna). Enklare att skaffa E30-delar.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

timpa wrote:Nisse,
tog du med servopumpen och hela köret och monterade i E30n?
Nej jag planerade från början att köra med E36 växeln, så jag köpte ett "servo-kit" från en E30 utan styrväxeln. Sen köpte jag bara till själva styrväxeln från E36.

En annan sak att tänka på är att man får sätta distanser på 13,5mm ovanför styrväxeln. Annars passar den inte i framvagnsbalken på E30. Går väl att sätta dit en hög med brickor om man inte har möjlighet att svarva till ett par distanser.

8)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Så det är inge bra att köra med en E36 växel på E30 utan servo? Tycker min går plåttlätt förutom när man parkerar, men det kanske blir stor skillnad på trögheten när man kör också?
Vafan jag orkar inte ha servo =P
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Nisse Järnet wrote:Så det är inge bra att köra med en E36 växel på E30 utan servo? Tycker min går plåttlätt förutom när man parkerar, men det kanske blir stor skillnad på trögheten när man kör också?
Vafan jag orkar inte ha servo =P
Så sa jag med innan jag körde en med servo. Ska aldrig åka utan servo igen :D

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

pelko wrote:
Nisse Järnet wrote:Så det är inge bra att köra med en E36 växel på E30 utan servo? Tycker min går plåttlätt förutom när man parkerar, men det kanske blir stor skillnad på trögheten när man kör också?
Vafan jag orkar inte ha servo =P
Så sa jag med innan jag körde en med servo. Ska aldrig åka utan servo igen :D

Mvh Mathias
Men jag pallar inte med massa slangar och skit =P Det är bra som det är haha =P
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Z3 passar fint - samma fästena som E36'ans växel.

Z3 är kortare än E36 M3 3.0 och inte progressive utväxling. Mycket sköna att sladda med enligt en polare.
User avatar
timpa
Posts: 111
Joined: 13 Jul 2008, 11:03
Location: Stockholm

Post by timpa »

Nisse Järnet wrote:
Men jag pallar inte med massa slangar och skit =P Det är bra som det är haha =P
Så om man stoppar i en e36 styrväxel i en e30 utan servopump så får man samma tröghet som när en e36:as tändning är av? Dvs ultratrögt?
Dan327t
Posts: 108
Joined: 11 Oct 2008, 20:00
Location: Holmestrand, Norge

Post by Dan327t »

Er e36 318is tannstang bolt on i e30? hvor mange runder er rattutslag på da?
Image
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

jag kör på m3 3.0 styrväxel. Endast det bästa är gott nog åt fina killar som mig. :wink:

Jag hade även tänkt att stoppa på en 2/1 steering quickener. Överväger dock att överge den ideén då den lär bli jävligt hispig i 200km/h med 1,35 varv stop-stop :D
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Christer K
Posts: 305
Joined: 10 Jan 2006, 19:14
Location: Sthlm
Contact:

Post by Christer K »

kristov wrote:Z3 passar fint - samma fästena som E36'ans växel.

Z3 är kortare än E36 M3 3.0 och inte progressive utväxling. Mycket sköna att sladda med enligt en polare.
Z3 är inte kortare men den svänger mindre om man säger(begränsare)... E36 duger bra
Christer Karlsson
070-6009577
christerk@gmail.com
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Christer K wrote: Z3 är inte kortare men den svänger mindre om man säger(begränsare)... E36 duger bra
Precis, färre varv mellan fulla utslag beror bara på att den inte svänger lika mycket.
Edit: Eller nästan bara, beror på årsmodell och motor, tidiga 1,9 var nog snabbare med 13,9:1 i stället för 15,4:1
Hittade en jämförelse som påstås stämma för US-modeller:
Vehicle----------------------------Steering Ratio
1995 M3------------------------variable 17.6:1 mean
1995 and 1996 - other 3 Series---16.8:1
1997 3 Series-------------------------15.4:1
1996 and on M3--------------variable 15.6:1 mean
1996 Z3--------------------------------13.9:1
Last edited by Markus F on 28 Oct 2008, 19:37, edited 1 time in total.
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Markus F wrote:
Christer K wrote: Z3 är inte kortare men den svänger mindre om man säger(begränsare)... E36 duger bra
Precis, färre varv mellan fulla utslag beror bara på att den inte svänger lika mycket.
Men den är lineär - det är inte M3 3.0ans. M3 3.0ans svänger mer och mer juh mera man svänger, dvs den är ganska trög rundt midten medans Z3ans lineära utslag känns kvikkare rundt midten.
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Farbror Klämmig förklarar varför:
http://www.youtube.com/watch?v=9nEwP7dqizI
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Markus F wrote:Farbror Klämmig förklarar varför:
http://www.youtube.com/watch?v=9nEwP7dqizI
Haha nu skrattade jag allt gott en stund! Här kommer rosten få svårt att ta fäste.....
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
PureSpirit
Posts: 173
Joined: 05 Sep 2006, 09:45
Location: Norrköping

Post by PureSpirit »

timpa wrote:
Nisse Järnet wrote:
Men jag pallar inte med massa slangar och skit =P Det är bra som det är haha =P
Så om man stoppar i en e36 styrväxel i en e30 utan servopump så får man samma tröghet som när en e36:as tändning är av? Dvs ultratrögt?
Nej blir inte samma sak eftersom du då även måste arbeta imot hydralen vilket du inte behöver med servostyrväxel monterad utan servotillbehören då du bara sparar den oljan du behöver till smörjningen i styrväxeln och inte det som behövs till servoassistansen...
--=BMW 335i E30=-- No more....

Reroute to Remain!

Christoffer Karlsson
070-3487484
Post Reply