Vilken E36 styrväxel har minst antal rattvarv?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Nej jag planerade från början att köra med E36 växeln, så jag köpte ett "servo-kit" från en E30 utan styrväxeln. Sen köpte jag bara till själva styrväxeln från E36.timpa wrote:Nisse,
tog du med servopumpen och hela köret och monterade i E30n?
En annan sak att tänka på är att man får sätta distanser på 13,5mm ovanför styrväxeln. Annars passar den inte i framvagnsbalken på E30. Går väl att sätta dit en hög med brickor om man inte har möjlighet att svarva till ett par distanser.

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Så det är inge bra att köra med en E36 växel på E30 utan servo? Tycker min går plåttlätt förutom när man parkerar, men det kanske blir stor skillnad på trögheten när man kör också?
Vafan jag orkar inte ha servo =P
Vafan jag orkar inte ha servo =P
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Så sa jag med innan jag körde en med servo. Ska aldrig åka utan servo igenNisse Järnet wrote:Så det är inge bra att köra med en E36 växel på E30 utan servo? Tycker min går plåttlätt förutom när man parkerar, men det kanske blir stor skillnad på trögheten när man kör också?
Vafan jag orkar inte ha servo =P

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Men jag pallar inte med massa slangar och skit =P Det är bra som det är haha =Ppelko wrote:Så sa jag med innan jag körde en med servo. Ska aldrig åka utan servo igenNisse Järnet wrote:Så det är inge bra att köra med en E36 växel på E30 utan servo? Tycker min går plåttlätt förutom när man parkerar, men det kanske blir stor skillnad på trögheten när man kör också?
Vafan jag orkar inte ha servo =P
Mvh Mathias
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
- Christer K
- Posts: 305
- Joined: 10 Jan 2006, 19:14
- Location: Sthlm
- Contact:
Precis, färre varv mellan fulla utslag beror bara på att den inte svänger lika mycket.Christer K wrote: Z3 är inte kortare men den svänger mindre om man säger(begränsare)... E36 duger bra
Edit: Eller nästan bara, beror på årsmodell och motor, tidiga 1,9 var nog snabbare med 13,9:1 i stället för 15,4:1
Hittade en jämförelse som påstås stämma för US-modeller:
Vehicle----------------------------Steering Ratio
1995 M3------------------------variable 17.6:1 mean
1995 and 1996 - other 3 Series---16.8:1
1997 3 Series-------------------------15.4:1
1996 and on M3--------------variable 15.6:1 mean
1996 Z3--------------------------------13.9:1
Last edited by Markus F on 28 Oct 2008, 19:37, edited 1 time in total.
Men den är lineär - det är inte M3 3.0ans. M3 3.0ans svänger mer och mer juh mera man svänger, dvs den är ganska trög rundt midten medans Z3ans lineära utslag känns kvikkare rundt midten.Markus F wrote:Precis, färre varv mellan fulla utslag beror bara på att den inte svänger lika mycket.Christer K wrote: Z3 är inte kortare men den svänger mindre om man säger(begränsare)... E36 duger bra
Farbror Klämmig förklarar varför:
http://www.youtube.com/watch?v=9nEwP7dqizI
http://www.youtube.com/watch?v=9nEwP7dqizI
Haha nu skrattade jag allt gott en stund! Här kommer rosten få svårt att ta fäste.....Markus F wrote:Farbror Klämmig förklarar varför:
http://www.youtube.com/watch?v=9nEwP7dqizI
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
-
- Posts: 173
- Joined: 05 Sep 2006, 09:45
- Location: Norrköping
Nej blir inte samma sak eftersom du då även måste arbeta imot hydralen vilket du inte behöver med servostyrväxel monterad utan servotillbehören då du bara sparar den oljan du behöver till smörjningen i styrväxeln och inte det som behövs till servoassistansen...timpa wrote:Så om man stoppar i en e36 styrväxel i en e30 utan servopump så får man samma tröghet som när en e36:as tändning är av? Dvs ultratrögt?Nisse Järnet wrote:
Men jag pallar inte med massa slangar och skit =P Det är bra som det är haha =P
--=BMW 335i E30=-- No more....
Reroute to Remain!
Christoffer Karlsson
070-3487484
Reroute to Remain!
Christoffer Karlsson
070-3487484