Page 2 of 2

Posted: 30 Oct 2008, 20:03
by suddis
en m52 väger betydligt mindre tycker då jag, då det är alublock.

Posted: 30 Oct 2008, 22:02
by _Johnny_
suddis wrote:en m52 väger betydligt mindre tycker då jag, då det är alublock.


Läs igen. ;)

Posted: 31 Oct 2008, 17:25
by Fido85
InläggPostat: ons 15 okt 2008 15:25 Rubrik: Mickes 318is-328is turbo Svara med citat
Hej tänkte lägga upp ett litet projekt jag egentligen påbörjade för 10år sedan men som av olika anledningar inte blev av.
Kommer att bygga två motorer som jag kan skifta mellan då intresset för att köpa min is motor var svalt.

Bilen en 318is -90 Rostfri
aldrig gått i salt endast rullat på gotland även såld här.

Besiktnings motorn:

318is -90 m42
Smidda rosskolvar.
Eagle H-profil stakar 135mm
kompförhållande 8,5
Crane cams 262grader 10,88mm lyft
Portad topp
Hemma svetsat grenrör(köpt)
Garrett gt35/40r
Planat block.
Nya lager oljepump mm
Autronic smc
Bosch 1600cc spridare.

Race motorn (snik än så länge)
318is kolvar
M50stakar 135mm
Dubbla insugs kammar
Portad topp
2,8l vev
Planat och o ringat block.


varför lägger du inte ross kolvarna,stakarna i race motorn? istället för skitiga m50 stakar och dubbla insugskammar?

Posted: 31 Oct 2008, 18:48
by Mikael c
Jag har bara 4st ross kolvar med 4st eagle stakar och crane kammarna är även avsedda för en 4a.
Sedan så tror jag att m50 kommer att ge ett mycket trevligare register även om den kommer att vara ett budget bygge första året.

Tanken var ifrån början att sälja mina is grejer och satsa på smidda saker i m50i stället men det enda folk verkade vara intresserade av var att pruta på delarna så då kan dom få sitta i besiknings motorn och m50in går som snik första året.

Is motorn kommer bara att överladdas lite försiktigt nu under vintern bara killen som planar toppen kan bli klar snart så jag kan montera skiten.

Jag tror att jag kan plocka mera effekt ur m50in som snik än vad m42an som smidd ger och ändå hålla bättre.
Men det kommer att visa sig under sommaren.
Dock så har jag en hel uppsättning m50 delar i resev ifall det skulle gå helt åt skogen.

Posted: 31 Oct 2008, 19:54
by Persson-
att lyfta en motor och gå med den 10 meter anser jag vara en bravad :) men det är lite synd om ryggen din tror jag!

Posted: 31 Oct 2008, 20:03
by Mikael c
:roll:

Posted: 01 Nov 2008, 11:46
by bmw_fredde
vad får du för komp i m50in med 2,8vev 135mm stakar och is kolvarna?

Posted: 01 Nov 2008, 13:45
by Mikael c
Så här räknade jag
Finns tidigare i tråden men uppdaterar lite.¨

Jag räknat på att kompförhållandet borde bli 8,8:1 med 135mm stakar.
ytan i toppen ca 34cc
packning 1,75mmX85mm 9,86cc
dome i kolven 8cc
kolven vänder 1,4mm under kant 8cc
totalt 60cc
Då borde jag väl få 2800/6=466
466/8.8-1=59,7 alltså 8,8 i kompförhållande

Sedan om min uträkning stämmer vet jag inte.

Dom översta måtten har jag stulit ifrån bonjes tråd om att svarva kolvar.
_________________

Posted: 04 Nov 2008, 19:51
by Mikael c
Jag har stött på lite komplikationer med att använda is kolvarna.
För det är så att jag har 5st uppsättningar is kolvar och ingen är den andra lik.
1st E30 KS std dimension Kolv höjd 57mm vikt356g ca 4,5mm dome
1st E30 KS 1a över dimension ca 4,5mm dome
1st E30 Mahle std dimension Kolv höjd 51,15mm vikt 338g ca4,5mm dome
E36 domen rymmer 2cc mindre än E30
1st E36 KS std dimension kolvhöjd 53mm vikt 356g ca3mm dome
1st E36 KS std dimension bonje svarvade Ca 5mm dome
[img][img]http://i37.tinypic.com/54fz82.jpg[/img]
[/img]Image
[img][img]http://i35.tinypic.com/29mkfo6.jpg[/img][/img]

Posted: 04 Nov 2008, 20:18
by Mikael c
Åker jag med 318is E36 kolvar får man 8,8 i kompförhållande.
Medans 318is E30 ger 8,5 i kompförhållande.
Det tredje alternativet bonje svarvade kolvar 8,2 om mina beräkningar stämmer.
Det jag är minst säker på är hur många cc 328 toppen har i förbrännings utrymmet kanske någon kan svara på lite snabbt så jag slipper bassla en massa.

Posted: 08 Nov 2008, 15:21
by Mikael c
Måste bara skicka upp en bild på barnens julklapp.
[img][img]http://i34.tinypic.com/4lrera.jpg[/img][/img]

Posted: 09 Nov 2008, 10:01
by Fido85
Mikael c wrote:Jag har bara 4st ross kolvar med 4st eagle stakar och crane kammarna är även avsedda för en 4a.
Sedan så tror jag att m50 kommer att ge ett mycket trevligare register även om den kommer att vara ett budget bygge första året.

Tanken var ifrån början att sälja mina is grejer och satsa på smidda saker i m50i stället men det enda folk verkade vara intresserade av var att pruta på delarna så då kan dom få sitta i besiknings motorn och m50in går som snik första året.

Is motorn kommer bara att överladdas lite försiktigt nu under vintern bara killen som planar toppen kan bli klar snart så jag kan montera skiten.

Jag tror att jag kan plocka mera effekt ur m50in som snik än vad m42an som smidd ger och ändå hålla bättre.
Men det kommer att visa sig under sommaren.
Dock så har jag en hel uppsättning m50 delar i resev ifall det skulle gå helt åt skogen.


ahaa okej...då så :)

Posted: 09 Nov 2008, 10:03
by Fido85
Mikael c wrote:Har lyft ett par kilo till när jag träna som mest för ca ! år sedan
Men ur tävlings synpunkt är inget av dessa lyft godkända.
Har dragit 360kg som mest i kronlyft i smithmaskin.
http://video.google.com/videoplay?docid=8162163305596427333&ei=wFULSfvnKoKw2gKC-uimCg&q=260+kg+bom


Biffen :)

Posted: 27 Oct 2010, 17:52
by Mikael c
Varit lite dåligt med update då jag blev biten av cross flugan så det har inte skruvats så mycket bil.
Nu har jag däremot skaffat en 320 -88 med bur, nira ,k29, 750cc spridare, och lite andra updates så det lutar åt att min m50 kommer att hamna i denna och min is kommer att förbli en 318.
Motorn till is´n sitter ihop skruvad i stativet och väntar på att monteras.