Page 2 of 4
Posted: 07 Dec 2008, 14:20
by Flame
Liten uppdatering!
Har fixat klart insuget med nya spridarna och fuelrailen. fuelrailen är köpt från Alutech och hade jag vetat hur dålig kvalite det var på denhade jag nog försökt pula ihop någon Nuke rail eller byggt en egen. Har portat insuget så det är passar mot den portade toppen.
Avgassystemet är klart förutom några fästen och ca 2dm rör mellan ljuddämparen och slutröret(måste på med stötfångaren föst + wg rör.
Soppa tank är färdig byggd, lika så catchtank. Har monterat filter och för+högtrycks pump på en bit alu som ska sitta med gummi kuddar i golvet. Filter från nån vovlo turbo och en summit lågtryck/högflödes för pump med en boch 044 högtrycks pump och An8 slang/rör
Nu väntar jag mest på att få komma in i garaget och bygga klart!
Har beställt en ny kopplingssats som är på väg hem från australien som ska tåla ca 500nm(inte så lätt att hitta grejer som tål effekt till alfor:( )
Effter nyår hoppas jag ha bilen så pass ihop byggd så att jag kan göpa ett Vipec v44 sprut och låta ärtan mappa den

Posted: 07 Dec 2008, 14:22
by Flame
Avslutar med en liten motor bild

Posted: 07 Dec 2008, 18:31
by Tommy.N
Hej, cool bil du bygger!
Jag tänkte oxå köpa railämne från Alutech, vad är det som gör den dårlig?
Mvh
Posted: 07 Dec 2008, 19:29
by Flame
dom frästa spridar hålen. Det var masor av "borr-skägg":) i hålen, ganska svårt att få bort det i dom mitersta hålen. Hålen var borrade i fel cc-mått även fast jag var mycket noga med att speca mått. sen så tyckte jag att det var svårt att hitta på någon enkelt sätt att fästa dom, jag fick svetsa på alu fäst öron. iofs inte något som har med kvaliten att göra....
Posted: 01 Mar 2009, 20:04
by Flame
Nu har jag äntligen fått in gtv´n i garaget igen.
Har rivit ner bakaxel och växellåda för att få dit nya kopplingen. Blev en tryck platta som klarar 70% mer vrid + en 4-puckad sinter lamell

Hela paketet är tillbaka skruvat igen, ska bara fixa nua bromsrör och rör till kopplings cylindern.
Har även vridit lagerhuset på turbon så olje returen fick en bättre vinkel, monterat slang till oljeretur + olje tillförsel till turbon. Har oxå satt igång att bygga wg röret.
Action bild på turbo skruvning

Taskig bild på början av Wg rör
Förra veckan så köpte jag även en Link 2-kanals tändning + 4-pack spole av bäckis, han övertalade mig även om att det var bäst om jag köpte sprut nu oxå så i veckan ska jag kika förbi och handla ett Vi-pec v44

[/list]
Posted: 03 Mar 2009, 20:06
by netsraK38
Flame wrote:Avslutar med en liten motor bild

Tøft prosjekt, detta blir nok bra! Morro å se at det går ann lage turboprosjekt på litt "uvanlige" biler og
Men ett lite spørsmål.... Blir ikke pleniumet litt lite, med tanke på volum?

Posted: 03 Mar 2009, 20:30
by Flame
Plenumet ser kanske lite litet ut men det är större än det ser ut. sen är ju motorn inte så stor, bara 1.8L
Kan tilllägga att jag var förbi ppf och handlade ett Vi-pec v44 idag

Posted: 03 Mar 2009, 20:32
by Bäckis
Montera nu så ska vi plåga livet ur den där 1,8:an sen....
Posted: 03 Mar 2009, 20:34
by Flame
Jag vet att jag är en överjävlig tidsoptimist men jag tror ändå att jag kan ha den klar för mapning i april. Då ska ärtan få visa vad han kan

2bar+ borde väll kunne ge 400hk på hjulen

Posted: 04 Mar 2009, 20:26
by Flame
Var ut en sväng till garaget idag och byggde wg rör och började kika på rör/slang dragning till kylsystemet.
Wg röret såg skit bra ut när jag punktade dit det men effetr helsvetsning så hade det slagit sig så det passar inte alls
Får skaffa ett flexrör och svetsa dit.....

Posted: 08 Mar 2009, 01:32
by Flame
Posted: 09 Mar 2009, 18:09
by Flame
Soppa system klart

Farsan lyckades dra gängpaj på sista An8 kopplingen, annars är det klart i motorutrymmet oxå.

Posted: 09 Mar 2009, 21:38
by Bäckis
Inte många som har sån ordning på farsan så de får hjälp med bilen. Grattis!
Posted: 09 Mar 2009, 21:43
by Flame
Det är ganska bra med en pappa som hjälper till, sen kanske han är sugen på att få ut min bil hur hans garage oxå

Farsan vill ju komma in med sin styling raket

Posted: 09 Mar 2009, 22:01
by Flame
Har börjat kika på lite däck men det verkar svårt att hitta. Någon som vet var jag får tag på nått däck med bra grepp("gat" eller r) i strl 235/40-16 alt 245/40-16, kanske går det med 235/45-16
Posted: 10 Mar 2009, 16:36
by affe
Garagepolaren har en sådan gtv fast med 24v sexa och dubbla 15t. Får du fart på dendär så kommer du bli prenumerant på växellådor......
Posted: 10 Mar 2009, 16:47
by affe