Page 2 of 3
Posted: 24 Sep 2008, 07:48
by Grefven
en kompis säljer k-sport och d2. han säger att det var rena skrotet för något år sen men att det blivit riktigt schysst numera. många glada amatörer är nöjda med d2 på rejsa.nu på e30 iaf.
Posted: 24 Sep 2008, 07:53
by Livinloud
Jag stod mellan att köpa H&R monotube coilover kit. Det billigaste coilover kittet dom hade. Det tror jag skulle gå på 14k plus ombyggnad.
K-Sport XYZ och D2 kostar ju hälften så mycket? Kanske man skulle gå på det.
Jag tvekade då det fanns stora problem med kvaliten på D2 K-Sport och XYZ. Så jag kontaktade Bäckis och han satte ihop ett fint kit åt mig.
AVO dämpare justerbara Fram
AVO Coilovers justerbara Bak
Samt Millway Coilover konvertering.
Som jag förstod det så är det inte "riktiga" coilovers bak på K-sport osv kiten, utan det är en justerbar fjäderkopp. "Rätta mig om jag har fel"!
Jag kände iaf att det är lika bra att köpa riktiga grejor på en gång
Förutsagt att dessa är nu bra grejor
Hehe!
Så gick mina tankar iaf! och jag är nöjd än så länge! Dock bara monterat upp dom, jag har EJ kört med dom än!
Tack Bäckis!
Posted: 24 Sep 2008, 10:10
by Grefven
det är inte riktiga bak på d2 och k-sport.
jag vill ha riktiga bak. vart kan man hitta det? jag har redan FK fram som jag inte är så sugen på att byta.
Posted: 24 Sep 2008, 13:13
by SebastianV
på d2 är det bara en justerbar fjäderskål bak .. lite tråkigt..
Posted: 26 Sep 2008, 10:16
by Livinloud
bullen! wrote:det är inte riktiga bak på d2 och k-sport.
jag vill ha riktiga bak. vart kan man hitta det? jag har redan FK fram som jag inte är så sugen på att byta.
Sådär ser AVO coilovers ut på plats!
Verkar vara jävligt stöddiga grejor..
Det är PPF som säljer dom..
Posted: 26 Sep 2008, 21:19
by Grefven
kan man bara köpa bak då?
Posted: 26 Sep 2008, 21:23
by Livinloud
bullen! wrote:kan man bara köpa bak då?
Det tror jag säkert!
De finns ju i webshoppen iaf.
Posted: 26 Sep 2008, 21:24
by Grefven
har jag missat!
hmmmm
Posted: 29 Sep 2008, 18:53
by Vankan
Riktigt nöjd med mina d2!!
+ att priserna är kanon bra.
Sen kan man köpa öhlinare för 30000kr, men har man verkligen nytta av dom om man inte är tävlings förare...
Re: hmmmm
Posted: 29 Sep 2008, 19:02
by Strandholm
Vankan wrote:Riktigt nöjd med mina d2!!
+ att priserna är kanon bra.
Sen kan man köpa öhlinare för 30000kr, men har man verkligen nytta av dom om man inte är tävlings förare...
Man får väll se till att tävla lite då.
Posted: 03 Oct 2008, 10:03
by jeenz
Bilder k sport e34 fram och bak
Samt justering på främre coilsen:
Posted: 03 Oct 2008, 12:40
by Chrille
Går det att få tag på Coilovers fram till en BMW 528 E39?
Har köpt 50mm sänkfjädrar men de sänkte snarare 15mm.
Dom är ju koniska så det går ju inte kapa skiten heller.
Är Coilovers enda sättet att få den låg?
Posted: 03 Oct 2008, 13:19
by Laban
Chrille wrote:Går det att få tag på Coilovers fram till en BMW 528 E39?
Har köpt 50mm sänkfjädrar men de sänkte snarare 15mm.
Dom är ju koniska så det går ju inte kapa skiten heller.
Är Coilovers enda sättet att få den låg?
OT men iaf..nej då, det finns ett sätt..
Kapa så lågt du vill.
Sen tar du fram gasen och värme in översta fjädervarvet till samma diameter som överdelen du kapade bort var.
(om man nu väljer att kapa överdelen vs)
Går alldeles utmärkt, iaf om det är samma som på en e34, dvs någon centimeter mindre diameter i ändarna än i mitten på fjädern.
Det värmda partiet vilar i fjäderskålen när bilen är nedsänkt så risken för brott är minimal.
Posted: 03 Oct 2008, 16:03
by Svesse
Laban wrote:Chrille wrote:Går det att få tag på Coilovers fram till en BMW 528 E39?
Har köpt 50mm sänkfjädrar men de sänkte snarare 15mm.
Dom är ju koniska så det går ju inte kapa skiten heller.
Är Coilovers enda sättet att få den låg?
OT men iaf..nej då, det finns ett sätt..
Kapa så lågt du vill.
Sen tar du fram gasen och värme in översta fjädervarvet till samma diameter som överdelen du kapade bort var.
(om man nu väljer att kapa överdelen vs)
Går alldeles utmärkt, iaf om det är samma som på en e34, dvs någon centimeter mindre diameter i ändarna än i mitten på fjädern.
Det värmda partiet vilar i fjäderskålen när bilen är nedsänkt så risken för brott är minimal.
varför inte ta gasen o värma ihop fjädrarna ist för o kapa?
Posted: 04 Oct 2008, 09:14
by Livinloud
Svesse wrote:Laban wrote:Chrille wrote:Går det att få tag på Coilovers fram till en BMW 528 E39?
Har köpt 50mm sänkfjädrar men de sänkte snarare 15mm.
Dom är ju koniska så det går ju inte kapa skiten heller.
Är Coilovers enda sättet att få den låg?
OT men iaf..nej då, det finns ett sätt..
Kapa så lågt du vill.
Sen tar du fram gasen och värme in översta fjädervarvet till samma diameter som överdelen du kapade bort var.
(om man nu väljer att kapa överdelen vs)
Går alldeles utmärkt, iaf om det är samma som på en e34, dvs någon centimeter mindre diameter i ändarna än i mitten på fjädern.
Det värmda partiet vilar i fjäderskålen när bilen är nedsänkt så risken för brott är minimal.
varför inte ta gasen o värma ihop fjädrarna ist för o kapa?
Jag gissar vilt här! Men jag tror det är för att om man värmer ihop fjädern så kommer fjädern slå ihop sig. Och det blir väldigt begränsad slaglängd på dämparen.
Re: hmmmm
Posted: 04 Oct 2008, 09:17
by Livinloud
Vankan wrote:Riktigt nöjd med mina d2!!
+ att priserna är kanon bra.
Sen kan man köpa öhlinare för 30000kr, men har man verkligen nytta av dom om man inte är tävlings förare...
Beror helt på hur man ser det.
Tex AVO coilovers som har riktiga coilovers är RUSKIGT prisvärda! Dessutom tror jag att du minimerar risken drastiskt för hjulstuds med riktiga coilisar bak.
Det finns ju folk som är nöjda, och dom som inte är det. AVO vad jag vet verkar inte ha ett dåligt rykte efter sig, förvisso ska ju D2 K-sport osv vara uppgraderade, men skillnaden är så extremt liten så det var värt det.
Posted: 14 Oct 2008, 13:06
by 525mannen
Svesse wrote:varför inte ta gasen o värma ihop fjädrarna ist för o kapa?
Problemet då man gör så brukar vara att fjädern kan sätta sig efter ett tag. Vet inte om det har med härdning/utmattning att göra men vet av egen erfarenhet.
Mvh
C