trött på pm om turbo!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Har helt enkelt kommit in för mkt "garaget" folk...
Hatar den sidan btw..
Kunde inte skrivit det bättre sälj än ditt första inlägg bullen!
Sen att en annan är lite smått hjändöd och tjatar om skillnad mellan bult och skruv är en annan sak
En kul grej som jag upplevt sen man fixat lite grejer till robbz insug bla. folk pm:ar å vill ha lika eller nått annat special, men förstå inte att det kostar mer än kina prylar...
Nä, låt kommunismen komma till makten så har alla rätt till samma saker....
Hatar den sidan btw..
Kunde inte skrivit det bättre sälj än ditt första inlägg bullen!
Sen att en annan är lite smått hjändöd och tjatar om skillnad mellan bult och skruv är en annan sak
En kul grej som jag upplevt sen man fixat lite grejer till robbz insug bla. folk pm:ar å vill ha lika eller nått annat special, men förstå inte att det kostar mer än kina prylar...
Nä, låt kommunismen komma till makten så har alla rätt till samma saker....
bullen! wrote:Nobbe wrote:Nä, låt kommunismen komma till makten så har alla rätt till samma saker....
grejen är ju att alla får det lika dåligt istället för lika bra
Mmmm. Men alla har rätt till samma saker, så slipper an folk som prutar å blir avis bara för att nån har ballare prylar än nån annan, då äre bara åka och hämta en lika pryl på närmsta firma...haha.
>Nobbe -hmm vad det dfär en pik till mig?
utveckla gärna vad du inte håller med om i mitt resonemang isåfall istället.
om man imponeras av "det bästa av allt" stuket tycker jag det är lite trist eftersom det i slutändan alltid blir den med mest pengar, sponsorer, resurser som sätter bäst tider om han fått för sig att göra det.
Tycker det är intressanntare att få det att gå bra med relativt enkla medel handbyggda grejer osv.
Finns ju folk som bara slänger upp xxx.xxx kr och lämnar bort allt till andra som gör jobbet, inget fel i det men inget som imponerar iallafall.
Tycker hantverk imponerar mer och egna lösningar som man oftast inte kan köpa "out of the box" är mer spännande.
utveckla gärna vad du inte håller med om i mitt resonemang isåfall istället.
om man imponeras av "det bästa av allt" stuket tycker jag det är lite trist eftersom det i slutändan alltid blir den med mest pengar, sponsorer, resurser som sätter bäst tider om han fått för sig att göra det.
Tycker det är intressanntare att få det att gå bra med relativt enkla medel handbyggda grejer osv.
Finns ju folk som bara slänger upp xxx.xxx kr och lämnar bort allt till andra som gör jobbet, inget fel i det men inget som imponerar iallafall.
Tycker hantverk imponerar mer och egna lösningar som man oftast inte kan köpa "out of the box" är mer spännande.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
Det är väl lika imponerande det, någon har ju ändå byggt skiten även om det inte är ägaren.
tja, kan man kanske tycka, men när en firma jobbar proffesionellt med en viss sak förväntar jag mig att det skall vara iallafall näst intill "perfekt".
Men när en glad amatör gjort något med begränsade resurser och det blir riktigt bra blir man mera överraskad, iallfall jag.
Värdet av en begagnad performancedel är knappast hugget i sten, det är som med allt annat här i världen, man får vad folk är villiga att betala. Annars får man behålla sin performancedel och vara nöjd med det.
Fast vissa fattar ju inte att det är skillnad på grejer och Grejer och lämnar nog "skambud" av rent oförstånd också.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Jag är helt med i Thörns resonemang.
Jag tycker inte att en E30 som kostat 200kkr att bygga är särskilt imponerande hur fin den än är. Känns som att man kan få mycket bättre och roligare bil för dem pengarna. (Jag gillar att svänga.)
För mig är en E30 en lagom rolig bruksbil som blir tillräckligt rolig (och driftsäker) med 30kkr i byggkostnad. I en E30 med >400hk så känns inte chassit okej längre. M3 möjligtvis med mycket moddar, jag har ej provat.
~300hk som jag åker med känns lagom övermotoriserat utan några större ändringar av chassi. Ingen bil att åka fort i och redan med 300hk (och diffbroms) släpper det friskt i allt utom varmt sommarväder på rak väg.
Jag tycker inte att en E30 som kostat 200kkr att bygga är särskilt imponerande hur fin den än är. Känns som att man kan få mycket bättre och roligare bil för dem pengarna. (Jag gillar att svänga.)
För mig är en E30 en lagom rolig bruksbil som blir tillräckligt rolig (och driftsäker) med 30kkr i byggkostnad. I en E30 med >400hk så känns inte chassit okej längre. M3 möjligtvis med mycket moddar, jag har ej provat.
~300hk som jag åker med känns lagom övermotoriserat utan några större ändringar av chassi. Ingen bil att åka fort i och redan med 300hk (och diffbroms) släpper det friskt i allt utom varmt sommarväder på rak väg.
Några få ord i diskutionen..
Bullens super-touring e byggd på PPF och kvitto på över 200k, Nån sa att firma grejer inte impar lika hårt.. Mitt tycke e, Kvittar om de e firma lr privatbyggt.. De impar mej ändå ! Hög finish e lika värt liksom..
Mitt bygge kommer sluta med "budget" med så stilren finish de blir för dem få slantarna ja kommer lägga.. Bara ja blir nöjd själv, De e den stora huvedsaken anser ja.. T.e.x e bullen nöjd med sin touring så e jag glad för hans skull.. Ni förstår, osv !!
Ps: Länge lever skambud !! I bland funkar de, I bland inte..
Bullens super-touring e byggd på PPF och kvitto på över 200k, Nån sa att firma grejer inte impar lika hårt.. Mitt tycke e, Kvittar om de e firma lr privatbyggt.. De impar mej ändå ! Hög finish e lika värt liksom..
Mitt bygge kommer sluta med "budget" med så stilren finish de blir för dem få slantarna ja kommer lägga.. Bara ja blir nöjd själv, De e den stora huvedsaken anser ja.. T.e.x e bullen nöjd med sin touring så e jag glad för hans skull.. Ni förstår, osv !!
Ps: Länge lever skambud !! I bland funkar de, I bland inte..
"My Other Ride Is Your Mother"
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
peppe wrote:Folk som bygger om sina bilar för 200k brukar oftast och rimligvis även lägga ned lite tid på chassiet.
Varför skriver du om dom om du inte prövat annat än dina 300hk?
Men jag skrev ju att jag inte provat M3 med mycket effekt. Vanlig E30 med ~500hk vet jag hur det är. Och jag tycker att ifall man ska åka mycket effekt och lägga pengar på det så finns det bättre bilar som kommer bli mycket bättre att köra i slutänden.
Skyline...
Thörn wrote:>Nobbe -hmm vad det dfär en pik till mig?
utveckla gärna vad du inte håller med om i mitt resonemang isåfall istället.
Nej, va ingen pik till dig, håller snarare med om att funktion går före form som du skrev tidigare.
Heldre en hemapulad pryl som man knåpat ihop själv än en som är köpt över disk. Själen försvinner lixom.
jag vill gärna behålla min lilla hobby inom en rimlig gräns, så mycket effekt som möljigt samt så billigt som möjligt, det e sport ,rasar det så e det skit samma, har jag därimot en maskin för 150k som rasar så tar jag livet av mig. handlar inte direkt om kunskap längre utan om PENGAR har du inte pengar så kommer du ingenstans. vem som helst med pengar kan ju bygga en grym bil. men det e ju inge skoj, enligt mitt tycke
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Nobbe wrote:Heldre en hemapulad pryl som man knåpat ihop själv än en som är köpt över disk. Själen försvinner lixom.
Kan man inte så ska man inte.
Bättre man gör det man är bra på och låter någon annan göra det man inte är kapabel till? (t.ex saknad av tid/engagemang/kunskap/verktyg)
men visst är det lika hög standard på den proffsfabricerade saken som den hemmapulade så är det ju roligare med den hemmapulare för man får se lite nya tankesätt och visar på engagemang. Men dessa människor har oftast tillgång till samma arsenal av verktyg och maskiner i sitt jobb som firman som säljer sina saker över disk.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Amplify wrote:Nobbe wrote:Heldre en hemapulad pryl som man knåpat ihop själv än en som är köpt över disk. Själen försvinner lixom.
Kan man inte så ska man inte.
Bättre man gör det man är bra på och låter någon annan göra det man inte är kapabel till? (t.ex saknad av tid/engagemang/kunskap/verktyg)
men visst är det lika hög standard på den proffsfabricerade saken som den hemmapulade så är det ju roligare med den hemmapulare för man får se lite nya tankesätt och visar på engagemang. Men dessa människor har oftast tillgång till samma arsenal av verktyg och maskiner i sitt jobb som firman som säljer sina saker över disk.
Kan inte annat än hålla med, hade man haft verktygen själv så är det klart att man hade gett sig på att knåpa ihop egna grejer! Älskar när folk gör det, Hilmerssons Manta var nog första "inblicken" i detta.
Robbz bygge som du är å pular med Nobbe går ju verkligen inte av för hackor det heller
Huvudsaken byggherren är nöjd säger jag!
♥ BMW - Kärlek vid första bakvagnskastet ♥
535 -87 x2 525 -92 523 -97
535 -87 x2 525 -92 523 -97
- tobbe tlrecond
- Posts: 959
- Joined: 20 Dec 2005, 17:59
- Location: vagnhärad
- Contact:
Det är väl inge fel att köpa dyra prylar! om man har höga mål så kostar det. och kvalite kostar alltid pengar..
och om man har köpt många dyra delar så vill man gärna inte göra fel så då lämnar man bort till nån som vet vad denna håller på med.och det är väl inget konstigt med det!
och om man har köpt många dyra delar så vill man gärna inte göra fel så då lämnar man bort till nån som vet vad denna håller på med.och det är väl inget konstigt med det!
Tobbe. L
Mob 070-5631319
7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
Mob 070-5631319
7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
Jag blir trött på folk som säljer grejer i "bra skick", sen när man får hem dem är de helt slut eller halvslut... För min del har jag egentligen bara den spruckna toppen i tanken när det gäller det här. Men en polare har köpt kammar och turbo som var minst sagt undermåliga.
Visst får man räkna med att sakerna inte är som nya eftersom de är gamla... Men köper man tex en turbo i "bra skick" ska den ju gå att använda till något mer än balast eller ankare.
En annan sak jag är trött på (om man ändå ska beklaga sig lite) är folk som tycker att jag SKA tillverka saker till dem bara för att jag jobbar i verkstad. Och sen vill de inte betala, eller så tycker de man är dyr om man tar 100kr i timmen för jobben. De tror aldrig det tar så lång tid som det gör att tillverka delar. Så nu gör jag i princip inga mer jobb åt folk om jag inte vet i förväg att jag får betalt.
Visst får man räkna med att sakerna inte är som nya eftersom de är gamla... Men köper man tex en turbo i "bra skick" ska den ju gå att använda till något mer än balast eller ankare.
En annan sak jag är trött på (om man ändå ska beklaga sig lite) är folk som tycker att jag SKA tillverka saker till dem bara för att jag jobbar i verkstad. Och sen vill de inte betala, eller så tycker de man är dyr om man tar 100kr i timmen för jobben. De tror aldrig det tar så lång tid som det gör att tillverka delar. Så nu gör jag i princip inga mer jobb åt folk om jag inte vet i förväg att jag får betalt.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen