Page 2 of 22
Posted: 16 Aug 2008, 00:57
by Storås
Många bud ang. stakarna nu
Har ni själva provat hur mycket originalstakarna håller för ? Håller med peppe där att det ofta är mycket laddtryck och lite hjärna som gör inspektionshål i blocket.
Posted: 16 Aug 2008, 12:41
by JJG
Tjena.
Så länge du inte har stakar från b 230 mellan åren 85-89a så klarar dom 400-500 hk i dom allra flesta fall dock utan nån säkerhet.
Stakarna från den så kallade lättvikts motorn (85-89) brukar inte klara mer än 200-2?? innan dom går av ofta då pga högt vrid på låga varv.
Även ft och fk stakarna är lite känsliga på för högt vrid på låga varv,
Har dock inte sätt dom gå av men att dom har krökt sig.
Talar av egen erfarenhet.
Lycka till....
Posted: 16 Aug 2008, 13:01
by micke999
visst tycker de är dumsnålt å snåla på stakar men kommer nog funkar bra ändå!!
Posted: 16 Aug 2008, 13:53
by christoffer jansson
micke999 wrote:visst tycker de är dumsnålt å snåla på stakar men kommer nog funkar bra ändå!!
kolla in boström på STS, åker stadiga 10sek report med STD botten del.
dessutom de där med krokiga kina stakar. funkar hur bra som helst bara den som monterar har lite kunskap i ryggraden,därimot kanske de inte e lika lätta och att de har vikten på en helt anna del av staken.
vet folk som åker med sjuktpulver och "lågbudgetstskar"
ser faktisk själv inte anledningen till att köpa 50% dyrare stakar, eller jo. om man ska bygga 2.0l 16v 10000rpm motor för långlopp, men annars inte.
fint bygge. men de e lite klent med bilder tyckar jag!
Mvh
Posted: 16 Aug 2008, 13:56
by micke999
christoffer jansson wrote:micke999 wrote:visst tycker de är dumsnålt å snåla på stakar men kommer nog funkar bra ändå!!
kolla in boström på STS, åker stadiga 10sek report med STD botten del.
dessutom de där med krokiga kina stakar. funkar hur bra som helst bara den som monterar har lite kunskap i ryggraden,därimot kanske de inte e lika lätta och att de har vikten på en helt anna del av staken.
vet folk som åker med sjuktpulver och "lågbudgetstskar"
ser faktisk själv inte anledningen till att köpa 50% dyrare stakar, eller jo. om man ska bygga 2.0l 16v 10000rpm motor för långlopp, men annars inte.
fint bygge. men de e lite klent med bilder tyckar jag!
Mvh
jo men boströms amazon är ju lite skillnad han kör ju bara stripp är lite annat med dagligt bruk på en bil och lite respons i grejerna!!men ja den håller inga snack om saken men den är också rätt optimerad runt om!!
Posted: 16 Aug 2008, 14:06
by christoffer jansson
[/quote]
jo men boströms amazon är ju lite skillnad han kör ju bara stripp är lite annat med dagligt bruk på en bil och lite respons i grejerna!!men ja den håller inga snack om saken men den är också rätt optimerad runt om!![/quote]
pratar vi om storåsfall eller om att FT stakarna håller? eftersom de e 10inlägg med folk som säger si o så utan att ge exempel så gjorde jag de åtminstonde.
de du säger tycker jag inte tillför något i diskussionen alls, bara dum dristigt 14års käftande.
så långe han håller laddet på rätt sida om peaken så håller de hur bra som helt. om han laddar 1.0bar inna 2500rpm blir de inte allt lika bra.MEN de tror jag bygg heren e fullt medveten om. likså den jag misstänker kommer justera bilen.
Posted: 16 Aug 2008, 15:19
by JannePower
Kör tills de rasar!!!! Fränt juh!!
Tror de kommer funka kalas med dina stakar till ditt ändamål.
Posted: 16 Aug 2008, 15:59
by peppe
Verkar finnas gött om Volvo förståsigpåare på detta forum också men det borde man ju listat ut, det är ju internet
Boströms amma är frän, rätt bra snyt i den. Minns jag åkte den för 3 -4 år sedan då med en HX40 och typ 19 hus, var det värsta jag suttit i tills jag byggde ihop min BMW.
Posted: 16 Aug 2008, 17:33
by micke999
christoffer jansson wrote:
jo men boströms amazon är ju lite skillnad han kör ju bara stripp är lite annat med dagligt bruk på en bil och lite respons i grejerna!!men ja den håller inga snack om saken men den är också rätt optimerad runt om!![/quote]
pratar vi om storåsfall eller om att FT stakarna håller? eftersom de e 10inlägg med folk som säger si o så utan att ge exempel så gjorde jag de åtminstonde.
de du säger tycker jag inte tillför något i diskussionen alls, bara dum dristigt 14års käftande.
så långe han håller laddet på rätt sida om peaken så håller de hur bra som helt. om han laddar 1.0bar inna 2500rpm blir de inte allt lika bra.MEN de tror jag bygg heren e fullt medveten om. likså den jag misstänker kommer justera bilen.[/quote]
ända jag mena på är att de är skillnad på att åka 402 meter åt gången än att ligga å pressa skiten på gatan men sa även att de kommer nog hålla fint!!
Posted: 16 Aug 2008, 18:54
by Storås
Fan vilken respons på svar jag har fått, trodde tråden helt och hållet skulle bli totalsågad pga det är en "gammal volvo"
Det visar sig helt enkelt om det kommer hålla eller inte.. Men som peppe säger så verkar det finnas många som vet det mesta om volvo !
Mer bilder kan jag fixa som någon nämde. Är dock inte hemma just nu..
Mvh Matte !
Posted: 16 Aug 2008, 20:44
by micke999
jag vill se bilder på motorrum hört mycke om kylare och grejer som vore kul å se!!coolt projekt iallafall!!
Posted: 16 Aug 2008, 21:04
by Storås
micke999 wrote:jag vill se bilder på motorrum hört mycke om kylare och grejer som vore kul å se!!coolt projekt iallafall!!
Slänger upp en bild kylare och intercooler när gamla motorn sitter i.
Observera dom håriga fästena som håller i kylaren
Mvh
Posted: 16 Aug 2008, 22:17
by micke999
ser bra ut!!kan få fixa sån kyl till mig med!!
Posted: 17 Aug 2008, 00:22
by peppe
micke999:
Kan du inte citera utan att det buggar så ber jag dig att helst inte citera, blir så grötigt.
Att tråden skulle vara död har jag svårt att tro. Bara för att PPF dominerar BMW marknaden så betyder det inte att man fnyser åt ett annat märke.
Jag kommer att följa tråden i vilket fall. Kanske kommer jag själv att åka V-300 nästa sommar och det betyder en ny 16v sugis fast på 3 liter och max 300hk, vi får se hur det blir, eller så stannar jag i 2Liter och åker med min spec motor
Posted: 17 Aug 2008, 01:55
by micke999
tänkte jag inte änns på!!!men slut tjatat om stakar nu tycker jag bilen är cool och de kommer ju visa sig om de håller eller inte!! jag personligen kör själv dom grova ft stakarna i år med på min maskin!!
Posted: 17 Aug 2008, 01:59
by Storås
peppe: Fan vad fränt ! Hur får man ut 3 liter ur en rödmotor ?
Mvh
Posted: 17 Aug 2008, 11:59
by micke999
billetvev kan du få 3,2 liter jag kommer nog köpa så jag får 2,8liter med 0,30 i borr