tips på växellåda vore fint!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
ok. prata med en bekant på skroten idag.
Hade en låda från en
E34 525 tds 5 växlad manuell årsmodell 92 med 23k mil på mätaren. 3500 vill dem ha för den med 1 månads garanti.
är det rimligt betalt. å då är den lådan alltså samma som den M3 lådan??
jag resonerar så att M3 låda vill jag inte ha nån, antagligen är den körd ganska hårt. är den krockad så är det antagligen körd av nån grabb som mej själv å ganska misshandlad i växlingarna å sedan slutar bilen i ett dike.
En disel från 92 har antagligen gått som firmabil dem första åren sedan köpts ut av nån på företaget, rimligen nån äldre herre som använt den(inga bilkåta ungdommar som köer en diselhäck som rallybil direkt.)
mao så är det mycket större chans å få en fräsch låda på så vis??
sen en sak till. är det samma splines på lamellen mellan den lånad å min gamla 260??? samma mått på hardyskivans medbringare?
skiljer det mycket på slavcylinder å urtrampningslager eller kan jag använda det från min 260låda?
Hade en låda från en
E34 525 tds 5 växlad manuell årsmodell 92 med 23k mil på mätaren. 3500 vill dem ha för den med 1 månads garanti.
är det rimligt betalt. å då är den lådan alltså samma som den M3 lådan??
jag resonerar så att M3 låda vill jag inte ha nån, antagligen är den körd ganska hårt. är den krockad så är det antagligen körd av nån grabb som mej själv å ganska misshandlad i växlingarna å sedan slutar bilen i ett dike.
En disel från 92 har antagligen gått som firmabil dem första åren sedan köpts ut av nån på företaget, rimligen nån äldre herre som använt den(inga bilkåta ungdommar som köer en diselhäck som rallybil direkt.)
mao så är det mycket större chans å få en fräsch låda på så vis??
sen en sak till. är det samma splines på lamellen mellan den lånad å min gamla 260??? samma mått på hardyskivans medbringare?
skiljer det mycket på slavcylinder å urtrampningslager eller kan jag använda det från min 260låda?
är det säkert att det är samma stabila låda i 92ans 2.5L tds nu då??
isåpfal köper jag den.- nån bubbla om att den lådan kom först 93 i tds>
edit säger detta nummret nått om lådan?? stod under "anmärkningar" på lådan s5D2602
sen har dem nämligen en till från en annan 92a som har anmärkning
5 VXL MAN ZF10534010
verkar det inte rimligt då att den första är en 5växlad 260låda
medans den andra är en 5växlad ZF dvs samma som sitter i m3an som jag fattat har XF lådan??
isåpfal köper jag den.- nån bubbla om att den lådan kom först 93 i tds>
edit säger detta nummret nått om lådan?? stod under "anmärkningar" på lådan s5D2602
sen har dem nämligen en till från en annan 92a som har anmärkning
5 VXL MAN ZF10534010
verkar det inte rimligt då att den första är en 5växlad 260låda
medans den andra är en 5växlad ZF dvs samma som sitter i m3an som jag fattat har XF lådan??
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Båda är ZF lådor i samma familj men lite olika utväxling och även en liten skillnaden i Nm tålighet.
Om du åker o tittar på dom kan du hitta ett litet instansat nummer i framkant på svepet undertill som har en bokstavskombination i slutet, då kan du få reda på precis var lådan härstammar ifrån.
Om du åker o tittar på dom kan du hitta ett litet instansat nummer i framkant på svepet undertill som har en bokstavskombination i slutet, då kan du få reda på precis var lådan härstammar ifrån.
/Per
a.k.a. Jevlar
a.k.a. Jevlar
Per Eriksson wrote:Båda är ZF lådor i samma familj men lite olika utväxling och även en liten skillnaden i Nm tålighet.
Om du åker o tittar på dom kan du hitta ett litet instansat nummer i framkant på svepet undertill som har en bokstavskombination i slutet, då kan du få reda på precis var lådan härstammar ifrån.
hmm. har dem ju inte än utan detta är infon jag hitta på skritens hemsida. men hur pass stor skillnad är det i tålighet mellan dessa två då??
skulle kunna åka ut å fota båda två iofs å lägga upp bilder. har inte råd å handla förrns på måndag i vart fall..
- Snusmumriken
- Posts: 23
- Joined: 20 Nov 2005, 13:34
- Location: Karleby, Finland
- Snusmumriken
- Posts: 23
- Joined: 20 Nov 2005, 13:34
- Location: Karleby, Finland
- Snusmumriken
- Posts: 23
- Joined: 20 Nov 2005, 13:34
- Location: Karleby, Finland
var just på skroten å kollade den övre var som sagt en getrag låda, nämligen mer eller mindre identisk med den lådan jag hade innan.
å den andre var inte en getrag utan en ZF. så på måndag är man ägare till en ZF för 3000
det måste väll va billigt?? ska pruta så jag får med en lamell med så blir det även en 765 platta från ppf till volvon
så har antagligen en 6 pucks 228mm sinter till salu i närmare nyskick
å den andre var inte en getrag utan en ZF. så på måndag är man ägare till en ZF för 3000
det måste väll va billigt?? ska pruta så jag får med en lamell med så blir det även en 765 platta från ppf till volvon
så har antagligen en 6 pucks 228mm sinter till salu i närmare nyskick
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
-
- Posts: 86
- Joined: 11 Jan 2006, 19:34
- Location: Bålsta